|
Hade en diskussion på jobb angående biltvätt och vaxning. Själv både tvättar och vaxar jag min bil för hand, flera gånger om året. I diskussionen framkom det att det skulle mina kvinnliga arbetskamrater aldrig lägga tid på. Men jag tycker att det är trevligare med en ren bil och lägger gärna några timmar på min bil en handfull gånger per år.
Hur gör ni som har bil?
Ciczi
Red Top
13-03-2009, 08:01
Självklart att sköta om bilen. Den håller ju längre då. Vaxning är ju nödvändigt om lacken ska hålla sig fin. I nödfall, dvs på vinterhalvåret när det är så moddigt och smutsigt, blir det några turer till den automatiska biltvätten.
Sussie F-Flower
13-03-2009, 08:12
Jag har röstat! Jag tvättar min mil mest för hand. Det kan hända att jag tvättar i automaten på macken om dom tex har halva priset eller att det är "panik-bråttom". Men oftast får jag ändå tvätta om bilen när jag kommer hem. Tycker inte att bilen blir ren/blank i dom där tvättarna. Det spelar ingen roll ens om tvätten är alldeles ny... Å att betala dessa hiskeliga pengar tycker jag är vansinnigt. Vaxning (d.v.s. inkl. polering på "riktigt") har jag inte gjort på många år faktiskt. Det som mackarna kallar för vaxning är ju ingen vaxning egentligen,tycker jag. I mitt bilschampo står det också att det är "bilschampo med vax",men jag tycker inte att jag har vaxat bilen för det...
Aqvakul
13-03-2009, 08:36
Numera blir det mycket automattvätt, då vi bor i lägenhet...
Solander
13-03-2009, 08:43
Självklart att jag håller efter bilen. Man får väl se bilen som ett "nödvändigt ont" men sammtidigt som en investering. Om man inte håller den ren framförallt på vintern, så tar det inte länge innan rosten kommer smygande. O när rosten kommer blir det ju att besöka bilverkstan = dyrt. Samtidigt tycker jag att min bil representerar mig ren,fräch och snygg. Ser jag en rostig skitig bil så brukar jag fundera om ägaren tar hand om sig själv lika dåligt som bilen.
Huggorm
13-03-2009, 09:49
CITAT (Solander @ 13-03-2009, 08:43)  Ser jag en rostig skitig bil så brukar jag fundera om ägaren tar hand om sig själv lika dåligt som bilen.  Helt korrekt, jag skämmer varken bort mig själv eller bilskrället
Här tvättas det och vaxas för hand. Finns inga automattvättar som klarar av någon av våra fyra fordon, hur gärna man än vill...
Provade Chrysler-cabben en gång. Det blev dyrt, då automaten krossade den elektriska backspegeln på förarsidan för att ta sig utefter bilen. Då är det den minsta bilen i hushållet! Så inga fler automattvättar här inte.
Huggorm
13-03-2009, 09:59
Det regnar såpass ofta så det finns ingen större anledning att tvätta bilen. Väntar man två dagar så gör det sig automatiskt
Sussie F-Flower
13-03-2009, 10:06
CITAT (Solander @ 13-03-2009, 08:43)  Ser jag en rostig skitig bil så brukar jag fundera om ägaren tar hand om sig själv lika dåligt som bilen.  Ja så går min tanke också... Okej det är svårare att hålla dem rena på vintern men att ha en ren bil är ju att representera sig själv precis som någon sa i ett annat inlägg. //Ciczi
Chamomille
13-03-2009, 14:54
CITAT (Huggorm @ 13-03-2009, 09:59)  Det regnar såpass ofta så det finns ingen större anledning att tvätta bilen. Väntar man två dagar så gör det sig automatiskt Tvättar själv. Oftast. Nu i vintras lät jag verkstan tvätta bilen när den ändå var där... Fast annars åker slangen fram här hemma. Vattenslangen alltså.
Myosotis
13-03-2009, 15:56
Tvättar själv. Det blir inte så ofta. Bor man efter en grusväg är det rätt meningslöst stora delar av året. Antingen dammar den igen eller så stänker det geggamoja. Lika meningslöst att tvätta den i automat, man får ju inte hem bilen i rent skick. Har automattvättat två gånger när bilen varit superskitig och skulle besiktigas eller lämnas på verkstad.
Huggorm
13-03-2009, 16:17
CITAT (Myosotis @ 13-03-2009, 15:56)  Har automattvättat två gånger när bilen varit superskitig och skulle besiktigas eller lämnas på verkstad. Det är bra med riktigt smutsiga bilar när man skall besikta, då vågar dom knappt gå nära i rädsla för att smutsa ner sig
Myosotis
13-03-2009, 16:30
CITAT (Huggorm @ 13-03-2009, 16:17)  Det är bra med riktigt smutsiga bilar när man skall besikta, då vågar dom knappt gå nära i rädsla för att smutsa ner sig  Den teorin har jag också haft. För mig funkar det varken med ren eller smutsig bil, de underkänner ändå... I fjor tog jag t.o.m. en kamphund med mig, inte ens det hjälpte. Hon åkte i bilen upp med hissen  Folk brukar säga att man ska tvätta bilen innan besiktning för att de inte ska få intrycket att man slarvar med sin bil eller struntar i den (plus att de kanske blir sura om de får en grusväg i skallen när de knackar). Men jag tror att en ren bil tyder på dåligt samvete. Om man tvättar den jättenoga har man något att dölja, och då kollar de extra noga.
Chamomille
13-03-2009, 16:33
Prova med en kort-kort kjol så ska du få se på faan-tabletter...
skogstroll
13-03-2009, 16:34
tacka vet jag apostlahästarna
Huggorm
13-03-2009, 16:38
CITAT (Myosotis @ 13-03-2009, 16:30)  Folk brukar säga att man ska tvätta bilen innan besiktning för att de inte ska få intrycket att man slarvar med sin bil eller struntar i den (plus att de kanske blir sura om de får en grusväg i skallen när de knackar). Jag besiktade en gång en bil som läckte olja, och jag stod och hoppades på att dom inte skulle lägga märke till det. Det var en relativt ung, blond kvinna som kollade min bil den gången, och hon märkte först ingenting. Men sedan gick hon precis under motorn och drog håret i oljedropparna som hängde där. Då trodde jag min sista stund var inne, men hon märkte ingenting. Först när hon nästan var klar föll det en droppe och träffade henne på armen, och det tyckte hon inte alls om. Men jag klarade mig från anmärkning, dom kunde tydligen inte skriva något på såpass lite oljeläckage. Tur jag inte var med när hon märkte kladdet i håret
Chamomille
13-03-2009, 16:47
CITAT (skogstroll @ 13-03-2009, 16:34)  tacka vet jag apostlahästarna Men du har ju moppe
Du menar väl får på moppe.
Aqvakul
13-03-2009, 16:57
CITAT (Chamomille @ 13-03-2009, 16:47)  Men du har ju moppe  en sån här, kanske...
CITAT (Aqvakul @ 13-03-2009, 16:57)  en sån här, kanske...  Liknande den på bild körde jag upp och fick körkort på motorcykel, tror det var 1952.
Chamomille
13-03-2009, 17:18
Cool!
[attachment=31902:051.JPG]
Så kan det va.
Aqvakul
13-03-2009, 20:10
CITAT (Uggi @ 13-03-2009, 18:57)  Så kan det va. även franska bilar kan behöva en tvätt ibland... klarar elektroniken det...
Anki på Öland
13-03-2009, 20:56
CITAT (Huggorm @ 13-03-2009, 09:59)  Det regnar såpass ofta så det finns ingen större anledning att tvätta bilen. Väntar man två dagar så gör det sig automatiskt Så diskuterar jag också...... Anki
CITAT (Chamomille @ 13-03-2009, 16:33)  Prova med en kort-kort kjol så ska du få se på faan-tabletter...  Av någon märklig anledning så lyckades jag trolla bort två stycken bra att veta kommentarer som varit på bilen ett tag (vilket brukar betyda att det tillslut hamnar på fel som måste åtgärdas och där med underkänns bilen). Detta vara precis när jag hade tagit körkort och sambon tyckte därför att jag kunde besiktiga bilen eftersom jag inte hade gjort det innan. Eftersom jag skulle på släktkalas efteråt var jag klädd för fest. Kort kjol och lätt urringad topp. Sen om det hade något med saken behöver vi ju inte diskutera...  Ciczi
Jag både tvättar och vaxar för hand... eller gjorde, det funkar inte med min nacke nu, men förhoppningsvis ska det bli bättre i framtiden. Ärligt talat så är har det varit ett av mina stora vårnöjen, att få backa ut bilen och göra den fin när det är härligt väder ute... Och nu kan jag inte
CITAT (MariaS @ 13-03-2009, 09:58)  Här tvättas det och vaxas för hand. Finns inga automattvättar som klarar av någon av våra fyra fordon, hur gärna man än vill...
Provade Chrysler-cabben en gång. Det blev dyrt, då automaten krossade den elektriska backspegeln på förarsidan för att ta sig utefter bilen. Då är det den minsta bilen i hushållet! Så inga fler automattvättar här inte. *Fniss* Kompisen hade testat med cadillac-59:an... Den automattvätten kämpade länge för att komma på hur den skulle bära sig åt runt fenorna... Själv skulle jag inte drömma om att köra dit varken cadillacen eller buicken, risken är att det blir en riktigt dyr tvätt. Sensorerna begriper ju inte vad det är de "ser"
Jag lämnar ett par, tre gånger per år min bil till ett företag som tvättar och vaxar för hand. De rengör även bilen ordentligt inuti. Det känns som en ny bil efter varje rengöring och det kostar 400 kr, vilket det är mer än väl värt. Gita
Gita det var verkligen ett bra pris, men är det ett kompispris? Skulle gladeligen betala 400 kr för det arbetet. [attachment=32005:anna.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|