Haweli
Hur tar man skott från murgrönor och hur får man dom att växa??
Jag skulle vilja ha det som en hobby nämligen biggrin.gif
Red Top
Jag brukar föröka dem genom att lägga en reva över jorden i en kruka, trycka till lite där bladet sitter. Sen håller jag jorden fuktig. Ganska snart bildas det rötter och jag får nya plantor. yes.gif
MariaS
Ta en bit och sätt i vatten. Rotar sig på en halvmiss giggle.gif

Köpte några murgrönår för några år sedan, för att ha i min dotters brudbukett. Jag klippte ner murgrönorna helt. Det som blev kvar i krukan, satte jag ut i trädgården, resten snittade jag och satte i en hink med vatten.
Den stora dagen kom och jag använde murgröneslingor i brudbuketten och resten fick vara kvar i hinken.

Två veckor senare hittade jag hinken i källaren... och javisstja, det där skulle jag ju slänga på komposten...
När jag vände hinken på komposten, satt samtliga murgrönor ihop med varandras rötter. Hela hinken var full med rötter. Så numera har jag murgröna på många håll i trädgården blush.gif
mojan
Jag gillar murgröna och har den i trädgården. När jag försöker ta sticklingar så lyckas det ibland och ibland inte.
Är det skillnad mellan en ung, grön gren och en gammal, förvedad vad gäller möjlighet att få nya rötter? Vilken typ ska jag använda när jag vill rota den på annan plats utomhus?
MariaS
Ta de mjuka örtartade skotten. De rotar sig snabbast.
mojan
Tack, då satsar jag på de mjuka skotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon