Jag har sett massor av baobab i naturen i Västafrika. I naturen är de verkligen gigantiska träd, men i kruka håller de sig så klart inom rimliga gränser.
Träden är alltid helt bladlösa under den 7-8 månader långa torrperioden som råder där från mitten av november till mitten av juni, så de tål torka mycket bra, och kan vila helt.
Märkligt att de tar så olika tid för att gro, upp till 1,5 år!!! Det märks inte där nere. I vår komposthög och grönsaksland har de grott gladeligen i stora tuvor ibland, som ogräs, jag vet förstås inte alla gånger hur länge fröna har legat där.
Baobab-frukten används väldigt allmänt till saft, fröna silas bort och kastas. Jag har dock hört att de kan användas som jordförbättring om man krossar dem. Haha, inte aktuellt i Sverige ju
Är det någon som är intresserad, kan jag ta dessa bön-stora frön till Sverige till våren och byta med. Jag ska göra ett erbjudande i särskild Gambia-tråd när det blir aktuellt.
--------
Redigerar: De mycket vackra, stora, vita, hängande blommorna pollineras av en fladdermusart.
Blomma:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...0823_flower.gif