Full version: Tvååringar?
Bruna fingrar i Handen
Nu är jag här igen med ant mina dumma frågor,
Fräga; Kan man köpa "färdiga" tvååringar ,så de blommar första sommaren( alltså min första sommar)
Jag skulle så hemskt gärna vilja Riddarsporre,mariaklocka el fingerborgsblomma..etc.etc.
Jag har försökt att friså i flera år men ingenting kommer. Misstänker sniglarna men eftersom blommorna är giftiga så vet jag inte varför de inte kommer.
Tacksam för svar confused.gif
Malin
Sussie F-Flower
Har du ingen "Odla-vän" i närheten, som kanske har...? shy.gif
Kanske du kan få köpa eller byta till dig ett litet "rotskott".
(vissa har ju hur mycket som helst...)
Red Top
Det finns en handelsträdgård vid Kungens kurva, som brukar ha det mesta. Handelsträdgård

De öppnar första april, så du får ge dig till tåls smile.gif
Bruna fingrar i Handen
Nope inga Odla-vänner, och jag skulle gå med i Malmköpings Trädgårdsförening, men deras plantträff är när jag är i grekland..men Zeta hittar jag till.
thanks.gif
Eva 33c
Bara en ,liten kommentar, riddarsporren är ingen tvååring utan en perenn växt och den bruka vara lätt att få tag i på plantskolorna.
Bruna fingrar i Handen
CITAT (Eva 33c @ 13-03-2009, 12:47) *
Bara en ,liten kommentar, riddarsporren är ingen tvååring utan en perenn växt och den bruka vara lätt att få tag i på plantskolorna.

Inte?! Jamen då blir jag en ännu lyckligare Malin laugh.gif
Hade för mej att det var en sån där knepig som inte blommar förrän andra året?
Har inte ro att vänta,vill se blommor på direkten..*L*
Tackar för svar.
thanks.gif
Irene_L
Sår man perenner så är det oftast så att dom inte blommar förrän 2-a året. Men dom man köper på plantskolorna trodde jag alltid var redan ett år gamla och att dom blommar det året man köper dom. Fråga på plantskolan så får du veta! tummenupp.gif

Eva 33c
CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 13-03-2009, 13:02) *
Inte?! Jamen då blir jag en ännu lyckligare Malin laugh.gif
Hade för mej att det var en sån där knepig som inte blommar förrän andra året?
Har inte ro att vänta,vill se blommor på direkten..*L*
Tackar för svar.
thanks.gif

Vill du se blommor på direkten är det sommarblommor dvs ettåriga du ska satsa på eller köpa plantor som har några år på nacken.
Med tvååriga plantor medan man växter som fullbordar sitt liv s a s på två år. Första sommaren får de en bladrosett andra året blommar de och sätter frön. Sen dör ursprungsplantan men lever vidare genom de frönplantor den producerat. Fingerborgsblomman och Mariaklockan som du nämnde är just såna växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon