|
andersen
11-03-2009, 16:07
Jag startar en ny tråd om segheten här på forumet, pga segt att söka upp äldre trådar om ämnet, jag sitter med en bra dator,inga problem på andra sidor eller forum, men här är det sirap,förutom på tidiga mornar, vad är problemet varför blir det inte bättre fart på forumet någon som vet?
CITAT (andersen @ 11-03-2009, 16:07)  Jag startar en ny tråd om segheten här på forumet, pga segt att söka upp äldre trådar om ämnet, jag sitter med en bra dator,inga problem på andra sidor eller forum, men här är det sirap,förutom på tidiga mornar, vad är problemet varför blir det inte bättre fart på forumet någon som vet? Jag gissar på en för gammal server. Den klarar helt enkelt inte av den kapacitet som krävs idag. Det räcker nog inte med bara uppgraderingar.
Lady Hamilton
11-03-2009, 17:00
Här är några trådar Men vi kanske skulle ha en ny omröstning om hur det ser ut i dag. Har de flesta problem? eller har de flesta inga problem? Tråden Inte segt OdlaTråden Segt OdlaTråden Är Odlas forum trögt
Christoffer
11-03-2009, 17:08
Supersegt, rent ut sagt omöjligt om man kör med Internet Explorer. Slutade att logga in på odla för en tid pga detta, men nu har jag installerat Safari, och den är bättre, även om den inte är bra.
Lady Hamilton
11-03-2009, 17:11
''
Jag kör med IE och har inget segt alls. Körde med IE för ett år sen också, och då kunde det vara omöjligt att göra nånting. Vet inte riktigt när det sega försvann, kommer inte ihåg ens om det var före eller efter jul. Men borta är det!
Myosotis
11-03-2009, 18:58
Här är några till. Gillans trådannonsintäkternaSvar från GöranHos mig är det inte segt längre eftersom jag var tvungen att byta till Firefox, det gick till slut inte alls längre med IE. Folk får tycka vad de vill om IE, men jag tycker det är fel att man ska tvingas att byta på det här viset.
andersen
11-03-2009, 19:23
CITAT (Myosotis @ 11-03-2009, 18:58)  Här är några till. Gillans trådannonsintäkternaSvar från GöranHos mig är det inte segt längre eftersom jag var tvungen att byta till Firefox, det gick till slut inte alls längre med IE. Folk får tycka vad de vill om IE, men jag tycker det är fel att man ska tvingas att byta på det här viset. Fast är det IEs fel att odla forumet är segt? alla andra forum som jag besöker fungerar ju bra.
aanderss
11-03-2009, 19:26
CITAT (Berith @ 11-03-2009, 18:05)  Jag kör med IE och har inget segt alls. Körde med IE för ett år sen också, och då kunde det vara omöjligt att göra nånting. Vet inte riktigt när det sega försvann, kommer inte ihåg ens om det var före eller efter jul. Men borta är det! jag har med IE och de är inte segt det minsta lilla
Lady Hamilton
11-03-2009, 19:28
CITAT (aanderss @ 11-03-2009, 19:26)  jag har med IE och de är inte segt det minsta lilla Samma här. Har aldrig haft problem
andersen
11-03-2009, 19:32
CITAT (Berith @ 11-03-2009, 18:05)  Jag kör med IE och har inget segt alls. Körde med IE för ett år sen också, och då kunde det vara omöjligt att göra nånting. Vet inte riktigt när det sega försvann, kommer inte ihåg ens om det var före eller efter jul. Men borta är det! Så är det inte hos mej, jag tycker att det går lite i vågor, ofta är det segt vid em och kväll, på morgonen är det raket fart, har provat med firefox och det går lite fortare, men jag är mera van vid IE så vill hellre använda mej av den webbläsaren. CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2009, 19:28)  Samma här. Har aldrig haft problem Det är konstigt. jag har 100/100 fiber i från BBB, och en helt modärn dator.
Aqvakul
11-03-2009, 19:52
CITAT (andersen @ 11-03-2009, 19:32)  jag tycker att det går lite i vågor, ofta är det segt vid em och kväll, på morgonen är det raket fart Precis så är det för mig också...
Huggorm
11-03-2009, 20:01
Jag har aldrig några problem, inga tider på dygnet
Nu har nån dragit ur proppen går blixtsnabbt,vissa tider är det segt som tuggummi här.
Jag konverterade till Firefox från IE. Med IE var det helt omöjligt här på forumet. Med Firefox är det något bättre, men det går i vågor, oavsett tid på dygnet.
Gossen Ruda
11-03-2009, 20:13
Det har nog inte specifikt med webläsaren att göra. Jag hade IE på den gamla datorn och där var det supersegt, upp till ett par minuters väntan ibland. Nu har jag bytt dator och kör fortfarande med IE och nu går det oftast direkt. Skillnaden är bättre och snabbare dator med större minne och XP istället för Win98. Troligen kan datorn bättre klara Odlas knasserver. Längst ner till vänster finns det nämligen ett utropstecken i en gul triangel och en text som hela tiden dyker upp på Odla och ingen annanstans: Färdig, men sidan innehåller fel.
Tillägg: Dubbelklickar jag på utropstecknet kan jag få fram följande information:
Rad: 2405 (ibland 2407) Tecken:57 Fel:´j´ förväntas. Tillägg: Det är inte j utan höger hakparantes som menas. Kod:0
Myosotis
11-03-2009, 20:18
CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2009, 20:13)  Det har nog inte specifikt med webläsaren att göra. Det är väl klart att det har (i vissa fall)!! Jag har inte ändrat någonting annat. Med IE är det segt eller omöjligt, med Firefox och Opera går det snabbt. Jag har alla tre just nu och håller på att experimentera.
Aqvakul
11-03-2009, 20:19
det mesta tyder väl på att Odlas server inte räcker till.... (vissa är mer sårbara än andra)
Jag har IE och en sprillans ny data med hög kapacitet och det är iaf segt vissa tider.
Gossen Ruda
11-03-2009, 20:22
CITAT (Myosotis @ 11-03-2009, 20:18)  Det är väl klart att det har (i vissa fall)!! Jag har inte ändrat någonting annat. Med IE är det segt eller omöjligt, med Firefox och Opera går det snabbt. Jag har alla tre just nu och håller på att experimentera. Nja, jag menade att det är inte i Webläsaren felet finns utan i informationen som kommer från Odlas server. Däremot kan det vara så att olika webläsare ihop med olika operativsystem har olika möjligheter att klara av felet(en).
Aqvakul
11-03-2009, 20:22
CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2009, 20:22)  Nja, jag menade att det är inte i Webläsaren felet finns utan i informationen som kommer från Odlas server. Däremot kan det vara så att olika webläsare ihop med olika operativsystem har olika möjligheter att klara av felet(en).
Gossen Ruda
11-03-2009, 20:24
CITAT (Aqvakul @ 11-03-2009, 20:19)  det mesta tyder väl på att Odlas server inte räcker till.... (vissa är mer sårbara än andra) Jo, ibland är det segt men ibland normalt så det stämmer nog också. Men feltexten jag får, den kommer blixtsnabbt och först några sekunder senare dyker sidan upp. Nåt är knas med det som kommer från Odla.
Platinum
11-03-2009, 20:25
Jag har samma dator som jag hade före jul då det var segare än sirap och tycker det är mycket bättre nu, även om vissa andra forumsidor laddar snabbare. I mitt fall tror jag att det kan vara all reklam som gör att sidan laddar långsammare än på andra ställen, jag har ingen blockering mot reklam aktiverad.
Gossen Ruda
11-03-2009, 20:30
CITAT (Platinum @ 11-03-2009, 20:25)  Jag har samma dator som jag hade före jul då det var segare än sirap och tycker det är mycket bättre nu, även om vissa andra forumsidor laddar snabbare. I mitt fall tror jag att det kan vara all reklam som gör att sidan laddar långsammare än på andra ställen, jag har ingen blockering mot reklam aktiverad. Jag blockerar inte heller reklamen men det går oftast snabbt för mig. Dock har du rätt för problemen för min gamla dator började i samband med att reklamen dök upp. En sak jag märkte med den gamla datorn var att när jag hämtade en ny sida hände först inget, sen såg jag hur modemet jobbade och sen hände ändå inget. Om jag då förminskade fönstret med - och sen klickade upp det dök sidan upp direkt.
Vi har tre datorer i huset. Kör IE på en och Firefox på två. Det är precis lika segt på alla tre just nu! Men bara här på forumet! Mindre än 30 sekunder för att öppna ett inlägg, går bara inte! Den äldsta datorn är ett år och den nyaste 4månader!
andersen
12-03-2009, 15:09
Jag ger upp nu, det tar flera minuter att ladda en sida här! Aftonbladet som har mycket reklam går snabbt att ladda upp,något är fel på odlas sidor.
Jag kör med IE och hade innan jul stora problem. Har blockerat reklamen och efter det inga problem med hastigheten.
Eva 33c
12-03-2009, 15:28
Märkligt att det är så olika. Jag kör både IE6 och Firefox och har inga problem med Odlas forum. Och jag har inte blockerat någon reklam eller så.
Vi har betällt snabbare uppkoppling nu. Får se om det hjälper.
Lady Hamilton
12-03-2009, 16:11
Jag sitter på ett ADSL 6-8Mbit och det fungerar bra (kan det bero på att jag har en "liten" ganska lokal leverantör? )
Gossen Ruda
12-03-2009, 18:15
Jag mailade Ingemar om felet jag "upptäckt" och han har fixat det nu. Jag vet inte om jag inbillar mig man hag tycker det är lite snabbare nu. Hur är det för övriga sirapsgäster?
andersen
12-03-2009, 19:03
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2009, 18:15)  Jag mailade Ingemar om felet jag "upptäckt" och han har fixat det nu. Jag vet inte om jag inbillar mig man hag tycker det är lite snabbare nu. Hur är det för övriga sirapsgäster? Jo Gossen ruda nu går det bättre, men jag vågar inte ropa hej,för då blir det nog sirap igen.
Tanka dom i raketbränsle i serven eftersom det går så snabbt nu
Gossen Ruda
12-03-2009, 19:41
CITAT (Vippan @ 12-03-2009, 19:08)  Tanka dom i raketbränsle i serven eftersom det går så snabbt nu  Nej, petade i en hakparantes på något ställe.  Tänk om det har varit den pyttepytte-detaljen som har orsakat så mycket problem för så många.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2009, 19:41)  Nej, petade i en hakparantes på något ställe.  Tänk om det har varit den pyttepytte-detaljen som har orsakat så mycket problem för så många.  Bra gjort Ruda.  Undrar om inte jag skrev om det i nån tråd för ett tag sen? Eller kanske att jag bara tänkte det?  Jag skrev iaf inte till Ingemar om det.
Aqvakul
12-03-2009, 21:50
så snabbt som det går nu kan jag knappt minnas att jag upplevt tidigare...
Gossen Ruda
12-03-2009, 22:03
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2009, 21:50)  så snabbt som det går nu kan jag knappt minnas att jag upplevt tidigare... Instämmer, tänk vad en utelämnad hakparantes kan ställa till med.
Ja det har då inte gjort någon större skillnad här...
Vidrigt segt. Har åkt ur tre gånger på timeout redan...
