strepp
Vad är skillnaden mellan brunnen kogödsel och hästgödsel?Hörde att det är bättre med hästgödsel men den finns ju inte i påsar att köpa däremot kogödsel.Hälsar strepp
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta är det färre levande ogräsfröer i kogödsel de får ju gå igenom flera magar, i hästgödsel kan det finnas mera levande ogräsfröer ifall hästarna har ätit sånt som det finns ogräsfrö i.

Men ur gödningssynpunkt borde det inte vara någon skillnad, det som är i påsarna i handeln är dock inte ren kogödsel utan det brukar vara mest torv i dem.
Aqvakul
Det är ingen större skillnad. Hästgödsel innehåller lite mer näring. Förr rekommenderade man kogödsel på sandjord och hästgödsel på lerjord.
Viktigt är att den är ordentligt bränd. Grov struktur är bra, vilket dock knappast levereras i påse. Hästgårdar brukar gärna skänka bort en kärra skit om man hämtar själv.
KURT
De brukar också komma ur olika kranar.
strepp
Tack för svaren--Åsa och aqvakul

Fråga till Kurt
vad är det för hästar och kor du har sett som har kranar bak ?
Det finns inga sådan djur här på västkusten.
Hälsar strepp
Bassam

Tack för frågan :

det finns stora skilnaden mellan dom,Hästgödsel behåller P K mera än kväv,men kogödsel behåller kväv mera än P K.

H: Bassam
strepp
Tack Bassam...
Bassam
Tack för fråga
Jag och mina vänner i förrum försöker vi hitta bästa svar.
H:Bassam
Peztis
Kurt: det var också mitt spontana svar... :-D Fast kanske utan det där med kranar, dock...

Hur lång tid tar det egentligen innan hästgödsel har brunnit klart?
Om jag samlar ihop nu, när kan jag använda det i trädgården?
Tänkte lägga det i min varmkompost som är tom just nu.
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 26-03-2009, 18:20) *
Hur lång tid tar det egentligen innan hästgödsel har brunnit klart?
Om jag samlar ihop nu, när kan jag använda det i trädgården?
Tänkte lägga det i min varmkompost som är tom just nu.

cirka 4-6 månader
160kvm stort hus
Får jag kapa tråden lite?

Har en bondgård som granne och där har dom både häst och kogödsel. Kogödslet är nog lite mer brunnet än hästgödslet.

Funderar på att lägga på det på landet ( när tjälen gått ur ) och sen köra ner det med jordfräsen.

Har lite sandig men bra jord. Fick den levererad förra året.

Ska odla det vanligaste i köksväg. Självklart gödslar jag inte där potatisen ska stå.

Vilken tycker ni att jag ska ta? Häst, ko?

Mvh Kakan.
Aqvakul
CITAT (160kvm stort hus @ 27-03-2009, 08:59) *
Får jag kapa tråden lite?

Har en bondgård som granne och där har dom både häst och kogödsel. Kogödslet är nog lite mer brunnet än hästgödslet.

Funderar på att lägga på det på landet ( när tjälen gått ur ) och sen köra ner det med jordfräsen.

Har lite sandig men bra jord. Fick den levererad förra året.

Ska odla det vanligaste i köksväg. Självklart gödslar jag inte där potatisen ska stå.

Vilken tycker ni att jag ska ta? Häst, ko?

Mvh Kakan.

kogödseln, främst därför att den är mer brunnen...
Gunilla T
Bäst är att använda grep - jordfräsen är dessvärre en ritkig mördarmaskin för alla djur i jorden och de vill du väl ha kvar för bästa resultat i odlingarna?
Boxer
CITAT (Gunilla T @ 27-03-2009, 10:25) *
Bäst är att använda grep - jordfräsen är dessvärre en ritkig mördarmaskin för alla djur i jorden och de vill du väl ha kvar för bästa resultat i odlingarna?

Och maskarna blir så ofantligt yra! wacko.gif
160kvm stort hus
Jag som trodde att om man delar på varje mask får man flera.... ?
Fler maskar, bättre jord?

Tack, tänkte inte på det. Det får bli grepen. *pust*
Aqvakul
Jordfräsen riskerar också att "slå sönder" jorden och därigenom försämra dess struktur. Detta tenderar i sin tur leda till sämre vatten- och näringsupptag,då jorden blir alltför kompakt.
Gunilla T
CITAT (160kvm stort hus @ 31-03-2009, 10:32) *
Jag som trodde att om man delar på varje mask får man flera.... ?
Fler maskar, bättre jord?

Tack, tänkte inte på det. Det får bli grepen. *pust*

En delad mask är en död mask. Egentligen.. för att få bra jord då skall man mata maskarna och så gör de hela jobbet! Enkelt och bra och gratis!
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 27-03-2009, 11:25) *

Håller med till hundra. Masken är en livsviktig trädgårdarbetare.
Bassam

Tack för frågan

Hästgödsel har mycket P K och lite kväv N , medan ko gödsel har mycket kväv och lite p K.

OBS så vi tycker använda hästgödsel till rosor och frukt träd medan Ko gödsel använder till häckar grönsaker .

H: Bassam
torkil
Hej. Hoppar också in här på ett hörn med en fråga i samma ämne : har kohage som granne och var i helgen inne och fyllde skottkärra med gamla mockor från förra året. De måste ju verkligen vara "välbrunna" men frågan är om det är någon näring kvar i dom överhuvudtaget, de är ju nästan som jord i konsistensen och massor av snö o regn har ju passerat nu. ?
Bassam

Tack för frågan

Naturliga gödsel släpper näring långsam.
Obs: så de behåller näring flera år även om de fick snö eller mycket regn.

smuleborg
CITAT (torkil @ 03-04-2009, 10:20) *
Hej. Hoppar också in här på ett hörn med en fråga i samma ämne : har kohage som granne och var i helgen inne och fyllde skottkärra med gamla mockor från förra året. De måste ju verkligen vara "välbrunna" men frågan är om det är någon näring kvar i dom överhuvudtaget, de är ju nästan som jord i konsistensen och massor av snö o regn har ju passerat nu. ?

Det mesta av näringen är urlakad, men kan ha ett mycket stort värde ändå såsom jordförbättrare (förbättra jordens struktur o.s.v.).
torkil
Tack för svar även om det var två helt motsatta, blev ju inte mycket klokare då confused.gif Har en fråga till, om jag nu ska plundra kohagen fler gånger och för säkerhets skull ta mockorna innan de legat hela vintern ; hur ser man när de är färdigbrunna ?
smuleborg
CITAT (torkil @ 06-04-2009, 20:43) *
Tack för svar även om det var två helt motsatta, blev ju inte mycket klokare då confused.gif Har en fråga till, om jag nu ska plundra kohagen fler gånger och för säkerhets skull ta mockorna innan de legat hela vintern ; hur ser man när de är färdigbrunna ?

Vi är nybörjare, men eftersom ingen annan svarat. Det ideala är att kompostera. Där kan andra odlaiter svara. Jag kan svara utifrån hur vi gör. Vi hämtar stallgödsel i mitten på sommaren. Vi lägger den i en hög. Och skyddar med pressening (vi glesar lite) mot regn och rusk. Där ligger den till vår-försommaren därpå. När vi så hämtar skottkärra efter skottkärra, högen är som mull. Inga, om du ursäktar, korvar, högar. Men som sagt vi är nybörjare och prövar oss fram.
torkil
Tack smuleborg. Ska göra så i fortsättningen, lägga på hög, skydda, och använda året efter, då måste den ju brunnit klart och näringen vara kvar. Tidigare har jag också blandat ner i min vanliga kompost och då jag brukar lägga den ovanpå jorden, runt buskar och annat har jag fått för mig att det inte är så viktigt om komposten varit riktigt färdig.
Bassam

Tack för frågan

Gödsel behöver minst 6 månader för att blir färdigt.
Aqvakul
CITAT (smuleborg @ 07-04-2009, 21:13) *
Vi är nybörjare, men eftersom ingen annan svarat. Det ideala är att kompostera. Där kan andra odlaiter svara. Jag kan svara utifrån hur vi gör. Vi hämtar stallgödsel i mitten på sommaren. Vi lägger den i en hög. Och skyddar med pressening (vi glesar lite) mot regn och rusk. Där ligger den till vår-försommaren därpå. När vi så hämtar skottkärra efter skottkärra, högen är som mull. Inga, om du ursäktar, korvar, högar. Men som sagt vi är nybörjare och prövar oss fram.

låter som väldigt professionell gödselhantering! tummenupp.gif

CITAT (torkil @ 08-04-2009, 17:57) *
Tidigare har jag också blandat ner i min vanliga kompost och då jag brukar lägga den ovanpå jorden, runt buskar och annat har jag fått för mig att det inte är så viktigt om komposten varit riktigt färdig.

Du gör helt rätt!
Fågelvägen
Om ni lägger den färska gödseln i en hög "brinner den", dvs. blir varm. När den inte längre är varm har den brunnit färdigt. Det betyder inte att gödseln blivit färdig mull. Hur lång tid det tar tror jag beror på bl.a. fukt och syretillgång.
Komockorna (både gamla och färska) ute i hagen gör mest nytta i en lövkompost, varvtals med löv och annat trädgårdsavfall. Jättebra för myllans struktur!

Vi besökte en prunkande engelsk visningsträdgård i fjol. Där låg ett 10 cm lager av hästgödsel runt alla buskar och träd. Brunnen var den förmodligen, men inte alls nermyllad eller förmultnad. Så kan man också göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon