Tulipanaros
11-03-2009, 21:07
Mina småplantor av paprika och aubergine har fått sina första karaktärsblad - som är gula, med gröna nerver. Hjärtbladen är gröna och fina, men jag har för mig att de möjligen också var gula först och blev grönare efter hand. Vad är felet? För svalt? (Ca 15 grader.) För mycket vatten? (Vattnade när jag skolade om och de blev rätt blöta, men å andra sidan var karaktärsbladen gula redan tidigare, och den gamla jorden var torr.) De är sådda i såjord och omskolade i Hasselfors e-jord. Tomatplantorna, av fyra olika sorter, och behandlade på samma sätt, är fina och frodiga.
Hjälp mig!
Piccante
11-03-2009, 22:27
Vatten reglerar växterna själva så det är inget problem. Möjligtvis har de för dåligt ljus och bildar klorofyll långsamt eller så har de brist på något näringsämne. Möjligt att de skulle må bättre av lite gödning med mycket mineraler men ge inte för hög giva med kväve för då drar de iväg i tillväxt och blir rangliga.
Platinum
11-03-2009, 22:49
Tomater är jag ny på likaså aubergine...men chilis har jag dragit upp nått år nu och de ska inte behöva vara gula...för lite ljus gissar jag på...dessa har ingen stödbelysning men bor i södersol (i rumstemperatur)...
Eva 33c
11-03-2009, 23:35
Kanske är det lite väl svalt. Min erfarenhet är att paprika vill ha varmare än både chili och tomater för att trivas. Framför allt blir de lite tjuriga om jorden är kall.
Och det kanske den är. Om rummet är lite svalt så växer de lite långsamt och behöver inte så mycket vatten, har du då vattnat lite för rikligt blir jorden lite kall eftersom fukten blir kvar.
En teori i allafall.
Tulipanaros
12-03-2009, 09:23
Tack för alla svar! Jag tor inte att ljuset är problemet: de står i ett mycket ljust och stort söderfönster och har dessutom extrabelysning, och plantorna (även tomaterna) är knubbiga och fina. Och näring borde inte vara ett problem, tycker jag, Hasselfors e-jord ska väl innehålla näring nog till småplantor. Men det verkar nog troligt att det är lite för kallt, som Eva 33c säger. Fönsterbräda av sten=kall, och för närvarande blöt jord som för kylan vidare. Jag prövar att ställa dem över ett element tills de har torkat upp i alla fall, och sedan ha dem ett par grader varmare. Tack alla, som sagt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.