CillaM
Heter det Fagertärn eller Fagertjärn? Ni som bor i Närke, Tiveden eller i närheten, vad heter det? När jag googlar så kommer bägge namnen upp. Hjälp önskas!
Berith
Fagertärn. Säger vi häromkring iaf.
CillaM
Tack Berit för snabb hjälp! tummenupp.gif
Aqvakul
Fagertärn - har jag lärt mig att det heter...
KURT
Det är just vid sådana här snabba frågor som verktyget Drag & DropZones till Firefox är väldigt bra. Om man ställer in det så att det innehåller några favoritsökningar, så kan man bara markera ett ord på en sida (eller en hel mening) och snabbt söka i t ex Wikipedia.
Gossen Ruda
Länstyrelsen borde veta rätt: Fagertärn Anledningen till att det ibland stavas Fagertjärn är nog att man tror att nån glömt ett j. Vet inte varifrån namnet kommer, det behöver inte komma från "tjärn".
Lars-Olof Arvids
Men det är ändå ganska troligt, då det finns flera andra skogstjärnar i Tiveden som också slutar på -tärn.

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-03-2009, 14:16) *
Men det är ändå ganska troligt, då det finns flera andra skogstjärnar i Tiveden som också slutar på -tärn.

Olle

Jo, så är det nog. Kollade på SAOB och tärn är dialektalt. Kanske ett sätt att undvika ett besvärligt tje-ljud? rolleyes.gif
Uggi
CITAT (Berith @ 11-03-2009, 12:53) *
Fagertärn. Säger vi häromkring iaf.

Som Törebodapojk sa vi som du Berith.
Berith
CITAT (Uggi @ 11-03-2009, 17:52) *
Som Törebodapojk sa vi som du Berith.

tummenupp.gif
CillaM
Det var som jag misstänkte, en dialektal variant. I och med att det var frågan om en översättning så ville vi ha det så korrekt som möjligt. Tack alla!
Azur
Värdelöst vetande: det är också ett låneord i Engelskan från vikingatiden. "Tarn" betyder liten sjö.
Berith
CITAT (Azur @ 12-03-2009, 01:17) *
Värdelöst vetande: det är också ett låneord i Engelskan från vikingatiden. "Tarn" betyder liten sjö.

Sånt värdelöst vetande är alltid värt massor. yes.gif Och att det från början var ett dialektalt ord som alla numera använder är också intressant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon