Blomman71
[size="3"][/size]

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Jag behöver tips på borttagning av ogräs, då vi ska nyanlägga gräs.
Jag känner inte till ogräs till namn och ej heller utseende. Hur vet jag vilka som "måste" bort för att gräsfröna sedan ska kunna komma upp? JAg har just nu bara ogräs men vet ej vilka som är fleråriga resp ettåriga.

Sydligaste skåne!

Tack
KURT
Har du en hög med jord som det växer ogräs i?
Piccante
Om du inte vet vad de är hur vet du då att de är ogräs???

Gräs brukar kunna ta över och dominera speciellt om man klipper gräsmattan sen för då konkurrerar man ut "ogräsen".
Blomman71
Hej!

JAg har inget gräs ännu utan bara en planerad och nivå mässigt förberedd villa tomt.
Dvs matjord med en massa ogräs på!

Hej!

Jag ska NYANLÄGGA gräs, och har i nuläget endast matjord med en massa (i mitt tycke) ogräs på!

smile.gif
Platinum
CITAT (Blomman71 @ 13-03-2009, 18:55) *
Hej!

JAg har inget gräs ännu utan bara en planerad och nivå mässigt förberedd villa tomt.
Hej!

Jag ska NYANLÄGGA gräs, och har i nuläget endast matjord med en massa (i mitt tycke) ogräs på!

smile.gif

Då borde det nog bara vara att gå på med gräsklippare eller trimmer för att få ner ogräset på höjden sen sätta gräsfrön.
Bassam

Tack för frågan

Du kan identifiera dom från genom sida google.

H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 13-03-2009, 19:07) *
Tack för frågan

Du kan identifiera dom från genom sida google.

H: Bassam

...och söka på vadå? Ogräs eller...
MariaS
CITAT (Blomman71 @ 13-03-2009, 18:55) *
Hej!

Hej!

smile.gif

Så här har de flesta husägare på sina tomter inför anläggandet av gräsmatta.

Börja med att kratta hela ytan. Många ogräs fastnar i krattan och följer med. Det ogräs som finns kvar klipper du ner på lägsta nivå med en vanlig gräsklippare. Sen sår du dina gräsfrön. Det tar ett tag innan fröna gror och ogräset kommer visa sig igen. Ingen fara. Det är så.

När det nysådda gräset vuxit upp och börjar bli ca 12-15cm högt, är det dags att klippa det nya gräset. Klipp då på en lite högre höjd. Ogräset kommer snart att försvinna av sig själv och du får en fin gräsmatta.

För att skynda på tillväxten av gräsmattan, kan du efter midsommar ge en extra gödning med gräsmattegödsel, men det räcker med hal dos. Se också till att återföra näring till gräsmattan, antingen genom att ha en klippare som mulchar eller genom att tillföra gräsmattegödning regelbundet. Det förhindrar att mossa och annat tar sig in i gräset.
Piccante
CITAT (MariaS @ 13-03-2009, 21:23) *
...och söka på vadå? Ogräs eller...

Ogräs funkar väl bra att söka på http://www.google.se/search?q=ogr%C3%A4s&a...lient=firefox-a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon