Full version: Mor och barn
mojan
Idag köpte jag en "Mor och barn" (Tolmiea menziesii), vackert fläckig i limegrönt. Har gått och tänkt på den en sådan de senaste dagarna, att den skulle göra sig fint i en hög, vit kruka.
Så fanns den bara där i butiken och glad blev jag! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
vanjalarsa
Du vet väl att "mor och barn " är fullt vinterhärdig i rabatten ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
den brokbladiga är lite känsligare än den helt gröna vanliga.

den gröna hos mig trivs väldigt bra ute och blommar vackert och klarar vintern i skåne zon 1-2 galant, men den brokbladiga klarar vintern med nöd och näppe och växer dåligt och blommar inte.
mojan
Hm, det är ju en tanke. idea.gif Men jag tar nog in den på vintern, zon 3 är väl för tufft även om den planteras i rabatt. Skulle kanske ha den ute i kruka ihop med något som gör sig till den vackra limefärgen. En riktigt djärv kombination! Svart? Orange? crazy.gif

Vad ser ni för vision framför er?
vanjalarsa
Hej igen

Synd att den limefärgade inte är lika härdig. DEn gröna har jag i rabatt hos mig i zon tre på gränsen till zon fyra. DEt går finfint.
Jag tycker att vinrött skulle vara himla snyggt ihop med det limegröna!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
den kan nog klarar sig till zon 5 med den gröna, för där skyddar ju snön den oftast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon