Full version: Blossomtime
strandskatan
Hoppsan! Var vi på Hornbach Malmö idag med son och hans sambo för de skulle köpa krukor blomjord - och hade inte Hornbach redan tagit hem rosor! Klätterrosor för 60 spänn, nej det gick ju inte att motstå. Och fast jag har många rosor på min önskelista som jag inte vet var jag ska plantera, köpte jag en Blossomtime, de flesta rosor kände jag inte igen namnet på, och informationen var dålig, den här kom jag i alla fall att jag sett på Rosenposten och måste varit lite intresserad av eftersom jag kom ihåg namnet. Vid efterforskning på nätet kom jag fram till att det är en New Dawn + seedling, skuggtålig, återblommande, får ej mjöldagg (som jag hatar) så det var ju bra. Men på några ställen stod det att den gjorde sig bättre som buskros. Undrar om någon har denna ros och har en åsikt?
Stiffe
Jag har en New Dawn sedan två år. Mitt ex är svagväxande, och det hade inte fungerat som buskros. Enda orsaken till att ha den som buskros måste väl vara om den är på sin nordliga gräns (zon 5) och därför inte orkar klättra?

Vad menar du med New Dawn + seedling? Är det två rosor? Det finns en klätterros som heter Bennets Seedling, är det den och en New Dawn? Förmodligen inte, eftersom Bennets Seedling bara går till zon 2. confused.gif

/S

Edit: Såg just att du bor i skåne nära kusten, så då är det zon 1. Dessutom sandjord, så då kan du ju odla vilken ros som helst, även Bennets Seedling. Glöm New Dawn som buskros, du kan förmodligen täcka huset med den. smile.gif
Kajsa
Om man söker på Blossomtime på Help me find, står det att föräldrar till rosen är New Dawn x seedling ( fröplanta ) antar jag.
Rosenposten säljer Blossomtime, zon 3 ros står det, äldre ros från 1951. Finns inte med i LÅG men i Botanica/Rosor.
Stiffe
Aha! Vad pinsamt. Det borde man ju ha begripit. Nåja, informationen är kryptisk på de där etiketterna. I höstas var jag sugen på att köpa en överbliven trädpion, men etiketten sa inte ett ord om vilken zon den var härdig till. Det tyckte jag var dåligt, så det blev ingen affär. Begriper inte att folk är beredda att betala dyra pengar för att köpa grisen i säcken?

/S
strandskatan
Tack för visat intresse! Kajsa, visst ska det vara ett x och inte ett +! New Dawn pollinerad med någon thehybrid, tror jag. Bl a www.rosen-direct.de betecknar Blossomtime som buskros. (Varför blir inte länken klickbar?) Stiffe, var är din äventyrslystnad? Lite chanstagningar är väl kul! Dessutom var rosorna kraftiga och fina, och pengarna bättre använda på okänd växt än på fika när man är ute på shopping.
Stiffe
Äventyrslystnad? Är du galen? Jag är intresserad av rosodling, vilket ju iofs kommer strax efter bungyjump, fallskärmshoppning & forsränning vad gäller adrenalinkickar, men ändå. Du snackar med en som blir knäsvag av anspänning vid åsynen av ett rafflande parti schack. sweatingbullets.gif

Dock, ibland, som i höstas, får jag sådana där infall och överrumplar mig själv. Det har hänt, mer än en gång, att jag fallit för frestelsen. Sedan kommer eftertankens kranka blekhet. duh.gif

Jag älskar att planera, det ger mig en kick. crazy.gif Det är vad jag lever på under vintern. Följaktligen kan jag bara instämma i vad Ken Grapes säger i Botanica Rosor, s 38, (2005, ISBN 3-8331-1748-6), "den tid som ägnas åt rekognoscering är aldrig bortkastad". Ja, han är en gammal fd yrkesmilitär, numera (1998 åtminstone) generalsekreterare vid Royal National Rose Society (RNRS, England), och ansvarig för den världsberömda rosenträdgården i St Albans.

/S

PS. Du måste nog klicka på knappen "Infoga länk" (och följa instruktionerna där) för att den ska bli en riktig HTML-länk. Funktionen är nog inte föraktiverad som t ex när man normalt skriver e-post i HTML-mode.
strandskatan
Stiffe, du var mig en rolig prick! Tack för tipset om infogalänkknappen, ska se om jag hittar den nästa gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon