Platinum
Tråkigt nog har det varit problem med trädgårdsbloggen där jag brukar skriva till och från i ett par dar, typiskt just idag när jag hade något spännande att meddela...

Jag har ju fått sånoja och sått både det ena och det andra, fröer av perenner och grönsaker gror än här och än där och ja faktiskt har ingefäraknölen jag grävde ner skjutit upp genom jorden också. Men just idag upptäckte jag att ett av mina två uddare experiment kanske går vägen om jag kan sköta om den lilla plantbebisen...jag har blivit med rosépepparplanta.

Den 31 januari fick jag ett infall och pekade ner några rosépepparkorn i en kruka med helt vanlig blomjord och ställde på min odlingsbänk tillsammans med chilis och ingefära. Idag 1 ½ månad senare har det första lilla skottet kikat upp genom jorden, det ser inte mycket ut för världen men jag är helt exalterad ändå. Jag har ett alldeles eget pepparträd i mikroskopisk storlek yahoo.gif

Anki V
Jag förstår din lycka. Det är en häftig upplevelse att få ett riktigt svårväckt frö att gro.

Grattis blomma.gif

/Anki
corey
Vad spännande med ingefäran...
Inspirerande!

Jag är gladast för min pyttelilla, spindelvävs-smala grodd från Getruta. En enkel men ack så söt växt. Ett frö som jag gått långt för att plocka och ömt bevarat under hela kalla vintern. Förra året hade en skalbagge ätit små hål i de få små fröna jag sparat då.

Lycka!
Platinum
CITAT (corey @ 11-03-2009, 21:03) *
Vad spännande med ingefäran...
Inspirerande!

Jag är gladast för min pyttelilla, spindelvävs-smala grodd från Getruta. En enkel men ack så söt växt. Ett frö som jag gått långt för att plocka och ömt bevarat under hela kalla vintern. Förra året hade en skalbagge ätit små hål i de få små fröna jag sparat då.

Lycka!

Just sådd av ingefära finns det en tråd om här på odla som väckte inspiration hos mig och det får jag väl tacka Åsa från Mälardalen för smile.gif
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=odla+ingefära
MariaS
Kul med grönpepparn. Du måste fortsätta att visa hur den utvecklas.

Ingefäran växer här med. Tre krukor i år...
Platinum
CITAT (MariaS @ 11-03-2009, 22:54) *
Kul med grönpepparn. Du måste fortsätta att visa hur den utvecklas.

Ingefäran växer här med. Tre krukor i år...

Pepparn är grön men det inte grönpeppar (som i svart-, vit- och grönpeppar) a0a.gif utan rosépeppar man jag tycker om dig ändå smiley_small_hug.gif
uno
Vad spännande. Jag har några gånger försökt att få riskorn att gro utan att lyckas.
Är det någon som försökt med ris?
Platinum
Tillägg:
Grön, svart och vitpeppar kommer från plantan Piper nigrum, de kommer från samma planta men har olika grader av mogenhet.

Rosépeppar kommer från Schinus molle.

CITAT (uno @ 11-03-2009, 23:08) *
Vad spännande. Jag har några gånger försökt att få riskorn att gro utan att lyckas.
Är det någon som försökt med ris?

Nope har så många olika igång nu så jag kommer ha djungel hemma innan det är dags för utplantering av det som ska ut.

Vad för ris har du provat med? Råris?
MariaS
Ska man prova med ris, ska man nog gå till hälsokosten och skaffa oskalat ris. Set man köper i affärerna kan aldrig gro, då det är behandlat.

Gillar dig med Platinum smiley_small_hug.gif Rosépeppar i fortsättningen då shy.gif
Knytt
Rosépeppar - så häftigt! Grattis! biggrin.gif
GasseG
Är det någon som vet om man kan äta några av de andra sorterna av ingefära inom Zingiber-familjen?

Några har ju väldigt vackra blommor och det hade varit en exta sporre att få tag på om de även gick att använda som krydda.
freya
Jag sådde rose'peppar för några år sedan, bland en väldig massa annt. och glömde av dem när det skulle toppas.... de blev jättelika smile.gif
KURT
CITAT (GasseG @ 18-03-2009, 03:18) *
Är det någon som vet om man kan äta några av de andra sorterna av ingefära inom Zingiber-familjen?

Några har ju väldigt vackra blommor och det hade varit en exta sporre att få tag på om de även gick att använda som krydda.

Några i alla fall:

http://www.pfaf.org/database/search_name.p...S=Zingiberaceae
officinalis
Berätta gärna mer hur ni lyckas med Ingefäran!
joulanta

Va spännande att rose peppar som man har till krydda gror.
Petade ner några pepparkorn idag måste ju testa.
Hur länge tar det för dom att gro?

Platinum
CITAT (joulanta @ 18-03-2009, 14:22) *
Va spännande att rose peppar som man har till krydda gror.
Petade ner några pepparkorn idag måste ju testa.
Hur länge tar det för dom att gro?

