Full version: Vattna Penningträd
tepa
Hej

Hur mycket vatten ska mitt lilla Penningträd ha ? Är lite rädd att den ska få för mycket, vet ju att det är en Succulent som lagrar vatten i bladen. Ska den vattnas underifrån, som Pepperomian ? Penningträdet är ca 15 cm högt. Tycker inte det har vuxit alls sen jag köpte det i höstas. Men, i och för sig, det har fått en par små ljusgröna blad...Är en halv deciliter i varannan vecka lagom ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
under vintern-hösten torrt.

under tillväxten vattna men låt jorden torka ut.
tepa
Hi hi hi, Flaxss, vet inte om jag blev så mycket klokare. Ska den inte vattnas ALLS på vintern ??? Kanske en halv deciliter i veckan är lagom under vår-sommar ?

Mvh Tepa
Red Top
Ett litet tillägg bara. Penningträd, Crassula ovata, växer myyyycket låååångsamt.
Den vill stå ljust, inomhus, gärna i full sol.

Jag håller inte helt med Flaxss om vattningen. Låt den torka ut ordentligt mellan vattningarna, men den är lite törstig även på vintern. Det syns på bladen när den vill ha vatten. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 12-03-2009, 20:39) *
Hi hi hi, Flaxss, vet inte om jag blev så mycket klokare. Ska den inte vattnas ALLS på vintern ??? Kanske en halv deciliter i veckan är lagom under vår-sommar ?

Mvh Tepa

det går ju inte säga exakt volym som du ska ge den. då det beror på annat också.

vattna igenom den rejält, sedan när du vet att jorden torkat ut så vattnar du igen.

är det varmt och soligt så 1l i veckan är det mörkt och fuktigt 1dl varannan vecka. går du efter att jorden torkar ut så vet du ju att växten har druckit det och det finns ingen risk att den ruttnar eller dör.

Paradisträd vill ju ha vatten under tillväxten och rätt så rikligt för bra tillväxt men den vill inte stå i vatten dygnet runt.

CITAT (Red Top @ 12-03-2009, 20:45) *
Ett litet tillägg bara. Penningträd, Crassula ovata, växer myyyycket låååångsamt.
Den vill stå ljust, inomhus, gärna i full sol.

Jag håller inte helt med Flaxss om vattningen. Låt den torka ut ordentligt mellan vattningarna, men den är lite törstig även på vintern. Det syns på bladen när den vill ha vatten. smile.gif

mina växer väldigt snabbt, men dom är också ute under våren och sommaren och hösten och har tillgång till vatten och näring ca 1gång i veckan.

varför håller du inte med mig om jag får fråga? jag skrev ju att den skulle torka ut. den tål torka men vill inte ha torka under tillväxten viss skillnad. det räcker att jorden torkar ut 1-3dagar sedan kan man vattna igenom den igen. och så har jag skött mina sedan 2005. när det syns på bladen så är det tecken på vatten brist, den vill ha vatten innan det syns på bladen. för det som syns på bladen är ett symptom att den mår dåligt.

mina får inte en droppe vatten på vintern, men står den varmt så kan den ju få mer vatten.
Red Top
CITAT (flaxss @ 12-03-2009, 20:34) *
under vintern-hösten torrt.

under tillväxten vattna men låt jorden torka ut.

Flaxss, jag uppfattade ditt inlägg, som om du menade att de inte skulle ha något vatten alls under vintern, hösten. Det var det jag inte höll med om. yes.gif

Om man har ett tränat öga, som jag har efter att ha haft krassula i 40 år, så ser man på bladen, långt innan de mår dåligt. flirting.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Red Top @ 12-03-2009, 22:36) *
Flaxss, jag uppfattade ditt inlägg, som om du menade att de inte skulle ha något vatten alls under vintern, hösten. Det var det jag inte höll med om. yes.gif

Om man har ett tränat öga, som jag har efter att ha haft krassula i 40 år, så ser man på bladen, långt innan de mår dåligt. flirting.gif

den ska inte ha nåt vatten om vintern om den står svalt. jag skrev ju i mitt inlägg att man får kolla efter alla faktorer.

hur ser du på bladen att den vill ha vatten?

att den tappar spänts,blir silvrig,tappar färg,skrumpnar,hänger,tappar blad är alla symptom som tyder på vatten brist och det bör MAN inte uppnå under tillväxten då detta också hämnar den(varav den växer sakta). det ska vara normal gröna och tjocka och spänstiga blad som ska vara utan ''rynkor''. svårt att förklara

jag tycker det verkar bättre att låta växten själv bestämma. igenom att vattna när växten druckit upp dvs när jorden torkat ut någon dag.

men om det nu tar 30-40år att se när den behöver vatten (träna ögat) så borde min metod funka bättre då det lär man sig på bara ett halv år till någon månad. eller att bara känna med fingret i jorden om det är fuktigt eller ej. det är ju också en enkel metod som inte tar 30-40år att lära sig.

men alla får ju sköta den hur man vill. ta mitt inlägg på rätt sätt och med en min smile.gif och med detta menar jag att det finns fler än ett rätt sätt.

tillägg - viktigt är det med väldränerad jord.
MariaS
Mina Crassulor, vattnar jag och behandlar som mina Aloe. De växer på sommaren så det knakar, men det händer inte mycket på vinter.
Däremot har jag faktiskt vattnat ihjäl en nålcrassula (samma art) genom att ge ca ½dl vatten/månad, på vintern. Men sen var det ju kaktusjord som den stod i också...
Det ska mycke till att torka ihjäl en crassula på vintern.
Alexander-VG-zon3
mina är ute under den varma tiden, så dom får regnperioder ibland, och vattnar jag inte dom och det är väldigt varmt och torrt så blir dom skrumpna även om dom överlever 6månader utan vatten( dom är suckulenter) så får man en hög tillväxt av att ge dom lite vatten då och då MEN låta dom torka ut någon dag. men då mina har väldränerad jord så ruttnar inte mina om sommaren nu skulle bli regnig.

jag odlar just nu lite olika sorter. mycket trevliga växter! som tål/överlever att man glömmer bort dom i månader.
MariaS
Mina står allt ute om sommaren de med. Delar sandlåda med de andra kaktusarna och suckulenterna.
evaisa
Hej!

Min crassula är ledsen, den har tappat de stora långa bladen - de gulnar och faller av. De nya små bladen sitter kvar. Bladtappande har på gått hela vintern.

Jag lyckades ta mod till mej o plantera om den för nån vecka sedan. Den hade stått i nån torvjord o jordklumpen var stenhård. Jag tog fram kniven och försökte skära o hacka mej in i rotcementen. Det lyckades sådär.

Sedan planterade jag om den i ..ny torvkaktusjord, fast nu uppblandad med diverse stenmaterial.

Jag hoppas den mår bättre nu. Men jag funderar över de tappade bladen. Tappar den blad regelbundet? För nån gång borde väl bladen bli för gamla?

Så nu håller jag tummarna för Gollum! (jag brukar vattna när jorden torkat ut)
Alexander-VG-zon3
min tappar blad under vintern av att dom antingen står för varmt och för torr luft eller att dom står för mörkt.

den bästa övervintringen är +5c +10c och ljust och torrt. men dom klarar av att övervintras mörkt och +25c också men till följd att dom tappar blad. och att tappa blad slutar dom inte med förens det blir ljust(riktigt ljust).

och dom äldsta tappas först, sedan för att det är för varmt så får den bleka vinter skottt varav dom nya skotten är mer hållbara och blir kvar. så det förklarar vad som händer med din.

MariaS
Det är faktiskt inte ovanligt att de tappar blad om de står i för mullhaltig jord också. Då mår inte rötterna något vidare och plantan svarar med att fälla äldre blad, för att kompensera mindre mängden bra rötter.
evaisa
Tyvärr så har Gollum (Gollum är samma som paradisträd fast den har ihåliga blad) inget annat val än rumstemperatur, synd eftersom jag förstått att den behöver vintervila för att blomma. Jag har sett görhäftiga bilder på blomningen. Jag är verkligen avundsjuk på er som kan fixa vintervila åt era crassulor.

Men okej! Tack maria o flaxxs - då vet jag att både jorden o ljuset får den att tappa blad. Så med ny jord och stickande vårljus så borde han må bättre snart.
Alexander-VG-zon3
ny jord och mer ljus gör nog susen för den.
tepa
Jättetack för era svar. Min Crassula står i samma jord jag köpte den i. Har inte undersökt jorden närmare, men jag litar på att "uppfödarn" har rätt jord, och att jag inte behöver plantera om den ännu på ett år. Men den ska alltså ha torvkaktusjord ? Går det inte med vanlig krukväxtjord uppblandad med sand ? Sand är väl bra dränering ?

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 13-03-2009, 11:32) *
Jättetack för era svar. Min Crassula står i samma jord jag köpte den i. Har inte undersökt jorden närmare, men jag litar på att "uppfödarn" har rätt jord, och att jag inte behöver plantera om den ännu på ett år. Men den ska alltså ha torvkaktusjord ? Går det inte med vanlig krukväxtjord uppblandad med sand ? Sand är väl bra dränering ?

Hälsn Tepa

Den ska INTE ha torvkaktusjord! Det är då den kan börja tappa blad och må dåligt. Det är mycke bättre med ditt eget förslag.

och lita inte på att "uppfödaren" har planterat den i rätt jord. De brukar nämligen sätta suckulenter i torv, för att de ska klara långa transporter i mörker, inte för att de ska må bra hos konsumenterna.
tepa
Oj då, Maria. Ska jag plantera om ? Måste lite undersöka jorden först.

Hälsn Tepa
evaisa
Jo torv tycks va himla populärt att plantera i. Ofta så blir jordklumpen helt stenhård i torv -det blir jättesvårt att plantera om. Rötterna sugs fast i torven.

Att jag satte i uppblandad kaktusjord berodde på att jag "tog vad jag havde".
Alexander-VG-zon3
jag brukar ta planteringsjord som jag blandar upp rejält med grus eller leca, ska det vara sand måste det vara grov sand då fin sand bara ''slammar'' igen.

och om man nu ''ska'' använda kaktusjord så bör även den blandas upp med mer grus/leca/sand. då den när man köper den innehåller mest finfördelad torv och lite grus,sand. Paradisträd gillar alltså inte finfördelad eller rentorv.

en bra planteringsjord eller krukväxt jord innehåller grövre ''jord''bitar.
Scout
Jag har min i Hasselfors så/kaktusjord, uppblandad med små lecakulor. Den verkar må bra av det. Jag vattnar när jorden varit torr ett tag.

Dock har jag problem med att den blir så tung i bladen att grenarna hänger och inte klarar av att hålla emot. Bladen verkar suga upp allt vatten växten får tag i och bli väldigt tunga och stora (4cm breda). Jag har stagat upp den med bambupinnar för att hålla grenarna upprätta. Den gjorde kamikase-hopp ner på golvet förut för att grenarna hängde snett.

Har någon annan haft samma problem? Vad ska jag göra för att den ska hålla sig upprätt utan stagning? Vad gör grenarna starkare? eller bladen mindre?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 14-03-2009, 23:49) *
Jag har min i Hasselfors så/kaktusjord, uppblandad med små lecakulor. Den verkar må bra av det. Jag vattnar när jorden varit torr ett tag.

Dock har jag problem med att den blir så tung i bladen att grenarna hänger och inte klarar av att hålla emot. Bladen verkar suga upp allt vatten växten får tag i och bli väldigt tunga och stora (4cm breda). Jag har stagat upp den med bambupinnar för att hålla grenarna upprätta. Den gjorde kamikase-hopp ner på golvet förut för att grenarna hängde snett.

Har någon annan haft samma problem? Vad ska jag göra för att den ska hålla sig upprätt utan stagning? Vad gör grenarna starkare? eller bladen mindre?

att den blir så i grenarna är oftast att den står fel på vintern, mörkt och varmt och mycket vatten. lika så stora blad får den om den stor skuggigt.

att den får sval och ljus och torr vintervila motverkar veka grenar. och att ha den ute också gör att grenarna i sig växer knubbigt och bra.

det är bara att klippa in plantan om du vill få veck dom grenarna, snart kommer nya skott.
Scout
CITAT (flaxss @ 15-03-2009, 00:52) *
att den blir så i grenarna är oftast att den står fel på vintern, mörkt och varmt och mycket vatten. lika så stora blad får den om den stor skuggigt.

att den får sval och ljus och torr vintervila motverkar veka grenar. och att ha den ute också gör att grenarna i sig växer knubbigt och bra.

det är bara att klippa in plantan om du vill få veck dom grenarna, snart kommer nya skott.

Intressant, det låter rimligt. Tack för tipset. Nu har jag omplacerat den till söderfönstret, så får vi hoppas att den artar sig lite bättre. Kanske får åka ut på balkongen när det blir lite varmare.
Basil
Hej jag fick tag i några orotade sticklingar av paradisträd, vilket är samma som penningträd antar jag. Jag satte dem i ren krukväxtjord men ser nu att jag borde ha satt dem i grus/sandblandad krukväxtjord. Satte dem i jorden igår så det kanske funkar att bara ta upp dem nu och blanda i grus eller bör jag vänta tills de fått rötter och plantera om dem då i grusblandad krukväxtjord?
Alexander-VG-zon3
gör det innan dom får rötter.
ewis
Jag har ett penningaträd som är enormt stort. Det är från ett skott och nu får det knappt plats i fönstret. Jag vattnar det rejält varannan vecka. Jag tror ditt träd fått för lite vatten. Det skall torka ut mellan vattningarna.
tepa
Hej

Igår märkte jag att en kvist lossnat från Penningträdet mitt. Det låg på golvet. Tror jag kommit åt på något sätt när jag gått förbi. Jag satte den i en kopp vatten i fönstret och hoppas på rötter. Sen om jag lyckas ska jag plantera den i samma kruka som Penningträdet. Rätt förfarande ? Eller ska jag plantera kvisten direkt i krukan ? Blir det inte för torrt då ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
du kan själv bestämma om du vill ha det i egen kruka eller inte. även sticklingar sköts som ''vuxna'', dom får lätt rötter. sätt den i jorden direkt istället för vatten.
tepa
Ska göra det. Tack Flaxss. Jag hann ju knappt skicka inlägget innan du svarade. Snabbt marscherat !

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon