Kvirre
Jag har en vägg på balkongen som aldrig får sol pga grannhuset. Jag vill ha den grön och fin i sommar och behöver tips på något som växer snabbt. smile.gif
Bassam

Tack för frågan
Raddhusvin växer snabb och tycker skugga, hotensia växer snabb men tycker inte skugga men hortensia tycker om sol eller halv skugga.

H: Bassam
Monaxe
Humle
Eva i Höga
Sitter och funderar på en växt - pipranka tror jag den heter. Den har stora gröna blad och växer snabbt, skugga. Annars finns det ju klematissorter för skugga.
Aqvakul
Humle, om man vill ha något riktigt snabbväxande - annars är jag mer förtjust i pipranka...
Kvirre
Tack för era svar. smile.gif Tex humle växer den från golv till tak på en sommar?
Alba
CITAT (Kvirre @ 12-03-2009, 12:39) *
Tack för era svar. smile.gif Tex humle växer den från golv till tak på en sommar?

Ja det gör den......och mer till.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 12-03-2009, 00:41) *
Tack för frågan
Raddhusvin växer snabb och tycker skugga, hotensia växer snabb men tycker inte skugga men hortensia tycker om sol eller halv skugga.

H: Bassam

Klätterhortensia älskar skugga!!!! och bör inte stå o ett soligt läge. och rådhusvin älskar sol men klarar av hel skugga.

CITAT (Eva i Höga @ 12-03-2009, 08:20) *
Sitter och funderar på en växt - pipranka tror jag den heter. Den har stora gröna blad och växer snabbt, skugga. Annars finns det ju klematissorter för skugga.

CITAT (Aqvakul @ 12-03-2009, 09:40) *
Humle, om man vill ha något riktigt snabbväxande - annars är jag mer förtjust i pipranka...

pipranka är vackert och växer snabbt ''efter'' etablering.

problemet med pipranka är att den dels inte trivs i kruka och tar 2-5år innan den börjar att växa.

Men annars humle är ju vackert och trivs även i kruka och tål skugga, markplanterad kan den växa ca 6-12m.

dessa är mina tips

Klätterhortensia,Japanskträddödare,Murgröna(växer inte så snabbt, men finns stora ex att köpa),skuggtåliga klematis och så humle.
Chamomille
CITAT (Alba @ 12-03-2009, 13:29) *
Ja det gör den......och mer till.

Ja, det gör den verkligen smile.gif
Kvirre
Då låter det som att humle kan vara ett bra alternativ till oss. smile.gif
norea
var kan man köpa humle? på frö eller växt?
Åsa, mälardalen zon 2
Humleplantor säljs i alla trädgårdsbutiker på våren.

Man kan fröså men då vet man inte ifall man får hanplantor eller honplantor. Det r hnplantorna som får de där tjusiga kottarna, plantor man köper i trädgårdsbutiken är honplantor.
Kvirre
När kan man plantera humle på balkongen?
Åsa, mälardalen zon 2
När trädgårdsbutikerna har fått hem utesortimentet och plantorna står utomhus i butiken.
Aqvakul
Lycka till med humlen!
Kvirre
Tack. smile.gif
martina-76
Finns ettårig humle också, påse med frön som man förgror inne. Växer snabbt, har haft det på min balkong på norrsidan flera sommrar och det blir närmare 6m långa rankor.
embees
Bokharabinda växer i alla lägen och snabbt.
Huggorm
Grejen med humle är ju att den vissnar ner på hösten. Då får man klippa ner rankorna, så kommer det nya året efter. De flesta andra klätterväxter är fleråriga, de fortsätter växa från samma ranka år efter år
Monarda
Jag skulle satsa på ettårig japansk humle om det är balkongodling som gäller, tålig och snabbväxande. Fröer finns hos både Weibulls och Lord Nelson. Ska du få en perenn humle att trivas och frodas får du skaffa en rejält stor kruka. Den vill ha djup och helst lerhaltig jord för att växa bra. Enligt min erfarenhet får också den perenna humlen lättare bladlöss än den ettåriga.
Saramaran
CITAT (flaxss @ 12-03-2009, 15:50) *
problemet med pipranka är att den dels inte trivs i kruka och tar 2-5år innan den börjar att växa.

Jag har pipranka i kruka på min skuggiga veranda sen 2 år. Inga problem med en stooor kruka. Den nådde upp till taket redan första sommaren, Och då är jag inte en person som tar hand om mina växter sååååå väl... de får stå ut med att bli bortglömda en del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon