Jag ska plantera en vinbärsbuske, och stället jag tänkt ha den på är bra när det gäller jord och blickfång, men lurigt när det gäller ljuset. Saken är den att det finns både träd (väster om) och ett hus i närheten (sydväst), och november tom februari når solen aldrig ner till detta ställe. Senare på säsongen blir det mer och mer sol - men kan man på nåt vis beräkna hur husets skugga kommer att flytta sig under växtsäsongen? Tänker att det borde gå, men känner mig helt blank i skallen när jag försöker tänka ut hur...
Någon som vet?
ingrids
12-03-2009, 16:46
Hittade en länk på bygga hus,
http://www.byggahus.se/forum/138204-post3.html, som även verkade ha en vidare hänvisning. Modellen ser ut som en jag sett tidigare för skuggberäkning, men jag är inte insatt nog för att säga om den är rätt.
Helt lätt verkade det inte heller, men jag hoppas att du blir hjälpt.
Tack - vad jag förstår är det så att jag (för att kunna använda formeln) ändå måste veta solhöjden under de olika månaderna i växtsäsongen, och det vet jag inte riktigt. Ska försöka minnas och grunna ...
Här kan du läsa mer om solens höjd under de olika månaderna..
solens höjd
CITAT (flower @ 13-03-2009, 14:29)

Här kan du läsa mer om solens höjd under de olika månaderna..
solens höjdtack flower, jösses det var inte så lätt och snabbt gjort det här som jag hade hoppats och trott! Man kanske bara ska chansa helt enkelt (synd att minnet är som en kratta - hur kan man inte minnas var solen är i trädgården där man varit varje år i över 40?!)