Hos mig tog det ca 6 veckor och av 5 satta pepparkorn har ett grott hittills.
GasseG
CITAT (KURT @ 18-03-2009, 11:22) *

Tack så mkt Kurt. Det var en konstig sida du länkade till kan inte hitta vare sig den vanliga ingefäran eller galangal.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (GasseG @ 18-03-2009, 03:18) *

Nemas problemas det finns flera som går lika lätt att odla som ingefära ex. gurkmeja och kunchi. Galangan brukar jag dock inte lyckas med. Vanlig ingefära har dock inga fina blommor tycker jag och det är mycket sällan som sommaren i sverige är så bra att man får blommor, det har bara hänt mig 1gång och då har jag odlat ingefära i ganska många år. Kunchin är dock lättare att få blom på men blommorna är ganska små och sitter nära jordytan och kan vara lätta att missa, de är dock vackra och lite orkidelika.

En annan kul växt som ger ett fint bladverk som kan odlas som ingefära (men ej hör till samma familj) är Taro.
Platinum
Min rosépeppar är forfarande vid liv, men man kan inte beskylla den för att växa sig för stor för fönsterbrädan för fort.

MariaS
wub.gif
Tuvalina
Fast den är ju bra mycket större än på den första bilden! :-) Vilket spännande experiment!
Peztis
Vilka otroligt vackra blad!

Undrar om jag har några rosépepparkorn i skåpet!?
Platinum
CITAT (Peztis @ 26-06-2009, 20:29) *
Vilka otroligt vackra blad!

Undrar om jag har några rosépepparkorn i skåpet!?

Har du några korn hemma och utrymme finns så tycker jag absolut du ska prova.
Platinum
Det växer och frodas fortfarande mitt lilla experiment och tycker det är dags för en liten uppdatering igen.

2009-06-22

2009-11-13
Peztis
OJ!!!!

bravo.gif
tulle
Fin växt du odlar, men inte tror jag att det är rosepeppar. Det har långa smala blad. Jag har tagit ett foto av trädet i en botanisk trädgård, men hittar inte bilden just nu. Schinus molle heter den på latin och om du googlar så ser du hur det trädet ser ut.
Platinum
CITAT (tulle @ 13-11-2009, 14:57) *
Fin växt du odlar, men inte tror jag att det är rosepeppar. Det har långa smala blad. Jag har tagit ett foto av trädet i en botanisk trädgård, men hittar inte bilden just nu. Schinus molle heter den på latin och om du googlar så ser du hur det trädet ser ut.

Om det inte är en rosépeppar-buske så idkar sveriges mataffärer falsk marknadsföring vid försäljning av Santa Marias krydda "Rosépeppar", det var nämligen ett kryddkorn från en sådan burk jag planterade i januari.

Sedan är ju detta långt ifrån ett träd, min babyplanta som är ungt med ett träds mått mätt (under ett år) kan inte alls jämföras med ett vuxet träd i en botanisk trädgård. Detta är ju blott 70cm högt och de största bladen är 8cm långa (då menar jag utan bladfästet som förankrar det på grenen).

Alba
CITAT (Platinum @ 13-11-2009, 15:06) *
Om det inte är en rosépeppar-buske så idkar sveriges mataffärer falsk marknadsföring vid försäljning av Santa Marias krydda "Rosépeppar", det var nämligen ett kryddkorn från en sådan burk jag planterade i januari.

Sedan är ju detta långt ifrån ett träd, min babyplanta som är ungt med ett träds mått mätt (under ett år) kan inte alls jämföras med ett vuxet träd i en botanisk trädgård. Detta är ju blott 70cm högt och de största bladen är 8cm långa (då menar jag utan bladfästet som förankrar det på grenen).

Vilket roligt experiment. Man kan tydligen ta vad man har hemma och testa.
Jag tror inte heller att man kan jämföra. I Botan har de ju helt andra förhållanden.
blomkronan
bravo.gif Viken tillväxt tummenupp.gif
Jätte kul och se...

Det är ju DET!!! som är sååååå farligt med odla naughty.gif Man kan ju inte låta bli att prova allt roligt man ser här giggle.gif här är en till.... som måste prova biggrin.gif

Men Platinum (eller någon som vet)... tror du den kan klara sig i vårt klimat? ute även på vintern?
Platinum
CITAT (blomkronan @ 16-11-2009, 08:23) *
bravo.gif Viken tillväxt tummenupp.gif
Jätte kul och se...

Det är ju DET!!! som är sååååå farligt med odla naughty.gif Man kan ju inte låta bli att prova allt roligt man ser här giggle.gif här är en till.... som måste prova biggrin.gif

Men Platinum (eller någon som vet)... tror du den kan klara sig i vårt klimat? ute även på vintern?

Inte speciellt insatt i sydamerikanska växtzoner - vid googling anges dessa 8,9,12-24, H1, H2.
http://www.canopy.org/db/main.asp?tree=150
BigDaddy
Hej

Vill också testa odla rosépeppar. Har du månne en idé när det är lämpligast att så dem?
Och hur långt ner i jorden kan tänkas vara rimligt?
Har ingen koll så bäst du/ni hjälper mig. smile.gif

Har läst hela tråden en gång tidigare men nu ögade jag bara snabbt så ev finns redan svar i.....är lite lat & även stressad.
Hade vart skoj att veta om det finns en rimlig chans att få peppar på dem.....men IOM att träden är väldigt stora så är det väl omöjligt i Sve antar jag. Inte det jag är ute efter eg. utan mest nyfiken.

En fråga till: Hur många frön ska jag ploppa i en liten vanlig kruka?
officinalis
Kan man få någon skörd på ett litet träd tro?
BigDaddy
Sådär, nu har mitt lilla rosépepparträd också tittat fram. smile.gif
Satte en himla massa frö från kryddburken & en liten kom fram.
Gud så kul. smile.gif

Jag såg den bilden som fanns över här, den när den är som störst. 70cm.
Ska man beskära den där ungefär el tidigare kanske? Nu går jag händelserna lite i förväg då min bara är 2cm, men tyckte den såg rätt lång ut, lång ut utan förgreningar.
Jag tror inte jag har plats för ett för stort träd här hemma så kan jag börja beskära vid 50 cm lite tro?
Platinum
CITAT (BigDaddy @ 31-03-2010, 09:48) *
Sådär, nu har mitt lilla rosépepparträd också tittat fram. smile.gif
Satte en himla massa frö från kryddburken & en liten kom fram.
Gud så kul. smile.gif

Jag såg den bilden som fanns över här, den när den är som störst. 70cm.
Ska man beskära den där ungefär el tidigare kanske? Nu går jag händelserna lite i förväg då min bara är 2cm, men tyckte den såg rätt lång ut, lång ut utan förgreningar.
Jag tror inte jag har plats för ett för stort träd här hemma så kan jag börja beskära vid 50 cm lite tro?

Grattis till ditt babyträd.

Jag har ännu inte beskurit mitt men överväger att prova för nu börjar den bli ganska hög och är fortfarande en enda stjälk utan förgreningar.
BigDaddy
Tackar. smile.gif

Ok. Ska bli kul att följa hur det går för dig med det. Så vet jag senare.
Hade vart kul om man kan få den trädliknande men ändå inte så hög.

Hoppas nu bara det är rosépeppar som kommit upp så det inte är ogräs.
Har inte fått karraktärsbladen än så vi får se... smile.gif
Platinum
Min rosepeppar-planta har nu mer och mer börjat anta formen av ett litet träd, stammen mäter nu 8mm där den är som grövst och är något mer än metern hög. Med tanke på att plantan inte får någon annan belysningen än det naturliga solljuset i ett söderfönster, inte speciellt mycket vintertid, så får man väl säga att tillväxten varit god.

2011-01-15
blomkronan
tummenupp.gif jäklar vad häftigt och att den har blivit så stor på så kort tid, jätte kul att se.
Iren
[quote name='Platinum' date='15-01-2011, 11:01' post='1349395']
Min rosepeppar-planta har nu mer och mer börjat anta formen av ett litet träd, stammen mäter nu 8mm där den är som grövst och är något mer än metern hög. Med tanke på att plantan inte får någon annan belysningen än det naturliga solljuset i ett söderfönster, inte speciellt mycket vintertid, så får man väl säga att tillväxten varit god.)) Slut citat.

Men så häftig den ser ut!! Det blir jag ju så sugen på att testa att så, hade nog inte ens tänkt tanken utan den inpirationen! Var det tidig vår du satte fröerna... då kanske det är läge att prova nu? Vad tror du? Undrar Irene
Iren
CITAT (irdalen @ 19-01-2011, 17:38) *
Min rosepeppar-planta har nu mer och mer börjat anta formen av ett litet träd, stammen mäter nu 8mm där den är som grövst och är något mer än metern hög. Med tanke på att plantan inte får någon annan belysningen än det naturliga solljuset i ett söderfönster, inte speciellt mycket vintertid, så får man väl säga att tillväxten varit god. Slut citat.

Men så häftig den ser ut!! Det blir jag ju så sugen på att testa att så, hade nog inte ens tänkt tanken utan den inpirationen! Var det tidig vår du satte fröerna... då kanske det är läge att prova nu? Vad tror du? Undrar Irene

Så konstigt det blev - skulle ta bort bilden men citatdelen blev ju inte "inramad" Får nog träna på detta... -fear-.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Platinum @ 15-01-2011, 11:01) *
Min rosepeppar-planta har nu mer och mer börjat anta formen av ett litet träd, stammen mäter nu 8mm där den är som grövst och är något mer än metern hög. Med tanke på att plantan inte får någon annan belysningen än det naturliga solljuset i ett söderfönster, inte speciellt mycket vintertid, så får man väl säga att tillväxten varit god.

prova att ha den ute under sommaren, om du kan ? kanske i växthus ?

avhärda den först såklart och utsätt inte för frost. men dom får lätt en väldigt långdragen tillväxt inne. det får mina två och jag klipper ner dom under vintern-våren. och sedan när dom väl kommer ut (har dom i drivbänk) så blir skotten väldigt knubbiga och fina och bladen blir lite rejälare och får ett annorlunda utseende. en lite svalareperiod antingen på hösten eller vintern ca +10c +15c mår äldre plantor bra av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon