|
nettan69
11-03-2009, 16:49
Hej! Jag bor i zon 2, och jag funderar på att skaffa mig ca.4-5 st. Klematis. Som jag skall gräva ner vid mina altanstolpar. Min altan är röd/vit, s jag funderar på blå, röda och vita! De kommer att stå i söder/västerläge. Det blir 2 som kommer att stå helt oskyddade i söderläge från fm-kväll. De andra blir i västerläge, med lite mera skugga. Om det blir en 5:e så hamnar den i norr läge, med bara lite em-kvällssol. Någon med erfarenhet av olika Klematis så blir jag kanonglad om ni har förslag Tack på förhand MVH Nettan
Finn Klematis
11-03-2009, 17:13
CITAT (nettan69 @ 11-03-2009, 16:49)  Hej! Jag bor i zon 2, och jag funderar på att skaffa mig ca.4-5 st. Klematis. Som jag skall gräva ner vid mina altanstolpar. Min altan är röd/vit, s jag funderar på blå, röda och vita! De kommer att stå i söder/västerläge. Det blir 2 som kommer att stå helt oskyddade i söderläge från fm-kväll. De andra blir i västerläge, med lite mera skugga. Om det blir en 5:e så hamnar den i norr läge, med bara lite em-kvällssol. Någon med erfarenhet av olika Klematis så blir jag kanonglad om ni har förslag Tack på förhand MVH Nettan Hej! Inga probem, men hur höga vill Du att dom skall bli? Mvh. Finn
Har en del, kika i mitt album/Klematis, har skrivit till alla, grupper osv.
nettan69
12-03-2009, 16:58
Kajsa! Det var vackra Klematis som du har!!! Jag funderar på att beställa från HortoGreen, skulle det se konstigt ut att ha olika Klematis vid varje altanstolpe? Funderar på "Rouge Cardinal", "Ivan Olsson", "Thyrislund", "Jackmanii" och "Blue light"! Vad tror du om detta Kajsa? En fråga till: Luktar någon av dessa(doftar) alltså?? Hos Önskebrunnen så står det doftande på vissa! Tack på förhand MVH Nettan
Är dålig på vilka som doftar, det kanske Finn Klematis kan ?
Blanda som du själv tycker är vackert, bara dom blommar på lite olika tider då, av dom du räknar upp är 3 st tidiga och 2 senare. Jag tittar alltid på Clematis on the Web innan jag handlar klematis, kolla där först, för där finns alla med och storlek, beskärningsgrupper, fina foto mm. Hortogreen har jag handlat många klematis av och det blir två nya även i år därifrån, dom har bara fina plantor. Billig frakt ca 100 kr. och hem till dörren och då gör det inget att dom står i krukor med jord.
Det finns annars en ny svensk bok " klematis- över 100 utvalda sorter " av Krister Cedergren Han listar doftande klematis i boken. Mrs Robert Brydon som jag satte i våras doftar, men den är så ny ännu här så jag fick bara höstblommor ( minns inte doften ) finns några foto i mitt album. I boken får man också lära sig hur man planterar, där får man aldrig slarva.
nettan69
13-03-2009, 12:51
OK! Tack för all hjälp Kajsa! MVH Nettan
Meriona
15-03-2009, 21:29
Alpklematis tycker jag är så fina! Jackmani också, de är gamla hederliga och otroligt blomvilliga....
Finn Klematis
16-03-2009, 10:31
Hej Nettan!
Du får vackrast altan om Du väljer klematis som blommar samtidigt och som är lika höga. Då kan Du ha olika klematis vid varje stolpe. Klippgrupp 3 är lätt att sköta. Behåll Rouge Cardinal och Blue Light. Titta sedan lite närmre på. Kaiko, Margot Kostner(mycket rikblommig),Princess Diana(full sol), Maria Cornelia och Romantica. Alla finns på Hortogreens lista. Gör ett besök på min hemsida. Lycka till Finn
nettan69
18-03-2009, 20:08
Tack för all hjälp Finn Klematis!! Och DINA Klematis är underbara!
nettan69
26-03-2009, 15:33
Sådär ja! Nu var de beställda, men det blev inte som det var tänkt från början! Det blev 1 "Blue Light", 1 "Jackmanii" och 1 "Königskind". "Blue Lighten" och "Jackmaniin" kommer att få klättra vid varsin altanstolpe, till att börja med. Har grävt ur hålen. Vissa blev helt vattenfyllda, så det var bara att fylla igen det, och testa på nästa ställe. "Königskind" skall få stå i ett litet land vid huset, får väl se ifall den måste stöttas eller ej! Det får bli dessa till att börja med, se om de överlever! Skulle ju helst vilja ha minst en av varje sort, men lite i taget får det bli! Tack för all hjälp jag fått av er alla
nettan69
16-04-2009, 16:57
Sådär ja! Mina Klematisar blev levererade igår, och då åkte de ner i jorden. Får hoppas att de klarar sig. Hoppas att de växer ganska snabbt, så att jag kan få dem att börja klättra uppför altanstolparna. Just nu ser de ju inte så kartiga ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|