|
namibia
14-03-2009, 08:42
Jag har två plantor som växer bra, efter viss beskärning är dom nästan 1 meter stora. Är det någon som har lyckats att få frukter på ett tamarilloträd? Dom förvaras ljust och svalt under vintern och det verkar fungera bra Tacksam för alla tips...
Peter
blomkronan
14-03-2009, 09:10
CITAT (namibia @ 14-03-2009, 08:42)  Jag har två plantor som växer bra, efter viss beskärning är dom nästan 1 meter stora. Är det någon som har lyckats att få frukter på ett tamarilloträd? Dom förvaras ljust och svalt under vintern och det verkar fungera bra Tacksam för alla tips...
Peter Hej jag kan inte ge dig svaret på din fråga, men jag har frågor till dig:) Jag har oxå satt tamarillo som nu är "bara" 40 cm. Hade du satt dina från frön? och hur längesedan satte du dom om dom nu har blivit 1 meter  När började du beskära dom??? Det enda jag vet är att dom trivs utomhus i sommar...
Det kan ta 2-3 år innan de blommar och bär frukt. Men var beredd på att de blir stooooora!
Kan man övervintra dem svalt, eventuellt med extra belysning, går det lättare.
Alexander-VG-zon3
14-03-2009, 13:33
dom kan komma i blom redan första året dock sent, annars är andra eller tredje året mer normal.
min senaste sådd sådde jag hösten 07. och den växte förra sommaren ca 1m. och är nu ca 1,5m. och hoppas på blommor i år. jag hade innan en annan större planta som också blommat, men den frös ihjäl 2006.
det som är bra med Trädtomat,Tamarillo är att den trivs bra i ''svenskt'' sommar klimat. så man får hög tillväxt och också mycket frukt som hinner bli mogen. så även om sommaren blir sval och rening så kommer den trivas ändå.
dom klarar dom flesta övervitrings sätt. min har övervintrat en vinter kallt ca +1c +10c och ljust. och mörkt +15c +20c. men den bästa ''tror'' jag är ca +5c +10c +15c och extra ljus.
så här sköter jag mina jag tar ut mina vid +1c på våren, ( tar in vid vår frost). jag placerar mina direkt i solen då¨dom växer så snabbt gör det inget om dom blir brända. och är dom utan blad så går det ännu bättre att sätta dom i direkt sol på våren.
planterar sedan om dom i april i näringsrik jord i en större kruka eller beskära jag rötterna. 4v efter omplantering ger jag full dos näring en gång i veckan och ger också mycket vatten. den är väldigt närings krävande. har dom ute tills det på nätterna blir runt +1c, ev tar in den vid frost och tar ut vid plusgrader på dagen. sedan när det blir för kallt så tar jag in dom för övervintring.
Jeg har forøkt å så frø av Tomatillo fra T&M men de spirer ikke. Er det noe som er viktig under spiringen av disse frøene? Temperatur, lys? etc.
Alexander-VG-zon3
14-03-2009, 16:33
det är viktigt att dom är färska, så i en temp på +23c +27c. så ytligt och ljust.
mina gror alltid 96-100%. jag sår frön/kärnor från klöpefrukt.,
blomkronan
14-03-2009, 17:40
CITAT (blomkronan @ 14-03-2009, 09:10)  När började du beskära dom??? Citerar mig själv..  SKA man beskära dom??????? och i såna fall när?????
Alexander-VG-zon3
14-03-2009, 17:52
CITAT (blomkronan @ 14-03-2009, 17:40)  Citerar mig själv..  SKA man beskära dom??????? och i såna fall när????? du MÅSTE inte beskära dom. dom kommer blomma utan beskärning. men utan beskärning blir det en hög växt med en stam. som sent får nya skott på stammarna. med beskärning så kan man då klippa ner den och få en stam med en korna och då i mer hanterlig höjd. den blommar på ettråiga och fleråriga skott. så man kan beskära den på våren eller gösten. då toppar man den i den höjd man vill ha den, sedan så klipper man in långa/nya grenar till 2-4bladpar.
namibia
14-03-2009, 20:23
CITAT (blomkronan @ 14-03-2009, 09:10)  Hej jag kan inte ge dig svaret på din fråga, men jag har frågor till dig:) Jag har oxå satt tamarillo som nu är "bara" 40 cm. Hade du satt dina från frön? och hur längesedan satte du dom om dom nu har blivit 1 meter  När började du beskära dom??? Det enda jag vet är att dom trivs utomhus i sommar...  Den ena köpte jag på Madeira som stickling i vintras och den andra sådde jag förra året. /peter
blomkronan
09-09-2009, 22:10
CITAT (flaxss @ 14-03-2009, 14:33)  min senaste sådd sådde jag hösten 07. och den växte förra sommaren ca 1m. och är nu ca 1,5m. och hoppas på blommor i år. Flaxss Hur gick det? Fick du blommor i år
Alexander-VG-zon3
09-09-2009, 22:18
Men tak kan man väl alltid höja?
blomkronan
10-09-2009, 05:38
 Häftig. Vad roligt att se Jag har haft mina direkt i jorden en har blivit ca 1 meter den andra är något mindre... Jag grävde upp dom i går och satte i kruka. Har du dina i kruka? Hur var det med tamarillon... kunde man ha den inomhus? (Tänkte testa... en inne och en i boden.) Hoppas dina frukter hinner mogna det vore ju så kul
Alexander-VG-zon3
10-09-2009, 07:51
CITAT (KURT @ 10-09-2009, 06:26)  Men tak kan man väl alltid höja?  ja det får jag göra, fast grannarna kanske inte blir så glada på andra våningen.
Alexander-VG-zon3
10-09-2009, 07:59
CITAT (blomkronan @ 10-09-2009, 06:38)   Häftig. Vad roligt att se Jag har haft mina direkt i jorden en har blivit ca 1 meter den andra är något mindre... Jag grävde upp dom i går och satte i kruka. Har du dina i kruka? Hur var det med tamarillon... kunde man ha den inomhus? (Tänkte testa... en inne och en i boden.) Hoppas dina frukter hinner mogna det vore ju så kul  ja den har verkligen satt fart i sommar, och än får den nya skott och blad. egentligen vill jag inte beskära den. men det måste jag nog om jag ska få plats med den. jag hade den i jorden en sommar, och den verkade trivas med det. men nu har jag haft den i kruka istället. och det har jag för att jag dels bor i lägenhet och vill ha allt i krukor (svårt att gräva ute) plus att jag vill kunna ta in den under frostnätter och sedan sätta ut den igen. men det blir en himla passning med vatten och näring. bladen stoppar ju regnet också så det når ju inte ner i krukan. min var i källar förrådet i vintras där håller det ca +15c och är mörkt. men tyckte inte det blev så bra då den växte hela vintern och fick långdragen blek vintertillväxt. denna vinter tänker jag prova att övervintra dom som vanlig krukväxt med extraljus (det har jag gjort innan med andra plantor men inte med min största). så det vet jag funkar på dom. men det går också bra att övervintra den svalt (ca +1c +10c) och mörkt/eller ljus.
Hej!
Jag satte kärnor från färsk frukt förra året. De kom upp men jag har bara haft dem inomhus och de har inte vuxit så bra, men nu ska jag plantera om dem och som jag förstår ska de alltså ha ganska mycket näring? Mitt problem med dem är att när jag beskär dem bildas bara en enda ny gren över övresta snittet, så det blir ju ingen förgrening. Har någon tips om vad jag ska göra? Nu har jag beskurit dem när de är ca 50 cm, ska jag vänta längre?
Alexander-VG-zon3
13-09-2009, 10:35
det är så trädtomat gör när man klipper dom, du får toppa den understa grenen också hela tiden och den översta så bildas det en krona.
ja dom vill ha mycket näring, vid omplantering vill dom ha en lucker och luftigjord men som ändå ska vara näringsrik. 3-4veckor efter omplantering så ger du den näring en gång i veckan (sluta ge den näring i slutet på aug). den vill också ha mycket vatten.
Maggan H
13-09-2009, 12:00
CITAT (Frode @ 14-03-2009, 14:53)  Jeg har forøkt å så frø av Tomatillo fra T&M men de spirer ikke. Er det noe som er viktig under spiringen av disse frøene? Temperatur, lys? etc. Tomatillo är en Physalissort, är det den du har försökt så el är det en felskrivning? Tamarillo, Cyphomandra betacea är en annan art men båda tillhör familjen Solanum. Intressant växt, kan ni berätta mer, groningstid, växer den sakta, härdighet mot blåst?
Alexander-VG-zon3
13-09-2009, 20:14
CITAT (Maggan H @ 13-09-2009, 13:00)  Tomatillo är en Physalissort, är det den du har försökt så el är det en felskrivning? Tamarillo, Cyphomandra betacea är en annan art men båda tillhör familjen Solanum. Intressant växt, kan ni berätta mer, groningstid, växer den sakta, härdighet mot blåst? dom brukar gro väldigt snabbt och oftast alla frön/kärnor. gillar inte blåst. den växer ca 1,5-2m per år om den får mycket vatten och näring.
CITAT (flaxss @ 13-09-2009, 11:35)  det är så trädtomat gör när man klipper dom, du får toppa den understa grenen också hela tiden och den översta så bildas det en krona. Flaxss! Jag förstår inte riktigt. Bifogar en bild på hur min planta ser ut. Du ser hur den delat sig bara precis där jag klippt. Vad menar du med det understa grenen? Ska jag klippa själva bladen och inte stammen? [attachment=41958:002.JPG]
Sussie F-Flower
14-09-2009, 09:23
Jag har också en Tamarillo  som jag fick av Blomkronan i slutet av maj nu i år. Hon klarar alla konstigheter och hon har frösått den själv tidigt i våras och när jag fick den var den ca (???),ja, hur stor var den??? ca 30 cm hög??? Rätta mig om jag minns fel, Mari! Den har i alla fall vuxit rätt bra. Står i söderläge på altanen. Planterad i ko på påse. Har för mig att jag blandade ner lite plantjord då jag var osäker på hur mycket koskit den tålde men å andra sidan så tål väl Solanumväxter vad som helst...? Den har stått där i blåst och regn. Har inte klippt den alls ännu. Tänkte att jag väntar med det tills nästa år. Om den överlever vintern, vill säga... På bilden även en ängel som var ett skott som jag också fick av Blomkronan vid samma tidpunkt. Jag är 168 cm. Vad kul med din blommande tamarillo, flaxss. Väldigt fina bilder. Hoppas att det blir frukter också.
