Full version: Tomatplanta
Limpan86
Hej alla trädgårdsexperter där ute, tänkte att ni kunde få hjälpa mig med några frågor. Är ny inom tomatodling men har satt mina frön. De har nu kommit upp efter 10dagar och många av dem är cirka 5 cm höga rätt tjock stam (har växtbelysning på ca 8h förutom att de får dagsljus mitt på dagen). Här nedan följer mina frågor.

1. Hur lång tid brukar det ta från dess att plantan får sina första riktiga blad?

2. Plantorna är nu ca 5 cm höga och ca 1mm tjocka. är de för höga och rangliga då eller vad är medel? Jag satta in växtbelysning först e5 dagar efter uppkomst så förhoppningsvis repar de sig lite nu men iaf.

2. Jag har också testat på att odla sorten Hundreds and Thousands som har fått så mycket uppmärksamhet i media då den ska vara extremt rikavkastande. Dock har ingen av de fröerna grott (10 dagar sedan) de andra tomatfröerna (av andra sorter) grodde redan på 6 dagar och de så i samma pluggbox. Brukar inte tomater gro fort eller är det något fel på fröna tror ni?

Tacksam för svar
Nauti
Jag är ingen trädgårdsexpert och jag är också ny inom tomatodling.

För mig tog det några dagar efter den kommit upp ur jorden.

5cm höga med bara hjärtblad låter litet rangligt. Ge dem så mycket ljus du kan. Försök att inte ha dem för varmt också, det skall tydligen bidra till att de blir långa och rangliga.

Jag sådde två sorter i år. Den ena grodde snabbt medan den andra tog ganska lång tid på sig. Tio dagar låter inte så jättemycket. Sådde du dem på samma sätt som de andra som grodde så kommer de antagligen upp snart.
Limpan86
När jag gick och mätte så visade det sig att den var lite kortare än så. Har ingen linjal hemma men den kanske snarare är 3cm men jag tycker inte att den ser tunn ut men vad vet jag.

Är det någon annan som sått "hundreds and thousands" tomater och kan säga hur det gått?

Kan ni inte lägga ut bilder på era unga tomatplantor så att jag har någon referens?

Tackar och bugar
Nauti
Här är några bilder från mina tomater. De andra som växte i jord gick snabbare men jag har inga bilder på dem som små tror jag.

Tosan
Du kan nog gärna ge dem lite mer ljus, 14-16 timmar/dygn brukar vara lagom, och då lysrör, kallvita, eller lågenergilampor ca 15 cm över plantan. Fönsterljuset är ingenting än så länge. Sen är det bra om man kan ha det svalt, mellan 15-20 grader åtminstone.
Alla kan inte få till det optimalt, men kan man ge dem lite hjälp på traven så... smile.gif
Limpan86
NAUTI!

Toppen med bilderna. De ser jättefina ut har du någon aning om ungefär hur gammal varje planta är vid fototillfället?
mirjam
nauti ; en fråga till, till dig - vad växte plantan i om det inte var jord du skrev om ? Fina bilder du visar
Nauti
CITAT (mirjam @ 12-03-2009, 14:34) *
nauti ; en fråga till, till dig - vad växte plantan i om det inte var jord du skrev om ? Fina bilder du visar
I kokos. Jag har en tråd där jag skriver litet om kokos och visar hur hela min odling har gått. Vad jag har märkt hittills så är det gemensamt för nästan alla saker jag sått. De startar långsammare i kokosen än i jorden känns det som. Men efter det slår kokosen jord med hästlängder. Jordsystemet i kokosen är mycket finare och de skjuter iväg ganska snabbt.
fruLarsson
Allt som är värt att veta om tomatodling hittar du på www.tomatsidan.se
Där kan du också köpa fröer till alla möjliga härliga tomatsorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon