FlitigaLisa
12-03-2009, 10:45
Har för första gången eget växthus och börjar planera för utflyttningen av växter. Har sått tomater, paprika och chili och vill ha tips på vad dessa plantor skall stå i när de ska flytta ut i växthuset.
Direkt i jordsäcken? Stora krukor el hinkar? Hur stora måste de vara? Räcker det med 12 l-hinkar i plast (tänkte att det skulle vara mest ekonomiskt...) ?
Andra idéer?
Jag kommer inte plantera direkt i marken då vi bara har sand hos oss.
Sara i zon 7
12-03-2009, 12:41
Jag brukar sätta paprika och chili i 12 liters hinkar men tomaterna vill nog ha dom större 20 liters. Jag har provat att sätta dem direkt i säckar men tycker att hinkar är bättre, man får djupare jord och kan sänka ner plantorna. Sen kan man lägga gräsklipp i hinkarna, det ger gödning och håller fukten bättre.
Sara
Om du söker på vattenmagasin så kan du se lösningar där man borrar hål en lite bit upp på hinkarnas sidor, så att det bildas ett vattenmagasin i botten, det kan underlätta vid vattningen. Annars bör man ha hål i botten, så att det inte blir alltför fuktigt.
blomkronan
12-03-2009, 13:31
Vill du ha större "hinkar" så kan du ta murar hinkar finns i 20 liter och större... dom kostar inte så mycke... på tex bauhaus och som Kurt säger borra drinnerings-hålet i sidan en bit upp.
Chamomille
12-03-2009, 13:34
Tips: Finns billiga murarhinkar på Biltema.
FlitigaLisa
12-03-2009, 14:32
Tack för bra tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.