Full version: Morötter
Bettis
Hur gör ni för att dom ska hålla sig fina confused.gif jag har snart prövat det mesta men dom torkar ihop väldigt fort tycker jag. Någon som har tips?
EKLO
Lätt fuktig sand och svalt - så brukar det alltid stå i böcker, men jag får dessvärre inte skördar av den storlek som gör att jag behövt prova...
Red Top
Bettis!
Du kanske menade köpemorötter. De är svåra att få att hålla någon längre tid. Jag har dem i platpåse med hål i och förvarar dem svalt, inte kylskåpssvalt. Skafferisvalt eller svalsvalt. smile.gif
EKLO
Aha, en påse morötter bara eller så - ja då är det en annan femma. Mina brukar faktiskt hålla sig väldigt länge i kylen med plastpåse runt (fast ett litet lufthål behövs). Annars kan man köra restaurangtipset jag fick i ungdomen - funkar på alla grönsaker (särskilt bladgrönt som så lätt torkar ut): Blöt en kökshandduk ordentligt med kallt vatten, vrid ur, svep den runt grönsakerna, in i kylen (ev. med plastpåse runt - jag brukar köra utan). Man får inte glömma att då och då fukta om handduken förstås.
Red Top
Bra tips EKLO! Tack! Det ska jag pröva. yes.gif
Chamomille
Men inte i påse blink.gif Då möglar dom ju. Jag har mina (alla rotfrukter) i kylskåpet med helt öppen påse eller utan. Håller sig länge.
EKLO
Om plastpåsen är öppen i ena änden brukar det funka fint utan att det möglar. Det är ju fukten som går ur grönsakerna (så att tex morötterna blir sådär jobbigt halv-sladdriga) så man måste ju på nåt vis se till att de behåller/får ny fukt. Omm man inte äter upp dem någorlunda kvickt förstås! Jag har haft en rotselleri (går inte åt mkt åt gången hos mig) i ett drygt halvår i kylen med blöt handduk runt - funkar jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon