Full version: sms till fast telefon
Airamya
För en stund sedan ringde det i min telefon. Min vanliga telefon, inte mobilen. När jag svarade var det en kvinnoröst (sån där inspelad röst ni vet) som sa: "Du har fått ett sms: 'Valparna har kommit nu. Du få gärna komma och titta.' smset skickades från (o så rabblade hon upp ett nummer). Vill du veta vem som skickade smset- slå 3." Jag slog 3 och då sa hon: "Tjänsten kostar 10 kronor. Godkänner du kostnaden, tryck 1."

Då la jag på.

Jag har aldrig hört talas om nåt liknande och när jag söker på Internet hittar jag inget om detta heller.

Någon som varit med om samma sak? Här på Odla brukar man ju kunna få svar på det mesta biggrin.gif

Jag känner för övrigt inte till nåt om några valpar heller... Helskumt är det.
MariaS
Det är nog nästa telefonbluff! Har du nummerupplysare? här kan man kolla många såna där udda nummer, från telefonförsäljare och liknande annars.
Sussie F-Flower
Jag hyr ett litet förråd i ett hyreshus en liten bit ifrån där jag bor. I somras glömde jag helt bort att betala avgiften (200:-/mån.) Då ringde telefonen och min son svarade och sonen sa att "rösten" hade sagt att "Detta är ett sms... bla...bla... och att förråds-räkningen var obetald"

Jag hade inte en aning om att man kunde göra så...
Så det behöver nog inte vara en bluff... Men att det skulle kosta pengar...?
-Nä, det var konstigt... confused.gif
Om jag minns rätt så stod hyresvärdens mobilnr på min telnr-display.
Airamya
Jo, jag har nummerupplysare. Numret som visades var 0764204560. Hittar det inte på länken du gav (bra länk för övrigt!).
Det känns onekligen som någon form av scam, ja.

Tack Sussie! Din berättelse gör att jag känner mig lite tryggare smile.gif
Det kanske helt enkelt är någon som smsat till fel fasta telefon? För jag väntar inte på några valpar...
Men jag har aldrig hört talas om att man kan göra så.
Meriona
Det händer ganska ofta, det är när nån råkat skicka mess till en fast telefon, vi får väll gissa att det är av misstag.
Men om det är alla mobiloperatörer som har den rösttjänsten vet jag inte, Telenor-telefoner funkar det ifrån iallafall.

Fast jag har aldrig varit med om att de ska ha kostat pengar, det verkar mysko ändå?
Betty
Klipp från nätet. Observera datumet, SMS till fast telefon är inte direkt någon nyhet.

</h1>
CITAT
<h1>Tidningen Mobil skriver om SMS i fasta nätet2007-05-10
Tidningen Mobil publicerade i deras Maj-nummer en artikel om SMS med rubriken "Sms förklarat" där man bl a skriver om den tjänst som Generic Mobile tillhandahåller och gör möjlig för den svenska marknaden, nämligen SMS i det fasta telenätet. SMS i det fasta nätet innebär helt enkelt att du kan skicka SMS från din mobiltelefon (gäller kunder i Tele2s och Telenors nät än så länge) till en hemtelefon. Dessutom kan du med en modern trådlös telefon skicka SMS hemifrån.
Alba
Tel.numret finns med på här och här om katter
Inte för att jag fattar något av den sidan men någon annan kanske gör det.
Airamya
Aha! Se där! Tack! smile.gif
Det verkar som att det är en person som ibland säljer katter och som nu fått valpar och antagligen skulle smsa en kund men råkade smsa till min hemtelefon istället.
Kanske inte så himla skumt trots allt i alla fall. biggrin.gif

Man får ju utgå ifrån att det inte är katten som fått valpar för då blir det hela genast väldigt skumt igen... tongue.gif
Alba
CITAT (Airamya @ 12-03-2009, 13:02) *
Aha! Se där! Tack! smile.gif
Det verkar som att det är en person som ibland säljer katter och som nu fått valpar och antagligen skulle smsa en kund men råkade smsa till min hemtelefon istället.
Kanske inte så himla skumt trots allt i alla fall. biggrin.gif

Man får ju utgå ifrån att det inte är katten som fått valpar för då blir det hela genast väldigt skumt igen... tongue.gif

Man kan aldrig veta....numera händer så mycket underligt så. naughty.gif giggle.gif
Bee
CITAT (MariaS @ 12-03-2009, 11:57) *
Det är nog nästa telefonbluff! Har du nummerupplysare? här kan man kolla många såna där udda nummer, från telefonförsäljare och liknande annars.

Jag har inget att tillföra i diskussionen om sms till fast telefon men jag vill säga TACK för den här länken! Skall kolla upp ett par telnummer när jag kommer hem.

Har ni kollat på de två YouTube-klippen längst ner på sidan? - Wow! rotfl.gif
Red Top
Jag råkade ut för det för några år sedan.

Någon skickade upprepade otrevliga sms, som lästes upp av en dataröst. På slutet av meddelandet talade rösten om vilket företag det var som tillhandahöll tjänsten. Det kostade inte något, men eftersom jag inte kunde spåra vem numret tillhörde, kontaktade jag företaget(som jag tyvärr har glömt vad det hette)men det var inte någon av teleoperatörerna som finns.

Jag bad dem ta bort mitt nummer ur sina register, eftersom jag inte är intresserad av att få sms till min fasta telefon. Det har jag mobilen till.

De tog omedelbart bort mitt nummer och sen upphörde sms:n. De hade tydligen någon kampanj just då, där men kunde skicka 20 sms gratis. Någon lustigkurre nappade på det och irriterade mig under flera dagar.
yes.gif
mojan
Hur klarade jag mig innan jag hittade Odla? Här lär jag mig en massa och kan fråga om allt. smiley_small_hug.gif
Berith
CITAT (Bee @ 12-03-2009, 13:18) *
---
Har ni kollat på de två YouTube-klippen längst ner på sidan? - Wow! rotfl.gif

giggle.gif Det ringde en kille idag från en tidning men jag vågade inte dra till med dusta av liket. Jag tackade helt enkelt nej istället.
Alba
CITAT (mojan @ 12-03-2009, 19:37) *
Hur klarade jag mig innan jag hittade Odla? Här lär jag mig en massa och kan fråga om allt. smiley_small_hug.gif

Så tänker jag också ofta.....tänk så okunniga vi var i livet före Odla.
Betty
CITAT (Alba @ 13-03-2009, 13:10) *
Så tänker jag också ofta.....tänk så okunniga vi var i livet före Odla.

...och undrar vad man gjorde med all den där tiden man hade... rolleyes.gif
embees
CITAT (Betty @ 13-03-2009, 13:41) *
...och undrar vad man gjorde med all den där tiden man hade... rolleyes.gif

Letade information....kanske..... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon