Full version: fransgentiana
rosettei
Funderar på att så fransgentiana.
Är den växten lätt att så eller är den
ingenting att så som första val för en oerfaren
fröuppdragare.
rolleyes.gif
Ti bee
Jag har för mig att jag läst att gentianorna är lite knepiga att dra upp från frö, men att just fransgentianan skall vara lite enklare att lyckas med. Men rätta mig om jag har fel!
Tyvärr så var det en lånad bok som jag läste det i och jag minns inte vilken.
Det var det lilla jag kunde bidra med. smile.gif
rosettei
rolleyes.gif
Har beställt en bok som handlar om att så perenner.
Hoppas att fransgentianan finns med.
Tänkte försöka börja med perenner som kan sås på hösten ute.
Ti bee
Den boken har jag önskat mig som födelsedagspresent, för det är ju såååå roligt att driva upp egna plantor från frö! I år har jag drivit upp flera hundra plantor i flera omgångar, började tidigt i våras och nu skall den sista kullen från augusti snart planteras ut. Vissa, nyligen sådda, är fortfarande pyttiga, men de skall senare få övervintra nedgrävda i växthuset under lövtäcke, så får jag hoppas att de klarar sig.
Jag har blivit så biten på frösådd att jag hunnit med att samla fröer i Ungern och gå med i Trädgårdsamatörerna och bygga upp en egen liten fröarsenal på bara ett år, lite drygt.
Skoj är det! biggrin.gif wub.gif
Lycka till! smile.gif
kerstin z5-6
Gentiana räknas som småknepig ..ofta gäller färska frö så känner du nån som har en planta -be att få frö:)
De behöver också minst en gärna flera kyl perioder för att gro

Ska du så ute i krukor ?
Jag tycker det är lättare att hålla rätt på sådderna om de sås i kruka och ställs ut
Annars sår jag mest inne under lysrör -jan och framåt
rosettei
rolleyes.gif
Jag tänkte så ute
tror inte att jag kan så inne för att jag har ingen plats.
Kanske i tvättstugan.

Känner ingen som har fransgentianan, kanske du har en och lite frö.
Tänkte prova att beställa frö från en sida jag hittade men då kollar jag nog hur gamla fröna är.
kerstin z5-6
Nej Tyvärr , men jag har Gentiana ascleipiadea pinfärska frö , vit blå och lilarosa den sista mkt ovanlig ..vill du ha maila mej .den blommar augusti och fortfarande och blir 50 cm hög , stadig smile.gif
rosettei
rolleyes.gif
Visst är gentianor vackra blommor
lilarosa måste vara fint
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon