Heter det Fagertärn eller Fagertjärn? Ni som bor i Närke, Tiveden eller i närheten, vad heter det? När jag googlar så kommer bägge namnen upp. Hjälp önskas!
Fagertärn. Säger vi häromkring iaf.
Tack Berit för snabb hjälp!
Aqvakul
11-03-2009, 13:06
Fagertärn - har jag lärt mig att det heter...
Det är just vid sådana här snabba frågor som verktyget
Drag & DropZones till Firefox är väldigt bra. Om man ställer in det så att det innehåller några favoritsökningar, så kan man bara markera ett ord på en sida (eller en hel mening) och snabbt söka i t ex Wikipedia.
Gossen Ruda
11-03-2009, 14:12
Länstyrelsen borde veta rätt:
Fagertärn Anledningen till att det ibland stavas Fagertjärn är nog att man tror att nån glömt ett j. Vet inte varifrån namnet kommer, det behöver inte komma från "tjärn".
Lars-Olof Arvids
11-03-2009, 14:16
Men det är ändå ganska troligt, då det finns flera andra skogstjärnar i Tiveden som också slutar på -tärn.
Olle
Gossen Ruda
11-03-2009, 16:22
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-03-2009, 14:16)

Men det är ändå ganska troligt, då det finns flera andra skogstjärnar i Tiveden som också slutar på -tärn.
Olle
Jo, så är det nog. Kollade på SAOB och tärn är dialektalt. Kanske ett sätt att undvika ett besvärligt tje-ljud?
CITAT (Berith @ 11-03-2009, 12:53)

Fagertärn. Säger vi häromkring iaf.
Som Törebodapojk sa vi som du Berith.
CITAT (Uggi @ 11-03-2009, 17:52)

Som Törebodapojk sa vi som du Berith.
Det var som jag misstänkte, en dialektal variant. I och med att det var frågan om en översättning så ville vi ha det så korrekt som möjligt. Tack alla!
Värdelöst vetande: det är också ett låneord i Engelskan från vikingatiden. "Tarn" betyder liten sjö.
CITAT (Azur @ 12-03-2009, 01:17)

Värdelöst vetande: det är också ett låneord i Engelskan från vikingatiden. "Tarn" betyder liten sjö.
Sånt värdelöst vetande är alltid värt massor.

Och att det från början var ett dialektalt ord som alla numera använder är också intressant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.