e de någon somvill ha kärnor från vindruvan zilga
jag har fått ihop en hel del
söta o goda tycker jag
Towanda
27-09-2003, 22:11
Oj, så fint!
Jag vill gärna ha, men jag har ingen plats!
Jag får drömma om det tills jag har mitt eget hus. *avis*
Mvh,
Lena
CITAT (Towanda @ 27-09-2003, 23:11)
Oj, så fint!
Jag vill gärna ha, men jag har ingen plats!
Jag får drömma om det tills jag har mitt eget hus. *avis*
Mvh,
Lena
ja du får säga till då då

vem vet det kanske blir förr än du anar
Åsa, mälardalen zon 2
28-09-2003, 07:10
Fast det är inte säkert att vindruvorna blir goda ifall man sår frön från Zilga, och det blir ingen Zilga man får från fröplantorna då får man sticklingsföröka istället ifall man vill ha Zilga.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-09-2003, 08:10)
Fast det är inte säkert att vindruvorna blir goda ifall man sår frön från Zilga, och det blir ingen Zilga man får från fröplantorna då får man sticklingsföröka istället ifall man vill ha Zilga.
aha men vad blir det dåå måntro??????????
jag har iallafall tagit sticklingar o sått frön så får jag se
det ska bli spännande
men en zilga hör ju till de härdiga
vlket sorts rot ska kunna vara lika härdig
vet du de??? de kanske går o göra vin på den nya om de nu fungerar att få upp en stock
det tar ju tiiid

alltid kul o testa
Fialotta
28-09-2003, 08:19
Wow...vilken skörd,
du har verkligen lyckats..nu blir
det till att trampa vin
Kramis
Åsa, mälardalen zon 2
29-09-2003, 07:04
Att så zilgafrön är ungefär som att så äppelträd det blr en hopblandning av generna ofta blir de nya plantorna av lite vildare typ av vinranka med små sura frukter. Fröplantorna kan få sämre härdighet än Zilga, de kan även få bättre härdighet.
Hannele
29-09-2003, 07:27
När man köper vindruvor, så ibland följer det med en ganska grov pinne.
Den såg heldöd ut men jag stoppade den i vattenglas - och det blir löv på den.
Svägerskans vindruva blev ett par meter. Jag var för slarvig med vattningen...
Vi har inte nåt bra svalt utrymme heller.
Är det nån som testat? Blir det bara en grön krukväxt?
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-09-2003, 08:04)
Att så zilgafrön är ungefär som att så äppelträd det blr en hopblandning av generna ofta blir de nya plantorna av lite vildare typ av vinranka med små sura frukter. Fröplantorna kan få sämre härdighet än Zilga, de kan även få bättre härdighet.
men Åsa hur kan dom bli hopblandade då det bara finns dom på mils omkrets

försöker förstå
dom borde ju bli lika bra som sina föräldrar tycker man
nåja jag testar de e altid kul ändå ,man kan ju inte lyckas jämt
bara man lyckas ofta nog
Åsa, mälardalen zon 2
29-09-2003, 07:39
Zilga är en förädlad variant som man korsat fram, i cellkärnan finns en massa gener. I fröplantorna så blandas dessa gener hejvilt och kommer troligtvis ej i samma ordning som de gener som finns i Zilgan utan gener från tidigare korsningar kan bli mera dominanta och ger växten ett annat utseende, smak mm.
aha de e så det går till då kan det ju bli spännande o se
vem vet jag kanske får fram en ännu bättre druva
jag har satt et par stycken kärnor nu inomhus bara på kul
dom har ju så fina blad,,går det bra sen så tar jag ut dom till våren
hoppas att det lyckas
Vid meiosen (köncellsförökning) sker en omfördelning (utbyte) av gener och en halvering av antalet kromosomer . Denna omfördelning gör att egenskaper blandas, vissa egenskaper som inte varit synliga tidigare (undertryckta gener) kan få genomslag medan andra försvinner. Därför blir inte egenskaperna hos avkomman samma som hos föräldrarna.
Susanna
29-09-2003, 19:52
Intressant att få veta hur det funkerar, jag har undrat över det ett tag. Är det samma princip med äpplen?
Hälsar Susanna
MRLINDELL
03-10-2003, 22:02
Alla pratar Zilga, pga härdigheten typ -35 grader suck. Det finns andra spännande sorter. Det finns BACCHUS (Grön), DORNFELDER (blå), ORTEGA (grön) och t ex REZEBELO (blå). Alla mer eller ännu mera otroligt välsmakande och klarar en riktigt kall vinter med lite omvårdnad ute. Har man uterum eller växthus är det inga problem. Fullt utvecklade druvor med sin sötma kräver en hel del men är värt besväret även om man väljer en härdig druva.
Jag har nämnda Zilga men även Sukribe (den jag gjorde gelé av!!) och Beta. Alla klarar minst -35 och ger skörd utomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.