Idag köpte jag en "Mor och barn" (Tolmiea menziesii), vackert fläckig i limegrönt. Har gått och tänkt på den en sådan de senaste dagarna, att den skulle göra sig fint i en hög, vit kruka. Så fanns den bara där i butiken och glad blev jag!
vanjalarsa
14-03-2009, 00:38
Du vet väl att "mor och barn " är fullt vinterhärdig i rabatten ? mvh vanjalarsa
Alexander-VG-zon3
14-03-2009, 00:46
den brokbladiga är lite känsligare än den helt gröna vanliga.
den gröna hos mig trivs väldigt bra ute och blommar vackert och klarar vintern i skåne zon 1-2 galant, men den brokbladiga klarar vintern med nöd och näppe och växer dåligt och blommar inte.
mojan
14-03-2009, 12:24
Hm, det är ju en tanke. Men jag tar nog in den på vintern, zon 3 är väl för tufft även om den planteras i rabatt. Skulle kanske ha den ute i kruka ihop med något som gör sig till den vackra limefärgen. En riktigt djärv kombination! Svart? Orange?
Vad ser ni för vision framför er?
vanjalarsa
14-03-2009, 13:31
Hej igen
Synd att den limefärgade inte är lika härdig. DEn gröna har jag i rabatt hos mig i zon tre på gränsen till zon fyra. DEt går finfint. Jag tycker att vinrött skulle vara himla snyggt ihop med det limegröna!
mvh vanjalarsa
Alexander-VG-zon3
14-03-2009, 13:36
den kan nog klarar sig till zon 5 med den gröna, för där skyddar ju snön den oftast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.