Alexander-VG-zon3
14-09-2009, 09:39
CITAT (jax_74 @ 14-09-2009, 00:03)  Flaxss!
Jag förstår inte riktigt. Bifogar en bild på hur min planta ser ut. Du ser hur den delat sig bara precis där jag klippt. Vad menar du med det understa grenen? Ska jag klippa själva bladen och inte stammen? [attachment=41958:002.JPG] låter du den växa och bli ''äldre'' så kommer den få grenar vid varje bladveck, när dessa kommer toppar du dom så får du en krona istället för en gren med en ny gren. du kan påskynda skotttillväxgten med att ''skära'' den i barken strax ovanför en bladveck, nod, veck.
Alexander-VG-zon3
14-09-2009, 09:45
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-09-2009, 10:23)  Jag har också en Tamarillo  som jag fick av Blomkronan i slutet av maj nu i år. Hon klarar alla konstigheter och hon har frösått den själv tidigt i våras och när jag fick den var den ca (???),ja, hur stor var den??? ca 30 cm hög??? Rätta mig om jag minns fel, Mari! Den har i alla fall vuxit rätt bra. Står i söderläge på altanen. Planterad i ko på påse. Har för mig att jag blandade ner lite plantjord då jag var osäker på hur mycket koskit den tålde men å andra sidan så tål väl Solanumväxter vad som helst...? Den har stått där i blåst och regn. Har inte klippt den alls ännu. Tänkte att jag väntar med det tills nästa år. Om den överlever vintern, vill säga... På bilden även en ängel som var ett skott som jag också fick av Blomkronan vid samma tidpunkt. Jag är 168 cm. Vad kul med din blommande tamarillo, flaxss. Väldigt fina bilder. Hoppas att det blir frukter också.  dom gillar fet och näringsrik jord så ko på påse var bra. och du kommer nog lyckas bra med att övervintra den. du får uppfölja hur det går med din under vintern och nästa år tyvärr har nästan all frukt blåst av, när jag kom hem igår (efter helgen) så var hela mina trädtomat sned för att den hade börjat att brista i rötterna. det hade tydligen blåsigt rätt bra med kraftiga kastvindar i går när jag inte varit hemma. så en del blad hade trasat sönder och frukterna ja dom låg på marken. men den har ju nya blommor som kommer så ev får jag väl mogen frukt under vintern istället.
Alexander-VG-zon3
14-09-2009, 16:38
tog en bild på min trädtomat
den står på balkongen nu för det blåser som bara den (det är därför den är sned i krukan plus att bladen ser fula ut).
[attachment=42020:PICT0143.JPG]
hittade lite ny bildad kart idag som var en glad överraskning.
Tjena! Jag odlar också Tamarillo i år. Jag var lite lat och oerfaren med arten i våras så omplanteringen dröjde, men jag satte den i lecablandad kogödsel i en stor kruka och den har fullkomligt exploderat i tillväxt. Den är snart 1,5m på en säsong.
Nu börjar det bli kallt så jag behöver ta in den snart. Synd att det är kallare än vanligt här i Malmö, annars hade den kunnat stå flera vekor till, frostfritt på den inglasade balkongen.
Hursomhelst har jag ett rum fullt med tropiska växter och terrarier under rätt mycket elektriskt ljus + ett östfönster. Min fråga är då om jag kan låta Tamarillon växa på som vanligt under vinterhalvåret under dessa förutsättningar? De flesta trådar menar att man ska övervintra dem, men i och med att jag har massor med ljus i detta rum, funkar det då som vanligt eller BEHÖVER de vintervila?
Räknar förstås med att den inte kommer att växa lika snabbt som under sommaren i vilket fall. Mina lampor har inte en janne mot solen =)
Tacksam för svar.
Alexander-VG-zon3
05-09-2010, 12:09
ha kvar den ute, det ska komma in värme över sverige med milda nätter och varma dagar igen. så ha kvar den ute. min hade +0,5c inatt och blommar glatt vidare.
då den växer både i svalka och i högre värme. så har min fortfarande en viss tillväxt när den står ute. så mitt råd ha kvar den ute.
dom MÅSTE inte övervintra kallt, dock en svalare period på året gör att dom blommar rikligare. har du haft den ute så har den ju fått lite kyla på hösten och då kan den övervintra så som du hade tänkt. man kan också odla den inne åretrunt i samma läge och värme. men då kan den blomma mindre men den växer på vegetativt likabra.
sedan beror det ju på definition av ''övervintra'' man måste övervintra den får den kommer frysa ihjäl ute. man kan övervintra den varmt och ljust i tillväxt som kallt och mörkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|