|
svennis
13-03-2009, 15:37
www.rosenposten.dk . Tittade på rosor ROSOR hos KNUD o fick ett svar. Han är goo KNUD...
Menar du när man beställer på slutet, all svår danska ? Har i så fall aldrig fixat det utan jag mejlar direkt till honom och skriver vad jag vill ha, det tipset fick jag på Rosforum/AOT, det blir enklast, men kan man få in all text på svenska är det utmärkt.
svennis
13-03-2009, 16:07
Hoppas han hör av sig! Han har fått denna sidan...  Servicemail til vore kunder Gødskning af roser Vækstsæsonen for dine roser er ved at starte, og sidst i marts bør du give den første gødning. Det er vigtigt at gøde på dette tidspunkt, så regnen kan fordele næringsstofferne i rodzonen. April måned er ofte meget tør, og hvis du venter risikerer du, at gødningen ligger oven på jorden, og ikke gavner roserne, når de har brug for den. En spiseske gødning, N-P-K 12-5-14 Blåkorn, jævnt fordelt på 30x30 cm omkring en rose er passende. Når du har set hvordan gødningskornene ligger ved den første rose, gøder du resten af roserne på samme måde. Remonterende (genblomstrende) roser gødes igen med samme dosis midt i maj, midt i juni og igen i juli måned. Husk at bladene skal være tørre ved gødskning. Ikke genblomstrende roser skal kun gødes den første gang. Efter 1. august bør du ikke gøde mere, da det er vigtigt at roserne får brugt gødningen op inden vinteren starter, så de ikke står med mange nye bløde skud i frostvejr. spiseske =matsked
noranettan
14-03-2009, 08:08
Själv tillhör jag dom som aldrig skulle lägga ut Blåkorn i trädgården. Så Knuds mail åkte direkt i papperskorgen!
svennis
14-03-2009, 09:31
[quote name='noranettan' date='14-03-2009, 08:08' post='988898'] Själv tillhör jag dom som aldrig skulle lägga ut Blåkorn i trädgården. Så Knuds mail åkte direkt i papperskorgen! Håller med. 'Påsagödsel', fullkorn är också lätt att misslyckas med, för stora matskedar..  Men Austinrosorna verkar vilja HA Blåkorn..
Mina Austinrosor är så lyckliga så, och de får bara koskit! Ingen Blåkorn i vår trädgård inte. Jag slängde också mailet i papperskorgen direkt.
/Anna
Ezereht
19-03-2009, 10:44
Varför är n så anti blåkorn? För att det är konstgödsel? bara nyfiken.
Jag citerar vad det står i boken " Klematis - över 100 utvalda sorter " " Konstgödsel tar död på bakterier, mikroorganismer och maskar som är nödvändiga för att hålla jorden frisk och levande. Därför är naturgödsel att föredra " ( Klematis planterar jag i rosjord på 50 l/säckar )
Jag komposterar all mat och växtavfall, det blir en massa skottkärror/år. Och så får man köpa kogödsel, köper 50 l säckar varje vår, det blir dyrt men jag slipper ogräset. Däremot slänger jag ut kornat hönsgödsel i buskar, runt fruktträden, hallonen, det måste väl vara naturgödsel.
Kajsa, hur menar du med att du slipper ogräset? Menar du jämfört om man hämtar gödsel hos bonde?
Hur vet man vilka växter som ska ha hönsgödsel? Gillar inte rosor det?
Julia F
19-03-2009, 15:30
Har just gått en trädgårdskurs, där föreläsaren sa, att naturgödsel givetvis är bäst. Men han sa också att man får räkna med att få en massa ogräs på köpet. Dessutom sa han att bra "köpe" jord bör innehålla både naturködsel och konstgödsel.... Han framhöll Algomin som mycket bra, några åsikter om detta?
I kogödsel påsarna kommer inget ogräs med, men det gör det kanske från gödsel man hämtar hos en bonde men då är det säkert mera krut i den också, så det får man väl avgöra själv. Hönsgödsel går säkert bara att slänga på rosor liksom algomin, det har jag också haft till frukträd och spaljéträden. Rosorna ger jag bara kompost på höstarna och kogödsel på våren.
Jo, jag petar nitiskt ner alla banaskal runt rosorna från våren till hösten. Jag matkomposterar också en säck med banaskal under vintern, öronmärkt godis till vårens nya rosor, en spade/ros när jag planterar ! Vi har en sandig jord här så allt ska tas tillvara. Benmjöl har jag också i groparna när jag gräver ner rosorna, det går det åt en del.
Inget blåkorn här heller,jag hoppas på ett lass hästskit nu till våren.Benmjöl använder jag med till rosorna.Kompost så klart till rosplantering.Köper ingen ko på påse.Flitigt vattnande med "guldvatten" tycker rosorna om.Bananskal så klart,jag samlade inga extra i vinter de åkte i komposten.Snart är det gödningsdags.
Ezereht
19-03-2009, 19:49
Jag kan inte gräva ner bananskalen på vintern. Hu förvarar du dina Kajsa? Frusna i garaget eller så? Är det inte risk man lockar dit råttor?
Det känns lite surt att skica iväg de dyrbara bananskalen till kommunens kompost. Har funderat på att skaffa varmkompost till huset, men då får jag säkert köpa den själv och dom kostar nog en tusenlapp. Inte säkert alla skulle vilja ha en heller. Vi är ju som ett litet kollektiv så jag behöver ha alla 6 lägenheter (i huset) med mig för större projekt.
Ezereht: Nollhypotesen är att naturligt är bra, och konstgjort är, om inte direkt dåligt så åtminstone högst ofullständigt. Blåkorn minnehåller NPK (kväve, fosfor och kalium), det är jordens makronäringsämnen, dvs de som behövs i störst mängder. Utöver dessa så behövs mängder med andra ämnen, (om än i små mängder), och dessutom behövs mull och humus i olika varitéer och stadier. Att NPK överhuvudtaget fungerar beror på att naturen står för allt det andra... ett tag.
Jämför med oss, vi behöver kolhydrater, protein och fett, det är våra makronäringsämnen. Utöver dem så behöver vi ju mängder med annat, samt fibrer för kistan. Hur länge skulle en människa överleva om den endast fick rena kolhydrater, protein och fett?
MVH Stefan
(Med en gödselstack bakom vedboden.)
Ezereht, jag lägger bananskalen i en 50 l säck i plast, den är nästan full till våren. Planterar jag om krukväxter slänger jag även i jorden i säcken, samt äggskal och kaffefilter. Påsen doftar mest bananer ! Har aldrig haft några råttor i garaget, det där med råttor är väldigt överdrivet, har inte sett några ute på sommaren heller vid matkomposten, den är konstruerad så dom kommer inte åt något och på sommaren är det full sprutt, luktar inget om man alltid rör runt. Så sätt igång och kompostera, den jorden är guld.
Stefan en gödselstack bakom vedboden låter inte dumt !
Ezereht
19-03-2009, 23:53
Vilken sorts kompostlösning har du kajsa? en sån grön hög smal sak? Ser svårt ut att röra runt i dem?
Vi har tre sådana vid sophuset, men jag litear inte på vad "alla" slänger där så jag skulle inte våga använda jorden till mina precious. Men det var rätt mycket fluglarver där i somras, lite äckligt.
Vi har haft problem också med råttor i förråden tyvärr. Nån som hade haft potatis i en binge i sitt förråd. Jag förvarar inte ens kläder i uteförråden, bara "saker".
Vi har två st, en välisolerad för vinterbruk som vi ställer nära huset ( man vill inte springa över hela gräsmattan på vintern )den gräver jag ut på våren och allt åker i grönsakslandet, maskarna tar snabbt hand om det. Sommarkomposten har ganska tunna väggar, båda i plast, man blandar runt med en plastskruv. Inte så svårt alls med tanke på all fin jord det blir på ett år.
svennis
20-03-2009, 16:30
[quote name='Kajsa' date='20-03-2009, 00:18' post='991814'] Vi har två st, en välisolerad för vinterbruk som vi ställer nära huset ( man vill inte springa över hela gräsmattan på vintern )den gräver jag ut på våren och allt åker i grönsakslandet, maskarna tar snabbt hand om det. Sommarkomposten har ganska tunna väggar, båda i plast, man blandar runt med en plastskruv. Inte så svårt alls med tanke på all fin jord det blir på ett år. Kajsa! Svårt att komma med något annat när man ser dina fina rosor. Du sjunger kanske också för dom?
Kajsa, menar du att du tömmer varmkomposten på våren, finns det inte mycket i den som är okomposterat? Det du lade i veckan innan, till exempel?
Anledningen till att jag frågar är att jag tänkt skaffa en varmkompost och försöker få reda på allt.
Ezereht
23-03-2009, 12:37
Det är det säkert, men hon skrev ju att "maskarna" i landet snabbt fixar det  Dom är väl hungriga på våren.
CITAT (Thé @ 23-03-2009, 09:17)  Kajsa, menar du att du tömmer varmkomposten på våren, finns det inte mycket i den som är okomposterat? Det du lade i veckan innan, till exempel?
Anledningen till att jag frågar är att jag tänkt skaffa en varmkompost och försöker få reda på allt. Det bästa är väl om man har en varmkompost som går runt hela året, den kan man då gräva ut en ggn/år, men vi har som sagt två och vinterkomposten har vi nära huset, vi gräver ut den runt påsktid, det översta är lite kladdigt men jag gräver ner allt i grönsakslandet, lite på många ställen och när jag sedan sår i maj/juni har maskarna tagit hand om allt. Kruxet med matkomposten är att du inte vill ha tunnan helt nära uteplatsen sommartid, men på vintern, då vill du gå minsta möjliga sträcka i snö och blåst, därför har vi löst det så, men alla har ju olika trädgårdar. Ska du bara ha en varmkompost året runt måste den vara isolerad för vinterbruk annars fryser allt till is, ju mer man slänger i helst varje dag ju bättre jobbar den. När vi började kompostera fick vi gå på kurs en kväll av kommunen så vi fick lära oss hur man skulle göra, det finns också böcker att läsa. Kommunen har säkert en massa information där du bor.
Jag använder också helst naturgödsel, mest för att jag kan få den gratis. Har en egen hönsgödselstack och har grannar med hästar och kor. Men, man ska också tänka på att naturgödning oftast ger mycket mer kväveläckage än konstgödning. Växterna kan bara ta upp en jämn ström med kväve och när man naturgödslar lägger man ut mångt mycket mer än växterna kan tillgodogöra sig på kort tid. Konstgödning är i små hårda pulor som smälter när det regnar. Utan vatten kan ingeting växa, så under torra perioder frigörs och läcker alltså inget kväve när man konstgöder. Konstgödning potionerar alltså ut näringsämnen över längre tid, medan naturgödsel blir en enda stor giva. Det ska man tänka på när man prisar det ekologiska jordbruket och samtidigt förbannar övergödningen av bla Östersjön. Ofta är man också noga med att inte ex giftspruta i sin trädgård (så även jag). Tänk då också på att ex bananer är mycket stark besprutade!! Nu vet jag inte vad det är för gifter och hur/om de ackumuleras i ex en kompost, men man ska nog ta sig en liten funderare innan man "bannlyser" konstgödning och andra gifter och samtidigt komposterar allt och sprider ut naturgödsel för att det är så "miljövänligt". Jag kan ju nämna att VÄLDIGT många banan-plantage arbetare dör i cancer, enligt en artikel jag såg, just pga den hårda besprutningen. Lite tankar bara....  det är lite svårt att komma fram till hur man ska förhålla sig... //Heda
Visst lägger man ut mycket dynga vid ett tillfälle på våren, men att det ger höga kväveläckage är inte sant. I synnerhet inte i jämförelse med konstgödsel. Fördelen med naturgödsel är just tvärtom, det frigör gödningsämnena långsamt, upp till 2 el rent av 3 år, medan konstgödsel tömmer ut sitt direkt. Titta bara på alla gödselanvisningar, t ex den Knud skickade ut, naturgödsel ger man en gång och konstgödsel ger man flera gånger. När det är torrt frigörs inte mycket, vare sig hos naturgödsel el konstgödsel.
När det gäller kompostering så är det nog tyvärr så att en del oönskade substanser följer med avfallet. Problematiken är i princip densamma som för avloppsslam.
Sedan beror det ju också på vad man använder komposten till. Är det till trädgården, el till kökslandet? Vidare, om, hur, och på vilket sätt bryts dessa substanser ner, och om ev onedbrutna rester av substanserna tas upp, vilka grönsaker tar upp vilka substanser, och i så fall ansamlas de i de delar av växten som vi äter? Puh! Pga alla ovanstående frågetecken som forskningen har att räta ut, så ägnar vi oss åt meningslös tro och spekulation. Jag väljer att tro att om vi kan käka all besprutad mat utan att dö som flugor, så kan vi lugnt använda den nyttiga komposten. Dessutom är alla alternativ sämre enl min mening. Om det läggs på soptippen så är det verkligen bortkastat, och dessutom så lakas det ur där också. Sopförbränning ger bl a dioxinutsläpp, små visserligen men ändå. Vidare känner väl alla till de nya studier som gjorts på frukt och grönts näringsinnehåll? Det har funnits att dagens frukt och grönt i stort sett bara innehåller hälften så mycket näringsämnen som för sisådär 50 år sedan. Kan det kanske bero på att de snabbodlas i usel utsugen jord, ibland tom inte i riktig jord alls, och bara göds med typ NPK? Nej, då äter jag mycket hellre egenproducerade grönsaker, långsamväxande i god jord, sprängfyllda av nyttiga näringsämnen, och med en fantastisk smak.
Ursäkta att det här inte har så mycket med rosor att göra, men det har med rosors "mat" och livsvillkor att göra. När man bor på landet med egna djur, och har egen dricksvattenbrunn och eget avlopp så blir denna typ av funderingar väldigt påtagliga.
/S
När det gäller bananer köper jag bara krav-bananer till mig och rosorna.
noranettan
29-03-2009, 15:52
När jag läser alla inlägg ser jag att min tanke om blåkorn (konstgödsel) startade en diskussion....Jag vill bara förklara att i min värld finns inte så mycket tekniska eller vetenskapliga termer om gödning, bara in ideologi - kanske lite romantisk - som bygger på att det är jorden jag odlar och som växterna sedan ska trivas i. Då kan jag inte utarma den utan måste tillföra sådant som jorden blir god av.
Ezereht
29-03-2009, 16:24
Jag tycker det är bra med en diskussion  Man får många nya idér och tankar som man sen kan dribbla med hemma i stugan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|