skogstroll
Halloj, jag har en balkong där jag tänkte sätta en blomlåda med något som klättrar nerför huset. Jag vore tacksam för tips! Här är en bild på balkongen där lådan ska sitta smile.gif

[attachment=31942:Huset.JPG]
Irene_L
Silvernjurvinda skulle vara fint där...ihop med någon mer hängväxt!
skogstroll
Å, häftigt! Tack för tipset! smile.gif
Rihane
Jag gillar blåvinda och vit myskmalva av den anledningen att dom kan hänga trevligt ner från balkonglådorna. (Ibland växer dom uppåt också).
Hängpetunia och olika hängpelargoner är trevliga. Vissa eterneller hänger rätt bra. Prova även med låga luktärtor.
Minipenséer hänger också om man pysslar om dom. Vissa klagar på att dom blir rangliga men tänk dig att dom hänger istället.

Inget av detta hänger lika långt ner som njurvindan.

Murgröna kanske...
blomkronan
I vilket vädersträck har du din balkong? Blåser det där uppe????
Myosotis
Jag har haft blomsterkrasse i spannar på balkongen, det var snyggt.
skogstroll
CITAT (blomkronan @ 14-03-2009, 21:14) *
I vilket vädersträck har du din balkong? Blåser det där uppe????

Den vetter mot söder, blåsa kan det nog göra det ligger ganska högt upp

CITAT (Myosotis @ 14-03-2009, 21:31) *
Jag har haft blomsterkrasse i spannar på balkongen, det var snyggt.

ja jag har funderat på krasse som ju är jättefint och skulle säkert passa jättebra till huset, fast de kräver väl en del vattning. Balkongen är lite tokig, det är ingen riktig dörr (än) ut dit utan man får liksom klättra ut genom ett fönster... rolleyes.gif
Myosotis
rotfl.gif Vilken smart konstruktion!
skogstroll
ja mycket, man undrar hur de tänkt... g.gif fast jag tror förra ägaren byggde utbyggnaden o så blev det liksom inte mer än så. Fast jag ska sätta dit en mindre dörr så man inte behöver klättra ut i alla fall giggle.gif Har ju faktiskt pytte-havsutsikt därifrån så... kan va skönt att sitta o gnissla i en korgstol och läsa trädgårdstidningar whistling.gif
netaave
Tycker det skulle vara fint med något vitt och/eller ljus pastell som lyser upp fasaden lite i skymningen också.
Varför inte blanda lite klätterväxter, luktärt, snöflinga o femtunga är ju inte så törstiga.
skogstroll
jag har nu sått krasse, luktärt och lite annat smått och gott. Får se hur det blir annars kanske jag köper några plantor nånstans smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon