Full version: tål terrakotta kruka
nina L
tål terrakotta kruka att grävas ner i jorden för vintern eller kommer den att spricka? Är det någon som vet?
MadeleineB
Nu måste jag erkänna först och främst, att jag är ute på hal is, men:

Jag har testat några gånger med terracottakrukor som grävts ner, och det har gått bra. Men jag vet inte om det var tur eller om det brukar fungera.

Har du en mycket stor, fin och dyrbar terracottakruka, så får du kanske tänka dig för mer än en gång.

Om det är en mer vanlig, som det inte är katastrof om den går sönder, så skulle jag prova.

Det blir inte samma påfrestningar på en nergrävd kruka som på en som står ovan jord. Den följer mer med i den omgivande jordens temperaturväxlingar och rör sig med dem, dessutom har den ett mottryck utifrån, som inte en fristående kruka har.

Nästan alla mina som stått fritt ute, har spruckit, men hittills ingen av dem jag haft nergrävd (men det kan ju också spela in, att de nergrävda var mindre)

Kanske andra saker spelar in också, finns det någon annan som vet litet mer?

Hur som helst, testa om de inte är för värdefulla!

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon