Full version: Välja klätterros
Knytt
Vi har en stor gammal klätterställning som går från vår örtagård upp på ett berg.
På den växer idag vildkaprifol, men väldigt glest efter ansning.

Vi vill gärna plantera en klätterros där som får klänga sig upp för ställningen och ut på berget, det får med andra ord gärna bli stor. Vi vill ha blomning en stor del av sommaren och jag efter att ha tittat på alla era fina bilder en ny kärlek för blåvioletta - finns det sådana klättrare?
Annars vill vi gärna ha en speciell iögonfallande och frisk ros.

Vi bor i zon 1, platsen är vindskyddad och har sol större delen av dagen. Ev halvskugga på eftermiddagen.

Hoppas ni experter vill komma med lite tips smile.gif
Kajsa
Kommer inte på någon lila som blommar hela sommaren. Titta hos Rosenposten
www.rosenposten.dk hittar inga remontenade lila klätterrosor
Dessa blålila blommar endast 1 ggn, du hittar bilder hos Rosenposten.
Veilchenblau, ca 4 x 4 m, zon 3
Bleu Magenta, 3 x 3 m, zon 3
Russeliana, drar åt lila färg 4 x 4 m, zon 4
Donau, ca 3 m, zon 2
Violette, 3 m, zon 3
Knytt
Vilka underbara bilder jag fick upp när jag googlade dem! biggrin.gif

Meeen, jag tror vi väljer lång blomning framför blomfärg. Typiskt.
Har ni några favoritklättrare som remonterar?
svennis
Hej!
Du har ju nummer 1... Etude

Knytt
Fantastiskt fin, tack för förslaget!
Kajsa
Du bor i zon 1 så du kan ju ha så många fler rosor än jag kan i zon 3 - 4 men du kan ju alltid ta en titt i mitt album/Klätterrosor ! Har bilder på Etude !
gulmåra
Hej Knytt!

Jag har ingen större koll på klätterrosor som remonterar. Finns det någon bra sådan som blir ordentligt stor??
Det är klart i zon 1 blir allt stort flirting.gif

Ett tips är att använda någon av alla de blåvioletta godingarna som Kajsa föreslår och sedan komplettera med en viticiella clematis som klättrar i rosen och börjar blomma efter rosen. Antingen själva arten som blir ordentligt stor, (hoppas det är den som får blålila klockor, för det är den jag menar?) eller Södertälje. Den blir också ganska stor har jag för mig.
Knytt
Åh va kul, här ska letas album.
Vi ska dessutom ha ett staket i söderläge med klätterrosor. Så jag behöver hitta en sort till. Lyxproblem!

Alltså klematisar hatar mig, jag tycker de är jättefina men hur jag än håller på så dör de. Jag får nog hålla mig till sånt jag behärskar smile.gif
gulmåra
CITAT (Knytt @ 14-03-2009, 17:53) *
Vi ska dessutom ha ett staket i söderläge med klätterrosor. Så jag behöver hitta en sort till.

EN sort!!?? Det får ju plats med massor av klätterrosor!! biggrin.gif
Kajsa
Knytt
Titta i mitt album/Klematis där finns flera stora blå sorter, bl.a Viticella som gulmåra nämde. Jag tycker också du ska ta en av dom stora blålila rosorna även om dom blommar en ggn och så tar du en Viticella/Italiensk klematis till, dom blommar senare när rosen är klar. Klematis är svårare att plantera än rosor, men jag tipsar gärna hur.

Och dom klematis som krånglar minst är Viticella sorterna, dom blir stora och är friska
Knytt
Nu har vi bläddrat i era album och på rosenpostens hemsida - igen!

Vi har kommit fram till att vi vill ha alla 5 plantorna av samma sort, det ska bli som en blommande vägg mot grannen. Enhetligheten blir häftig tror jag. Det är viktigt att den blommar nästan oavbrutet där.
På rosenposten står det ofta att rosen bör täckas, men att den är härdig till zon3. Vad betyder det egentligen? Har de då känsliga rötter och bör täckas trots klimat eller är det i zon 3 den behöver täckas men i zon 1 klarar den sig?

Vi har sneglat lite på sorten Blaze, den verkar härdig och tacksam. Någon med erfarenhet?
Mest tittar vi på röda rosor dit, gärna med mörkt bladverk.

Jag vågar mig verkligen inte på klematis just nu. Men er tanke låter jättehäftig!
Etude till örtagården iaf - den ser underbar ut! biggrin.gif
svennis
Kul du föll för Etude.. smile.gif
Fick ju tårar i ögonen efter utgången i melodifestivalen. ... blomma.gif Dom är inte kloka..

Rosen längst upp! Den har varit större...

Etude.jpg
Kajsa
Det är vi som bor över zon 3 som får täcka klena klätterrosor Knytt, dom långa rankorna kan ta stryk här, men inte i zon 1 eller hur svennis, du bor ju i Skåne ?
Stiffe
Men hallå, det finns visst lila klättrare som blommar kontinuerligt hela sommaren. Jag säger bara Rhapsody in Blue. Ok, den blir förmodligen inte jättestor ens i zon 1, men 3 x 3 m bör den i alla fall kunna bli.

[attachment=31980:Rhapsody...lue_2008.JPG]
Rhapsody in Blue, 3 år, 2.5x2m, men den kan nog sträcka sig ytterligare en aning. Frisk & väldoftande.

/S
strandskatan
Du måste skött din RiB bra, Stiffe, min i zon 1 blev bara 1 m andra sommaren, då hade vi inte ens haft tjäle på vintern.
Kajsa
Det var din det stiffe, du har väl pratat varje dag med ditt magnifika ex. Annars är det en Modern Buskros LÅG skriver 1.5 x 1.2 m
Stiffe
Märkligt. confused.gif
Jag hackade (bokstavligen) ner den i minsta möjliga grop, då det är gammal hårdpackad/stensatt gårdsplan. Dessutom mynnar stupröret från stalltaket precis intill, och ger en insjö där rosen står om det regnar kraftigt eller länge.

Flera andra rosor står i tunt matjordslager över hårdpackad alv, och de trivs inte. De växer uselt och blir drabbade av framförallt SF, och då talar vi rosor som är relativt härdiga och tuffa och som inte är känsliga för SF.

/S
strandskatan
Ja, ibland begriper man ingenting. Min RiB står bredvid en Graham Thomas, som också ska bli 1,2 m, likadan jord, samma ljus, och GT har blivit en över 2 m hög klätterros. Enda skillnaden är att GT står närmare en ganska stor buxbomsbuske.
Knytt
CITAT (Kajsa @ 15-03-2009, 00:42) *
Det är vi som bor över zon 3 som får täcka klena klätterrosor Knytt, dom långa rankorna kan ta stryk här, men inte i zon 1 eller hur svennis, du bor ju i Skåne ?

Åå nu fick jag ännu mer att välja mellan - dreglar vidare biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon