|
Hej
Ifjol somras satte jag nästan alla mina lökar i friland i slutet av april, bor på Åland. Jag fick vänta mer än halva sommarn på blommor, så nu skulle jag vilja plantera allt i lådor och ha dem i övervintringsrummet där det är +12-15 grader varmt. Går det bra ? Jag har faktiskt ett år flyttat Gladioluslökarna efter att de hade vuxit till 12 centimeters höjd och det gick bra. De växte efter det och blommade senare. Jag skulle vilja göra detta nu i mars. Men problemet är att jag inte får plats med allt på lilla bordet där framför fönstret i övervintringsrummet, utan skulle måsta ha det mesta inne i rummet. Det är ju inte kolmörkt, men vilka knölar ska jag välja att får vara på det ljusaste stället ? Det är fråga om Begonia, Dahlia, Gladiolus, Anemoner och någon sort som jag inte kommer på nu.
Hälsn Tepa
Jo det går väl bra att tjuvstarta nu. Men det är som du själv påpekar ljusbehovet som styr hur mycke man kan förodla. Men det kommer ge sig efterhand. Du ser vad som börjar rangla iväg och de behöver mer ljus snarast.
Myosotis
11-03-2009, 21:46
Jag är INGEN expert, men efter mitt experiment i fjor kommer jag inte tjuvstarta dahlior fler gånger. Trodde det skulle gå snabbare, satte vissa inomhus och bar dem senare ut och in alltefter väderlek, planterade ut dem efter att frostrisken var över. Andra sattes direkt i rabatten, kom upp mycket senare men växte snart om de andra och blommade mycket tidigare! Zon 3.
Tack för era svar. Ska nog plantera nu då alltså, men jag blev ju lite tveksam till Dahliorna, efter vad du skrev, Myosotis. Någon annan som har liknande erfarenhet med Dahlior ? Eller kanske klokast att vänta någon vecka och sen i början av april plantera direkt i rabatten och täcka med överblivna lakan och styrox ? Visst tål väl Dahlior en par minusgrader ?
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
12-03-2009, 09:22
CITAT (tepa @ 12-03-2009, 07:41)  Tack för era svar. Ska nog plantera nu då alltså, men jag blev ju lite tveksam till Dahliorna, efter vad du skrev, Myosotis. Någon annan som har liknande erfarenhet med Dahlior ? Eller kanske klokast att vänta någon vecka och sen i början av april plantera direkt i rabatten och täcka med överblivna lakan och styrox ? Visst tål väl Dahlior en par minusgrader ?
Hälsn Tepa Hej Tepa! Jag planterade den 7e mars ifjol. Var så himla ivrig att driva allt möjligt för att jag skulle bestämt ha en "djungel" denna sommar, på min altan. Alla mina Dahliahinkar stod på golvet eller köksbordet. Jag tror att det var i slutet av april, så var några närmare 2 meter hög. Smala stammar som blyertspennor.  Två av dom blommade minns jag, i april. Det slutade med att jag fick klippa ned dom innan jag planterade ut dom i. Tips! Om du börjar att driva nu: se till att ha dom svalt samt extraljus! Själv så ska jag ALDRIG, ALDRIG mera börja att driva Dahlior i mars.
Tack, Sussi. Väntar nog till april och sätter dom direkt ute och täcker dom. Får bli så. Anemonerna och Begoniorna tänker jag ha i krukor oberoende, så de tänkte jag plantera direkt i dom. Gladiolusen kan jag kanske plantera i lådor i början av april. Har ju extralampa i övervintringsrummet i fönstret. Så kanske dom inte hinner rangla iväg så mycket.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
12-03-2009, 09:49
Det låter nog vettigt...
Hej
Nu har jag tjuvstartat. Planterade Anemonerna, några Dahlior, Begoniorna, samt något till som jag inte kommer på namnet på, i krukor. Så mycket som jag fick plats med i fönstret där i plusgradiga rummet i garaget. Där är säkert 10-12 grader nu. Finns det nu risk att Dahliorna ranglar iväg ? Fönstret vätter mot sydväst. En liten extralampa finns, men det kanske inte är tillräckligt ?
Mvh Tepa
OJ vad lurad jag lär bli! mina dahlior står i sovrumsfönstret nyplanterade...  men kanske funkar att man håller efter dem redan från grunden och får lägre, buskigare exemplar att plantera ut istället? vill ju inte ha några 2meters där! =D
Hej
I helgen var jag och kollade mina krukor där i övervintringsrummet. Och döm om min förvåning. En liten stängel med två små blad på i ena Dahliakrukan !!! Bara en vecka efter plantering.
Hälsn Tepa
therese.kvist
25-03-2009, 18:45
Gladiolus rekommenderas väl att starta inne eftersom de har sån lång utvecklingstid?
Hej
Du kanske har rätt, men jag har så många, så jag får nog inte plats att för-odla alla. Men några ska jag nog sätta i krukor före, om en par veckor, kanske.
Mvh Tepa
Hej
Nu ska jag visa en bild på hur det ser ut i den ena Dahliakrukan. Två veckor efter plantering.
Mvh Tepa
Tyvärr har det kommit upp lite ogräs också, detta är väl Maskros, och sen är det något jag inte vet vad det är, liknar lite en sån där jag sådde, men långt ifrån var jag hade krukorna i somras. Fast de jag sådde hade lite rödaktiga stammar, gula blommor och låga. Nattljus ?
Hälsn Tepa
Säger som övriga, inga dahlior i krukor som ska drivas inne först, dom blir tokhöga ! Det är en höstblomma varför ska det vara så bråttom med dom ? Man kan gräva ner dom i maj i rabatten och så vattnar jag inget, då kommer dom upp så sakteliga under våren. Knölar och lökar från Odla och mässan förvarar jag i krukor i mörka garaget i jord, men jag vattnar inte en droppe, jag bara väntar på att kunna sätta ut dom. Det bästa är att inget kommer upp alls, det är ingen brådska, därför allt växer för fort inne.
verdeverde
04-04-2009, 16:22
Hej! Jag fortsätter att reflektera och undra över dahlior, en dam på trädgårdsmässan som sålde dahlior sa att man kan väcka dahlior nu genom att lägga dom i jord i en plastpåse, för det är bättre när man planterar ut dom då dom har lite stam så sniglarna inte börjar gnaga. Frågan är om dom kan ligga och gosa sig i vardagsrummet i värmen, och jag har enmassa torkad jord på rötterna ska den sitta kvar bara för man ska ju inte vattna..? Någon kunnig i ämnet Häls Verde..
Hej
Verkar nog som att jag måste klippa ner Dahliorna. De kommer att bli för långa. Men kommer det nya blad sedan ? Om jag tar ut krukorna nu, när vi har minus två ibland på nätterna, och sätter dem på styrox och täcker över med gamla täcken. Klarar de minus två, tre grader då ?
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
08-04-2009, 22:51
CITAT (tepa @ 08-04-2009, 21:55)  Hej
Verkar nog som att jag måste klippa ner Dahliorna. De kommer att bli för långa. Men kommer det nya blad sedan ? Om jag tar ut krukorna nu, när vi har minus två ibland på nätterna, och sätter dem på styrox och täcker över med gamla täcken. Klarar de minus två, tre grader då ?
Hälsn Tepa Ja Tepa, det kommer nya blad sedan. Var så säker! Men du får inte utsätta dom för frost. I synnerhet inte nu på våren, jag skulle då inte utsätta dom för det. Sätt dom så ljust och så svalt du kan. Har det blivit för varmt i övervintringsrummet? Kanske du kan hjälpa till med en eller två lampor också?
Suck, Sussie, vi har skruvat ner värmen. Det kanske är 6-7 grader där nu. En liten lampa har jag, men jag tror inte den hjälper mycket. Får väl vänta en par veckor och sätta ut krukorna i maj. Med styrox under och täcken över om det blir frost, samt klippa ner dem då. Vad tror du om det ? Hoppas inte dessa Dahlior blir mindre än om jag skulle ha planterat dom i maj. Jag menar att dom kanske har en viss "blomningskapacitet" per lök.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
09-04-2009, 08:47
Ja, hur mycket kraft som helst lär dom ju inte ha, dahliaknölnarna. Jag tror att knölen kommer att "tappa" kraft i i och med att den måste "börja om" igen, och att den blir lite senare i blomning men det kan du kompensera med god gödning i jorden (mycket skit eller ko på påse) när du planterar ut den. Dahlior älskar gödning! Och med gödning så kommer även knölen att växa och växa... Det var ju just så här det blev med alla mina dahlior ifjol... Men jag förstår dig så väl Tepa, det kliar i fingrarna och man vill göra allt på en gång... -helst igår..!! Jag har fortfarande inte satt mina knölar i jord-hinkar, (fast jag har sett att det har börjat komma skott på ca 5 cm). Jag ska börja att förgro i början på maj, har jag tänkt. Det blir 2 månader senare för mig, än ifjol...  Det tror jag blir bra! Jag resonerade ifjol som du gör nu, att klippa ner dahlian vid utplantering. Jag tänkte för mig själv att det måste gå åt mindre energi för plantan genom att "bara vara" lång och gänglig än om den skulle klippas ner och måsta börja om med skottbildning osv en gång till före utplantering. Vet inte om det är rätt resonerat men det kändes rätt... Edit: Glömde ord!
Hej
Jag har ju oplanterade Dahlior kvar. Tänkte att jag skulle sätta dessa i en plastpåse med fuktig jord, tack för tipset, Verdeverde. De möglar alltså inte då ? Men ska man ha påsen mörkt? Och sedan plantera ut dem i landet om en par veckor och täcka vid behov. Jag bor ju lite mera söderut än vad du gör, Sussie, så jag hoppas det inte blir för tidigt. Hur länge har du tänkt förgro ?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|