....vilket väl fortfarande visar på att ingen vet varför det är segt för en del medan andra glider fram. Sändaren? Mottagaren? Finns ju bevisligen mottagare som hoppar fram och tillbaka mellan 'funkar och funkar icke'. Jag är en av dom det funkar hos, det gör det sen några månader tillbaka. Peppar peppar.... Förklara det ni som kan! Jag kan det inte, men jag inbillar mej - tror, men är nästan 100% säker! - att det är sändaren det är fel hos.  Undrar om dom har hand om fler forum än Odlas? Kan ju vara intressant att få veta om även dom har sirap i ledningarna.
Har inte haft problem med segheten på flera veckor, men när jag startade upp nu kl:3,00 var det segt så in Norden eller ännu starkare. Skall pröva med att starta om datorn och se om det hjälper.
Nu går det bra igen, växlar fort emellan olika sidor, vad kan det bero på?
skogstroll
13-03-2009, 16:19
jag förstår inte det där med segheten. Jag har tidigare haft hyfsat snabbt bredband via ADSL hemma - då funkade Odla bra, på jobbet har jag ISDN - även det funkar bra, och nu har jag hemma bytt till betydligt slöare mobilt bredband (7,2 Mbps) och jag har ändå inget direkt att klaga på. Det enda är att det aldrig för mig gått att ladda upp bilder trots Odlas instruktioner på hur stora bilderna ska vara, för de verkar ju inte stämma.
Gossen Ruda
13-03-2009, 17:10
Det kan finnas flera orsaker till att det är segt. Först så var det faktiskt ett fel på själva programmet på forumet vilket knappast var till fördel. Sen kan det vara problem med datorn, nätanslutningen, operatörens nät, vidare i nätet, nätanslutningen till servern och serverns kapacitet. Ibland är det spärr i nätet eller på vissa delar av det och så fall styrs anropen om via andra vägar. Det är nästan fantastiskt att det fungerar så bra som det oftast gör.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2009, 17:10)  Det kan finnas flera orsaker till att det är segt. Först så var det faktiskt ett fel på själva programmet på forumet vilket knappast var till fördel. Sen kan det vara problem med datorn, nätanslutningen, operatörens nät, vidare i nätet, nätanslutningen till servern och serverns kapacitet. Ibland är det spärr i nätet eller på vissa delar av det och så fall styrs anropen om via andra vägar. Det är nästan fantastiskt att det fungerar så bra som det oftast gör. Det du beskriver kan det påverka en omstart av datorn så att den nästa gång går bättre?
Piccante
13-03-2009, 17:16
Jag har testat odla från jobbets dator med XP och Internet Explorer av lite äldre modell. Jag försökte komma in på odlas forum två gånger med resultatet att webläsaren hängde sig direkt och jag kunde knappt klicka på krysset och stänga fönstret förrän datorn stått och jobbat en stund. Något är skumt med forumet!
Gossen Ruda
13-03-2009, 17:19
CITAT (Uggi @ 13-03-2009, 17:13)  Det du beskriver kan det påverka en omstart av datorn så att den nästa gång går bättre? Jo, det kan vara så att datorn har slut på RAM-minnet eller arbetsminnet. Då får den övergå till jobba mot hårddisken och då går det med en gång trögare.
Gossen Ruda
13-03-2009, 17:27
Det skall kunna gå att pinga mot servern så får man besked om hur lång tid det tar för den att svara men jag vet inte hur man gör.
Aqvakul
13-03-2009, 17:53
CITAT (Markus_H @ 13-03-2009, 17:16)  Något är skumt med forumet! Det är också min bestämda uppfattning!
andersen
13-03-2009, 18:02
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2009, 17:27)  Det skall kunna gå att pinga mot servern så får man besked om hur lång tid det tar för den att svara men jag vet inte hur man gör. Du kan gå in på den här sidan... pinga och där skriver du in odla.nu Har själv testat, och skall fortsätta med det när jag får problem med odlas sida, just nu så fungerar sidan bra för mej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|