CITAT (Blomman71 @ 13-03-2009, 18:55)

Hej!
JAg har inget gräs ännu utan bara en planerad och nivå mässigt förberedd villa tomt.
Dvs matjord med en massa ogräs på!
Hej!
Jag ska NYANLÄGGA gräs, och har i nuläget endast matjord med en massa (i mitt tycke) ogräs på!

Så här har de flesta husägare på sina tomter inför anläggandet av gräsmatta.
Börja med att kratta hela ytan. Många ogräs fastnar i krattan och följer med. Det ogräs som finns kvar klipper du ner på lägsta nivå med en vanlig gräsklippare. Sen sår du dina gräsfrön. Det tar ett tag innan fröna gror och ogräset kommer visa sig igen. Ingen fara. Det är så.
När det nysådda gräset vuxit upp och börjar bli ca 12-15cm högt, är det dags att klippa det nya gräset. Klipp då på en lite högre höjd. Ogräset kommer snart att försvinna av sig själv och du får en fin gräsmatta.
För att skynda på tillväxten av gräsmattan, kan du efter midsommar ge en extra gödning med gräsmattegödsel, men det räcker med hal dos. Se också till att återföra näring till gräsmattan, antingen genom att ha en klippare som mulchar eller genom att tillföra gräsmattegödning regelbundet. Det förhindrar att mossa och annat tar sig in i gräset.