Ezereht
Det är fint med blå-violetta rosor mot gult så jag har kikat lite på www.Helpmefind.com och så klart hittade jag två jättefina rosor som säkert är för klena för mitt klimat, och dessutom rabattrosor giggle.gif men jag tänkte ändå dela med mig. Vågar inte länka bilder till helpmefind så ni får söka själva. Dom heter:
Purple Heart
Wild Blue Yonder

Dom skulle vara tjusiga mot tex. Graham Thomas väl, tycker ni inte? naughty.gif
(Bara spekulerar, har inte Graham Thomas heller... ).
Bruna fingrar i Handen
Veilchenblau..Är en som jag suktar efter rolleyes.gif
Kajsa
Vackra men troligen för klena hos oss ?
Här två förslag du kan ha, Graham Thomas finns i Ockelbo, men det vet du nog, zon 5

Cardinal de Richelieu, gallica och blommar då en ggn, zon 5.
Dom kommer dock att vara lägre än G. Thomas

Indigo, Portlandsros som remonterar, zon 4 blir en 1 - 1.20 hög.

Du kan ju också leta efter lila perenner som blommar lite senare av sommaren, många ggr är Austinrosorna finast i slutet av sommaren, Graham Thomas sticker iväg till 1.20 - 1.5 m. Har du ett varmt läge kan du ju testa med Rhapsody in Blue, dom blir lika stora, zon 4 ros, Rhapsody in Blue blommar på nya grenarna, så då gör det inget om den fryser ner varje vinter, dom skulle blomma samtidigt ändå.

R. in Blue
gulmåra
Härliga namn men okända för mig. De verkade lite klena efter titt på helpmefind-sidan. Jag förstår att du vill ha något som blommar tillsammans med Graham Tomas heeela sommaren flirting.gif

Inte lätt! Fast Indigo är en jättefin portlandros och ska blomma in på hösten. Står på min önskelista.

Gallicor förstås... wub.gif

Cardinalen

Ombrée Parfait

Kanske en mossros?

Nuit de Young

och det finns lite Geschwindrosor som brukar tåla en del. Jag har inte Zigeunerknabe (Gipsy Boy) skiftar i violett och purpur, drygt 2 meter hög. Taggig visserligen med härdig till zon 6. Fast engångsblommande.

En annan Geschw-ros är Himmelsauge också hygglig zon. Dvs 5 Den ska få starkdoftande fyllda stora blommor i mörkt purpurrött med sammetsnyans. KAN blomma om. Jag har en mindre bra bild med dålig färgåtergivning.

[attachment=31851:Himmelsa...__Large_.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon