Full version: gammal chili
kajsalota
Vi har en chiliplanta från förra året som stått i vardagsrummet och sett rätt dålig ut. Men en chilifrukt har hängt kvar över vinterna och nu fått färg! Hela plantan ser ganska risig ut med få blad - är det nåt att spara? Hur ska man göra isf för att få igång den lite mer? Ska man klippa så den blir mer förgrenad tex?
MariaS
Ljus! Den behöver massor med ljus, för att komma igång igen. Ställ den gärna i duschen också, det kommer den gilla. Nästa vinter ställer du den svalt istället för i vardagsrumsfönstret. Svala utrymmen brukar ha högre luftfuktighet och då mår inte chilin så illa
Piccante
CITAT (kajsalota @ 14-03-2009, 12:37) *
Vi har en chiliplanta från förra året som stått i vardagsrummet och sett rätt dålig ut. Men en chilifrukt har hängt kvar över vinterna och nu fått färg! Hela plantan ser ganska risig ut med få blad - är det nåt att spara? Hur ska man göra isf för att få igång den lite mer? Ska man klippa så den blir mer förgrenad tex?

Vänta med att klippa tills du planterat om den. Ny jord och beskärning på våren och ljusare placering brukar få dem att piggna till igen. Att de ser risiga ut över vintern är inte farligt, de är rätt tåliga.
KURT
Och vill du ha fler plantor så kan du ta sticklingar från den.
kajsalota
Ok!
Jag planterar om den och ställer den ljust inom kort. När jag klipper - hur ska jag göra då? Vore bra om den kunde förgrena sig lite. Det är i nuläget endast en gren som är lång med en frukt längst ut...
MariaS
Klipp någon mm ovanför ett bladpar där du tycker att den ser bra ut. Annars är chili en växt som förgrenar sig bra själv utan beskärning. Särskilt nu efter vintervilan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon