Full version: Japanskt träd
sjöberg
Hej

Är det någon som har ett japanskt träd som heter Prunus.
I juni kommer det små rosa blommor på den. Köpte den i
sommras, och vill gärna ha lite skötselråd. Tacksam för svar.

Jag har även två praktspirea. Är det någon som vet om de
ska klippas ner på vintern. De ser verkligen risiga ut nu.

Är det någon som har skötselråd på Blue Parfume rosor ?

MVH Marina /Stockholm wacko.gif
Ingo
Prunus är till att börja med ett stort släkte. Det innehåller frukt- och bärväxter som körsbär, plommon, persika, aprikos, mandel och slån men också prydnadsväxter som t ex hägg, glanskörsbär och rosenmandel.

Det du har är förmodligen japanskt körsbär - en hybridart, prunus x serrulata, som trots att den kallas körsbär är en ren prydnadsväxt. Den finns i många namnsorter med olika utseende. De som brukar förekomma i handeln här är:
Amanogawa, smal upprätt buske
Kanzan, uppstammat träd med uppåtriktat kvastformig krona
Kiku-shidare, uppstammat träd med hängande grenar
(De två senare kan kanske vara svåra att se skillnad på nu när trädet är så ungt.)
Jag har ingen egen erfarenhet av de här sorterna. De anses inte så där väldigt härdiga - Zetas katalog anger dem som zon II.
Särskilt mycket skötsel ska de dock inte behöva.
Gödsla dem vår och midsommar, vattna ofta medan de är unga men gå inte och skvätt lite varje dag utan ge mycket vatten på en gång.
Beskärning ska inte behövas annat än för att ta bort skadade grenar, stamskott och annat illasittande. Beskär i så fall under sensommar - tidig höst.

Praktspirea kan man gärna klippa ner varje år på vårvintern eller tidig vår. Jag har hört att man kan klippa den ända ner till marken men jag tycker att mina praktspireor har fått snyggare form när jag har lämnat kvar ca 5 cm . När jag har provat att klippa dem ända ner har de av någon anledning skickat väldigt mycket grenar rätt ut åt sidorna efter marken och blivit mer platta än runda.

Rosorna vet jag inget om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon