daddel
Mitt intresse för kaktusar och succulenter började för 8 år sedan med att jag flyttade hemifrån och ville ha lättskötta växter. både kaktusarna och intresset har liksom växt.giggle.gif

jag tar hand om alla skott och har till och med börjat odla från frö.
Jag börjar inse att det är dags att erkänna att jag blivit en "kaktusnörd" när jag dessutom hamnat på ett sånt här forum. wink.gif

Nu till den faktiska sanning att jag igentligen inte har någon susning om vad som står på mina fönsterbrädor...

kan ni hjälpa mig med familjer, arter, ursprungsland och annat intressant. så vore jag evigt tacksam.

[attachment=31880:blommor_...nnat_014.jpg]
bild 1: tror att kaktusen till höger är en "svärmors kudde"(svenskt namn) som fick för mycket vatten de första åren den var i mitt våld. de andra vet jag inte vad det är.

[attachment=31881:blommor_...nnat_015.jpg]
bild2: de två taggiga sakerna är skott från 2007 (moderplantan syns på sista bilden). De andra plantorna har jag för mig är nån aloe vera av nåt slag.

[attachment=31882:blommor_...nnat_017.jpg]
Bild3:den första kallas väl higt chaparall? kaktusen till höger fick jag av mor när jag flyttade hemifrån. då var det 3 st centimeterstora bebisar. de 2 senaste åren har dessa producerat ca 80 kaktusbebisar (jag har ca 20 st kvar i dagsläget som jag inte vet vart jag ska göra av, mina vänner börjar tröttna på att få kaktusar i present). någon som vill byta kanske?

Åsa, mälardalen zon 2
bild 3: Växten till vänster är en trekantseuforbia (kallas ofta High Chaparal) och är en suckulent.
MariaS
Bild 1 från vänster:
Aloe aristrata, lätt att få i blom och delar sig gärna och ofta. Gillar att bo trångt i krukan. Ju mer du delar den, desto mer skott kommer....
Nästa är en drottningagave. Agave victoriae-reginae. Tacksam och lättskött... ash onödig information, du har ju många kaktusar...
Den tredje vet jag inte

Bild 2: Zebraaloe Aloe variegata. Också en Aloe som är lätt att få i blom. De taggiga kan jag inte!

Bild3 från vänster: High chaparall alias trekantseuphorbia Euphorbia trigona (samma släkt som julstjärna och gulltörel i trädgårdar)
Sen kommer det en Aloe igen, tyvärr ser jag den för dåligt för att ens våga gissa, men det är heller ingen av läkealoena.
Sen är det en sån där taggig kaktus som jag inte har en aning om...
Azur
Kaktusen i bild 1 är definitivt inte Svärmors Kudde, den har mycket större taggar än så där. Vad det är för nåt vet jag däremot inte.
Platinum
Hur stor är kaktusen på första bilden? Närbilder kanske kan underlätta om du vill ha hjälp med bestämning av kaktusarna.

Jag tror nog det kan vara en svärmorskudde eller någon besläktad kaktus, 100% säker är jag dock inte då jag tycker den har för långsmal form min är mer klotformad.

Kanske denna bilden kan hjälpa till.

Exemplaret jag har är 55cm i omkrets med taggar och taggarna är 2-3cm långa.
daddel
Tack för alla svar. intressant och lärorikt.

Kaktusen på första bilden har en diameter på 15 cm med taggarna (hade inget bra att mäta omkrets med, men den är väl ca 45 cm). taggarna är 2-3 cm långa.

Den är ca 21 cm hög och taggarna på övre hälften är betydligt mindre än de på nedre, pga att den växt för fort.
När jag köpte den så var den loka bred, men dock klotformad.

platinum: din bild övertygar mig nästan att våra plantor är av samma art. men det är ju inte jag som är experten wink.gif

jag fixar lite närbilder, så får vi se vad ni säger.

lena uppsala
Om kaktusen på bild 1 är skålformad upptill,så kan det vara en skålkaktus,lätt att få att blomma ser jag i en bok.
daddel
lite närbilder på den eventuella svärmors kudden:[attachment=32089:blommor_...nnat_030.jpg]

[attachment=32090:blommor_...nnat_031.jpg]
daddel
CITAT (MariaS @ 13-03-2009, 10:45) *
Sen kommer det en Aloe igen, tyvärr ser jag den för dåligt för att ens våga gissa, men det är heller ingen av läkealoena.

syns det bättre nu kanske ???
[attachment=32091:blommor_...nnat_034.jpg]
MariaS
CITAT (daddel @ 16-03-2009, 23:48) *
syns det bättre nu kanske ???
[attachment=32091:blommor_...nnat_034.jpg]

Hmmm g.gif Mycket intressant. Jag känner inte igen den, men jag är definitivt säker på att det är en Aloe.
daddel
jag väljer att prova väcka denna gamla tråd....

För nu undrar jag vilka av mina växter jag bör/kan/borde ställa ut på balkongen under sommaren???

merparten av mina växter finns på bilderna. de som inte finns på bild är oxå kaktusar eller suckulenter wink.gif
Alexander-VG-zon3
alla växterna på bilden kan du ställa ut vid en temp på +10c +15c(ta in vid frost), skydda dom först med ett par lager lakan eller fiber duk i början så du inte bränner dom. det ska du ha på ca 2-4veckor och så tar du av det efterhand så dom vänjer sig. vartefter dom är avhärdade så kan dom vara i ett soligt till halvsoligt läge. dom vill torka upp rejält innan du vattnar igen. ska du ha dom ute måste dom ha väldränerad jord så att dom tål regnperioder. sedan tar du in dom innan frosten kommer och placerar dom inne ljust i rumstemp då kommer några av dom att börja blomma på vintern eller våren av att dom varit ute. regnarv det väldigt mycket och är kallt samtidigt så kan du ta in dom för just den perioden annars gör gör utevistelsen gott för dom flesta kaktusar och suckulenter.
daddel
tack för snabt svar!

då borde jag ju sätta ut allihop!

det får bli efter det skånska åskvädret!
Erland
kaktusen till höger på första bilden tror jag är en Echinopsis. Plantan i mitten på den tredje bilden kan eventuellt vara en Aloe-hybrid. Jag kommer inte ihåg namnet på den men den ena föräldern ska vara A. arborescens.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon