perryd
Är det någon som har erfarenhet av måla ett växthus? Jag har förstått att det inte är så enkelt eftersom växthuset är helt nytt.
RibesRubusVitis
Jag har nyligen övertagit en kolonilott med ett litet växthus i aluminium och försökt läsa på. Tydligen är det så att färgen släpper från underlaget om man inte grundar med en speciell "etsande" grundfärg.
Emma i Skultuna
Vi köpte ett begagnat växthus som vi satte upp och målade i somras. Först grundmålade vi med en primer som var avsedd just för aluminium och plåt sedan målade vi det vitt.
Jag blev supernöjd, det blev en otrolig skillnad och mycket snyggare än om det fått fortsätta vara aluminium färgat.
Färgen har än så länge suttit hur bra som helst, tror det är viktigt att man inte skippar primern, som visserligen var dyr men nödvändig.
perryd
Tack för era svar. Jag hittade i Småprat ett bra tips: http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=959716. Det går alltså att använda billack.

tobias75
hej... jobbar med o tillverka växthus o vi tvättar aluminiumen med ett avfettningsmedel som tar bort oxidererna innan vi grundar med en etsprimer som heter TEMAKEEP... o efter d slutfärgen... smidigast går o spruta allt o d krävs ingen avanserad spruta för d... har målat många växthus o färgen håller bra efter många år...
billackerare hr garanterat en primer som passar just dig..
lycka till
blomkronan
CITAT (perryd @ 14-03-2009, 19:24) *
Är det någon som har erfarenhet av måla ett växthus? Jag har förstått att det inte är så enkelt eftersom växthuset är helt nytt.

Oj såg inte att du startat en tråd om hur man målar växthus, jag la just in ett svar på det i "Jula" tråden yes.gif
perryd
CITAT (tobias75 @ 20-03-2009, 17:21) *
hej... jobbar med o tillverka växthus o vi tvättar aluminiumen med ett avfettningsmedel som tar bort oxidererna innan vi grundar med en etsprimer som heter TEMAKEEP... o efter d slutfärgen... smidigast går o spruta allt o d krävs ingen avanserad spruta för d... har målat många växthus o färgen håller bra efter många år...
billackerare hr garanterat en primer som passar just dig..
lycka till

Efter lång tid tog jag tag i målningen. Kollade med billackare som nobbade. Beslutade att testa primer.

Tyvärr har jag misslyckats med min etsprimer.Vissa delar av bitarna har färgen flagnat på och andra delar sitter det som berget. Jag fattar inte vad jag gjort fel. Som tur är så har jag inte monerat upp huset. Framför allt undrar jag vad jag gör nu? Har provat lite olika metoder för att få bort det som inte lossnat men det sitter fast. Jag antar att det blir till att slipa ner. Någon som har tips.
tobias75
CITAT (perryd @ 03-08-2009, 21:50) *
Efter lång tid tog jag tag i målningen. Kollade med billackare som nobbade. Beslutade att testa primer.

Tyvärr har jag misslyckats med min etsprimer.Vissa delar av bitarna har färgen flagnat på och andra delar sitter det som berget. Jag fattar inte vad jag gjort fel. Som tur är så har jag inte monerat upp huset. Framför allt undrar jag vad jag gör nu? Har provat lite olika metoder för att få bort det som inte lossnat men det sitter fast. Jag antar att det blir till att slipa ner. Någon som har tips.

du har nog inte misslyckats med primern utan med förarbetet... minsta fingeravtryck lämnar fettfläckar ochkan göra att färgen släpper..
det är väldigt noga att man sprutar grundfärgen så fort man har tvättat o det har torkat.. det måste vara helt fettfritt och oxidfritt... själv så spolar ja av med hetvattentvätt efter att ja sprutat på ett medel som heter Reno Rex..
det du kan göra är väl att slipa ut och/ eller spackla ut ställena det har släppt på...
tillverkar växthus o har själv ett på nästan femtio kvm här hemma som ja målat grönt invändigt o vitt utvändigt..
P7190009.JPG

P7190009.JPG

P7190009.JPG

P7190009.JPG

P7190009.JPG

P7190009.JPG

P7190009.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon