Full version: Chokladprästkrage
ullis_72
någonting angriper mina chokladprästkrage plantor.

jag köpte en påse fröer från odla, planterade dom i vanlig såjord och placerade dom i ett sydligt fönster, alla fröerna tog sig och nu har det kommit upp små söta plantor rolleyes.gif
... Men på några av dom små plantorna så ser det ut som om någonting har 'ätit' på bladen...

är det någon som vet vad det kan vara eller har något tips på vad jag kan göra för att förhindra att alla plantor blir angripna och kan man rädda dom som är ätna på?

det har ännu bara kommit 2 blad på plantorna och för övrigt är dom gröna och ser bra ut.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara något tidigt att så dessa växter, inomhusklimat är inte alltid 100% bra för växter såhär tidigt på "våren" växterna kan då få lite missbildade blad sk. födsloskador, misstolkas ofta som att någon har ätit på bladen. =Det kan vara klimatet som gjort skadan.
ullis_72
Tack för ditt svar, där fick jag lära mig nåt nytt smile.gif

jag är något novis ännu när det gäller att driva upp egna plantor. Blev med trädgård i höstas, så nu finns ju mycket vilja och driv men inte riktig all kunskap att få det riktigt bra med sådden smile.gif

Finns det något annat alternativ än att ha sålådorna i fönstren, jag försöker att gå efter vad som står på fröpåsarna, när det gäller värme och ljus och när det rekommenderas att man ska så fröerna.

bör jag försöka att ställa plantorna någon annanstans istället...
Åsa, mälardalen zon 2
Ljust + svalt + gärna högre fuktighet än vad vi har inomhus, är nog den optimala platsen men ofta har vi inte den hemma, växterna klarar sig utmärkt med en icke helt optimal plats även om några av bladen blir lite missbildade, de kommer repa sig då ljuset blir ännu bättre och när du börjar avhärda växterna.
Eva i Höga
Åh, varför tittade jag i denna tråden - ännu en växt jag vill ha. Tänka sig, den doftar choklad på kvällen! Ja, jag ska skriva upp den på nästa års lista.
lislena
Jag har också sått chokladprästkrage. Jag sådde den i februari. Skickade efter den från Odla. Man fick 8st fröer och 6 st har kommit upp och växer. yahoo.gif Jag har precis skolat om dom. Men dom är ganska så små fast dom har 4st blad. Växer sakta tycker jag. Jag har dom i ett svalt rum med belysning över....Jag hoppas verkligen att dom tar sig. Vill ju gärna få känna doften av choklad. rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon