Lilla Birka
13-03-2009, 21:46
Var ärliga nu! Säger ni att ni spelar, jobbar, skriver på datan eller på datorn?
Myosotis
13-03-2009, 21:58
Datorn så klart. Har vi inte haft den här omröstningen tidigare?
Aqvakul
13-03-2009, 21:59
"datorn" - alla dar i veckan!
Piccante
13-03-2009, 22:02
Datorn låter grammatiskt rätt.
Datorn! Dator betyder själva apparaten man arbetar med/vid. Data betyder ju ungefär fakta/uppgifter etc. Jag kan t ex mata in data i datorn!
Datorn säger jag.
Datan låter för mig som bestämd form av data.....dvs de uppgifter som jag tar fram i en dator eller som jag lägger in i en dator.
Red Top
13-03-2009, 23:58
För mig är det självklart att säga datorn. Data är, som tidigare sagts, information som lagras och bearbetas i datorn. Data används också som ett samlingsbegrepp för information, fakta; inte nödvändigtvis i en dator.
Ex.: "Vi har inte alla data i ärendet".
Det är ganska vanligt att man säger "datan" om själva maskinen. En kvarleva från 60-talet, när man sa datamaskin.
CITAT (Myosotis @ 13-03-2009, 21:58)

Datorn så klart. Har vi inte haft den här omröstningen tidigare?
Självklart datorn. Tror att vi haft det uppe som diskussion förut, känner också igen det.

Tror att jag då skrev nåt om att det var som att jämföra med att säga att man läste texten när man egentligen menade att man läste tidningen...
Monica M zon 4
14-03-2009, 07:12
Skulle aldrig få för mig att säga datan. Tyvärr är det jättevanligt. Jag vill skrika högt när jag hör att folk har suttit vid datan och jobbat.
CITAT (Monica M zon 4 @ 14-03-2009, 07:12)

Skulle aldrig få för mig att säga datan. Tyvärr är det jättevanligt. Jag vill skrika högt när jag hör att folk har suttit vid datan och jobbat.
Då kanske de suttit med datan? Alltså med mjukvaran i datorn?
Jag säger datorn.
Chamomille
14-03-2009, 12:45
Fastän jag är tjockholmare så säger jag datorn.
Jag vill minnas att författaren och filosofen Lars Gustafsson menade att även ordet "Dator" var felaktigt, och att det i stället borde heta computer (eller möjligtvis komputer) på svenska. Orsaken var då att han främst såg datorns beräknings och processfunktioner som relevanta. Och på danska heter det också "computer", och det gör det ju också på nederländska och tyska.
Lilla Birka
14-03-2009, 15:40
Anledningen till att jag undrade var att jag den senaste tiden hört så många använda ordet datan i stället datorn, både unga och äldre. Jag tror jag t.o.m. såg det skrivet här på Odla nyligen. Självklart ska det vara datorn i valet av de två orden!
Det som förvånar mig mest är när unga, som går i skolan, använder det felaktiga uttrycket. Men vad har man att vänta sig med uttal som ejenkligen och ordenkligt, suck......
Aqvakul
14-03-2009, 16:13
CITAT (Lilla Birka @ 14-03-2009, 15:40)

Anledningen till att jag undrade var att jag den senaste tiden hört så många använda ordet datan i stället datorn, både unga och äldre. Jag tror jag t.o.m. såg det skrivet här på Odla nyligen. Självklart ska det vara datorn i valet av de två orden!
Det som förvånar mig mest är när unga, som går i skolan, använder det felaktiga uttrycket. Men vad har man att vänta sig med uttal som ejenkligen och ordenkligt, suck......
fast då räknade du inte med att den språkliga nivån här på Odla är så hög...
skogstroll
14-03-2009, 16:25
ja tror att folk i allmänhet kanske inte vet skillnaden på data och dator

Det är som intranät och hemsida ungefär. På mitt jobb brukar de säga... jamen lägg ut bilderna från personalfesten på hemsidan.... hade jag gjort som de bad mig om så...
aanderss
14-03-2009, 16:29
data har man i datorn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.