johanna_zon3
Hej, jag behöver hjälp. Jag ska så "remonterande smultron" och på baksidan på påsen står
det att dom ska gro i mörker och i 5 mm djup och av den lilla erfarenhet jag har av
smultronsådder så blev det bäst då jag strödde ut frön på jorden och lät de stå i 14-16
timmars belysning. Hur ska jag göra, följa såråden eller göra som jag gjorde när jag
lyckades som bäst?!? Mvh Johanna
DykUnderYtan
Jag sådde smultron förra helgen i samma sålåda som jag sådde andra fröer men jag la en liten klippt bit av liggunderlag som skulle mörka lite, helt mörkt var det dock inte. Idag såg jag att fröerna hade grott så "hatten" åkte av.

/Mia
http://miashem.blogspot.com/
Eva 33c
CITAT (johanna_zon3 @ 14-03-2009, 14:49) *
Hej, jag behöver hjälp. Jag ska så "remonterande smultron" och på baksidan på påsen står
det att dom ska gro i mörker och i 5 mm djup och av den lilla erfarenhet jag har av
smultronsådder så blev det bäst då jag strödde ut frön på jorden och lät de stå i 14-16
timmars belysning. Hur ska jag göra, följa såråden eller göra som jag gjorde när jag
lyckades som bäst?!? Mvh Johanna

Jag tycker du skall göra som du brukar, så gör också jag med både smultron och jordgubbssådder fast de får som regel inte stå under lysrören förrän de grott. MMen jag har dem i vanligt "rumsljus". Skulle det inte gro inom ett par veckor så är det ju bara att lägga över ett papper eller så och se om det blir bättre. Mörkgroende fröer blir ju inte förstörda av ljus utan väntar i så fall på "bättre tider" dvs mörkt.
Eller gardera dig och lägg ett papper över halva sådden och se om det blir någon skillnad, ifall du har lust med lite experimenterande....
johanna_zon3
Tack för svar!
Jag får göra ett test helt enkelt, tänkte inte på den lösningen wink.gif .
Mvh Johanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon