EKLO
Det känns som om jag och mina grönsaksland blir överfallna av de vilda kaprifolerna här på tomten (södra Bohuslän). Nu under våren tänkte jag därför ta några krafttag med sekatören - framför allt för att klippa bort de halvt osynliga krypande snubbeltrådar (hur många gånger har jag inte vart på väg att trilla på näsan på grund av dem) som de skickar ut åt alla håll i markvegetationen.

Men blommorna är ju ljuvliga - blommar de på flerårig ved tro? Någon som vet? Har själv aldrig tänkt på hur det ligger till.

Aqvakul
Visst är det så att den blommar på gammal ved (sidoskott) och bör beskäras direkt efter blomningenen , alltså på höstkanten. Det är väl det bästa med tanke på blomningen - att förstöra växten genom beskärning vid olämplig tidpunkt tror jag närmast är omöjligt.

(Jag ha samma problem med "snubbellianer" på min sommartomt på Listerlandet i Blekinge)
EKLO
CITAT (Aqvakul @ 14-03-2009, 17:05) *
Visst är det så att den blommar på gammal ved (sidoskott) och bör beskäras direkt efter blomningenen , alltså på höstkanten. Det är väl det bästa med tanke på blomningen - att förstöra växten genom beskärning vid olämplig tidpunkt tror jag närmast är omöjligt.

(Jag ha samma problem med "snubbellianer" på min sommartomt på Listerlandet i Blekinge)

Tack för snabbt svar - måste bara fråga, vad menar du med att de blommar på sidoskott, lianerna är ju sidoskott ... hm, det är ngt jag inte riktigt får en klar bild av här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon