Full version: Id-hjälp
Hårboll
Jag vet att bilden är dålig men har tyvärr ingen bättre. Är det ingen som kan se vad det är för något får jag väl hålla mej till tåls tills den växer upp och det går att ta en bättre bild, men det hade varit jättekul att veta redan nu!

Det är dom små skaften som sticker upp framför muren jag undrar över. Dom växer hos en kompis till mej. Förra sommaren tog dom tydligen fart och växte till 2 m höjd på kort tid. Blommade inte.
MariaS
Min första tanke är jättebalsamin.

Du kan nog få fler förslag.
Piccante
CITAT (MariaS @ 11-03-2009, 23:12) *
Min första tanke är jättebalsamin.

Du kan nog få fler förslag.

Impatiens glandulifera jättebalsamin skulle jag också tippa på.
Eva 33c
Men nog borde väl balsaminen ha blommat?
En tanke som jag får är om det kan vara jätteslide? Den kallas ju ibland för "falsk bambu", jag hittade denna bild där man ser lite av stjälkarna.
Men jag är kanske helt ute och cyklar.
Piccante
CITAT (Eva 33c @ 11-03-2009, 23:29) *
Men nog borde väl balsaminen ha blommat?
En tanke som jag får är om det kan vara jätteslide? Den kallas ju ibland för "falsk bambu", jag hittade denna bild där man ser lite av stjälkarna.
Men jag är kanske helt ute och cyklar.

Det är ingen dum gissning heller. Jag tycker balsamin är lite knepig när den inte blommar (då tar man aldrig fel) slide är lik. Utifrån en bild så står det mellan dessa två.
Red Top
Jättebalsamin kan vi nog utesluta. Den har inte så små blad. smile.gif
Däremot är den väldigt lik jättesliden.
Sussie F-Flower
Jag har bott med jättebalsaminer i 25 år och jätteslide i 13 år.
Å jag skulle bli väldigt förvånad om det där är något annat än jätteslide.
Det var min allra första tanke när jag såg bilden i frågan!
Hårboll
Tack för alla svar! Det verkar som det kan vara en jätteslide. Vad kul att det gick att lösa så snabbt! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon