Klockmalvan
13-03-2009, 11:45
Jag har 10 olika sorters hibiskusar. (En av dem har en knopp nu.) Från juni till slutet av augusti växer sig mina hibiskusar från 10 cm till 170 cm höga och det innebär att blommorna hamnar ovanför fönstret.
Var kan man som privatperson få tag på retarderingmedel så att jag kan hålla växterna i schack på främst höjden,men även bredden.
Tack på förhand
Hej
Har vi inte just diskuterat retarderingsmedel ? Är det inte farliga saker bara för experter och trädgårdsutbildade ? Som ej går att få tag på i diversehandeln...
Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2009, 15:12
Nej du kan inte få tag på sådant inte ens de flesta utbildade brukar få använda dessa medel eftersom de ofta hör till klass 1 medel = man måste ha extra speciell utbildning för just dessa medel + man brukar behöva full skyddsmundering med gasmask och liknande och man får ju inte vistas där man sprutat under några dagar.
Den bästa retarderingsmetoden för privatpersoner är sekatör.
Är retarderingsmedel detsamma som cellförkortningsmedel?
joulanta
13-03-2009, 21:27
Hur gör du för att få hibiskus så stora? Jag köper ibland en planta men dom verkar lidande växer dåligt tillslut så dör den ,snyft.
Red Top
14-03-2009, 16:22
Jag vill oxå gärna få tips på vilken hisbiskussort det är som växer från 10 cm-170 cm på två månader. En sån vill jag ha
vanjalarsa
14-03-2009, 17:46
Jag också!
mvh vanjalarsa
Eva i Höga
14-03-2009, 18:20
Nästan så jag tror det är ett skämt! Men är det på riktigt vill jag också veta vilken sort för en sån vill jag ha!
emmas matte
14-03-2009, 21:56
Om man köper Blommor ska man byta jord på dom direkt,så växer de bättre,har jag fått råd om. Kanske det kan hjälpa, då får man samtidigt bort det där medlet som gör att de inte växer, åtminstonne växte mina ,när jag gav dem ny jord.
Klockmalvan
15-03-2009, 15:00
Tyvärr så vet jag inte namnet på sorterna som hemma hos mig växer så det knakar i mina fönster i söderläge.
Alexander-VG-zon3
15-03-2009, 15:08
ni som vill ha dom som växer så mycket, ta en stickling från en gammal planta.
dom nya som har är behandlade tar det lång tid innan dom växer ur det och ibland så gör dom aldrig det utan tynar bort istället. tar ni stickling från en planta som inte är behandlad och är en gammal sort så kommer den va väldigt lätt skött och växa väldigt mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.