Full version: Dagens ROS
svennis
Nu är det snö i Skåne. Det är bra det kommer, de ska ner. smile.gif
Hittade en till blåaktig. Har varit framme förut, i höst.

21.JPG

violette 21.jpg

Kajsa
En Gallica ros eller vad, nej vad smala blad ?? Hur stor ? Hittar den inte på Help me find.
svennis
[quote name='Kajsa' date='13-03-2009, 17:04' post='988617']
En Gallica ros eller vad, nej vad smala blad ?? Hur stor ? Hittar den inte på Help me find.

En klättrare. 3 m. Turbat 1921

Knud har den...
http://www.rosenposten.dk/roser.asp?vis=558&cb=729
Kajsa
Det var ju lustigt, Knytt frågade i en tråd efter en lila klätterros och jag skrev denna i tråden efter att ha sökt hos Rosenposten, men då heter den bara Violette inte 21 också ? Den blommar en ggn. såg jag.
svennis, känner du till någon lila klätterros som remonterar ? Skriv det i så fall i den tråden till Knytt !
Ezereht
Är det inte den som Noranettan kallar la belle sultane? Fin i alla fall smile.gif
Kajsa
Nej, La Belle Sultane är en Gallica. Nu hittade jag en massa läckra bilder på Violette på Help me find.
noranettan
Jag länkar till en sida jag fått tips om. Jag hade beställt rosor därifrån men hann inte lägga till denna innan sändningen gick iväg till Sverige. Den lär remontera. Jag har den på min önskelista nu. http://www.stauden-und-rosen.de/index.php?..._alle&id=34
Mimika
Men är det inte Reine des Violettes, remontantrosen då, Noranettan? Ser precis ut som min gör(särskilt knoppar) och man anar skylten på en bild.. Men min tyska är obefintlig..

..såg det nu, rosen nämns i texten, blir mera nyfiken unsure.gif
gulmåra
Oj,oj den där hemsidan försöker jag glömma bort... Jag blir alldeles snurrig varje gång jag är där inne..
Ingen mer beställning....förvaringen är full med saker som ska planteras...

Men den var rasande grann den där 'Centifolia a fleurs doubles violettes'. Nu skulle man varit lite slängd i det tyska språket. Hade varit roligt att förstått något biggrin.gif

Violett var fin!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon