flubber
12-03-2009, 21:50
Vi har en ca 2,5 m hög Magolia som vi tyvärr inte kan ha kvar och tänkte sälja den. Vad tror ni man kan ta? Det är en prakt Magnolia.
Limpan86
12-03-2009, 22:28
De företag som säljer större magnolior (ca 2m) till parker och sånt kan ju ta upp till 10 000 ink moms. Dock har ju de dels helt andra garantier gentemot kunden dvs bytesrätt om den dör före ett år och sånt där. En annan stor skillnad är ju att de större magnolior som finns till salu har drivits upp av proffs medan varken du eller kunden säkert kan veta hur din magnolia haft det under sina första år sjukdomar den bär latent och sådär.
Mitt tips är att ta ca 2000 kronor men att vara ärlig gentemot kunden och sen säga att de är upp till var och en att ta chansen. Rätt kund kan säkert betala mer. Alternativet är att du kör först till högstbjudande mot vilkoret att det inte är öppet köp eller bytesrätt (skriv detta tydligt i annonsen och var noga vid försäljning så att inga missförstånd sker).
Du kan säkert ta mer men personligen gillar jag en skysst och rättvis affär för båda parter framför en bra deal rent ekonomiskt. Det brukar löna sig i längden.
Lycka till
Jan af Lisö
13-03-2009, 08:22
Jag är rädd att denna magnolia har väldigt liten chans att överleva en sådan flyttning. Magnolia har mycket känsliga rötter och det mesta av dem kommer att försvinna vid en eventuell flytt. Kan inte jämföras med motsvarande magnolior från plantskolorna som odlas, ofatst i krukor, just med tanke på att dessa skall med tiden flyttas och säljas.
Du kan söka på detta forum under "flytta magnolia".
Svar: allt annat än 0 är oschysst. Skänk den till någon granne i närheten och flytta den med en stor grävskopa så att så mycket rötter som möjligt kommer med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.