Full version: hjälp om fröer
Finarfin
Jag ska beställa krukväxtfrön från Impecta. Har någon av er sått Baobabträd (Adansonia digitata), Gul Oleander (Cascabela thevetia) eller vanlig Oleander (Nerium oleander) förut? Är de svåra att odla? Jag blir fundersam eftersom det står att de har så lång groningstid. 1-12 månader för Baobabträdet!

Säg att de inte är svåra så blir jag glad smile.gif
lena uppsala
Jag har sått gul oleander(thevetia)reservation för stavningen.Den är ca 10 mån.gammal nu.Det var inte alls svårt att få den att gro,minns inte hur lång tid det tog,men inte så väldigt ialla fall.Den är ca 20cm,raka stänglar med smala ca6-7cm blad.Verkar inte vara svåskött,den får inte mycket ljus här.
Finarfin
Tack för detta svar, då ska jag nog våga prova den gula Oleandern. Hoppas någon har erfarenhet av de andra två arterna.
momme
Jag sådde mina Baobab 11/3 Och gick och hämtade mig lite mer tålamod. Man säger tålamod är en dygd och detta är en av dem bästa metoderna att lära sig det. Jag har försökt tidigare resultat:negativ. Men detta avhöll mig inte ifrån att prova igen. Snackade med en som hade mer förstånd än jag han sa "Glöm dem. Bara höll dem fuktig. Det är den vetan jag om detta. Lycka till tummenupp.gif
Ha en bra dag

Karin ÖE
Jag har sått ett Baobabträd och det har grott på 25 dagar. Det är ett flerårigt träd ( det finns 1000-åriga exemplar). Trädet kan bli 20 meter högt och behöver mycket sol och ganska mycket vatten. Ursprungslandet är Afrika.
Impecta är en mycket bra fröfirma att handla ifrån. Ett tips är att prenumerera på Impectas nyhetsbrev på deras hemsida. Då får man information om nyheter och specialförsäljningar.
Fny
finarfin! Jag kan rekommendera att du tar en titt i tråden om "våra exotiska frösådder" (tror jag den heter) i avdelningen om förkultivering och förökning. Där är vi många som har drivit upp fröer från impecta och andra ställen. Själv har jag inte testat dina sorter, men det är säkert andra där som har gjort det! tummenupp.gif
Erland
Adansonia digitata är en suckulent och ska hållas torr under vintern. Det är helt naturligt om den fäller blad då.
Annica1982
Det tog ungefär 1½ år för mina baobabträd frön att gro, men sen växte de till sig ganska snabbt. Har tappat nästan alla bladen nu så det blir intressant att se vad som händer i framtiden.
Man ska inte ge upp i första taget.
Alba
Gul Oleander sätter jag upp på min "villa ha"-lista.
Tack för tipset.

RitRat
Jag har sett massor av baobab i naturen i Västafrika. I naturen är de verkligen gigantiska träd, men i kruka håller de sig så klart inom rimliga gränser.

Träden är alltid helt bladlösa under den 7-8 månader långa torrperioden som råder där från mitten av november till mitten av juni, så de tål torka mycket bra, och kan vila helt.

Märkligt att de tar så olika tid för att gro, upp till 1,5 år!!! Det märks inte där nere. I vår komposthög och grönsaksland har de grott gladeligen i stora tuvor ibland, som ogräs, jag vet förstås inte alla gånger hur länge fröna har legat där.

Baobab-frukten används väldigt allmänt till saft, fröna silas bort och kastas. Jag har dock hört att de kan användas som jordförbättring om man krossar dem. Haha, inte aktuellt i Sverige ju giggle.gif

Är det någon som är intresserad, kan jag ta dessa bön-stora frön till Sverige till våren och byta med. Jag ska göra ett erbjudande i särskild Gambia-tråd när det blir aktuellt.

--------
Redigerar: De mycket vackra, stora, vita, hängande blommorna pollineras av en fladdermusart.

Blomma:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...0823_flower.gif
Finarfin
Det blev Baobabträd (Adansonia digitata) och Gul Oleander (Cascabela thevetia) som jag sådde. Oleandern fick jag skippa för jag kan inte ordna sval och ljus vinterplats åt den.

Två av åtta frön till Baobabträdet grodde, det ena grodde redan efter två veckor (det andra fröet som grodde dog strax efter att det vaknat). Jag tror att man måste sandpappra ordentligt på dessa frön - de är nog lite gamla och torra när de når fram till mig. Jag fick 4 frön (eller frökapslar?) till Cascabelan, och två av dessa grodde. Från vart och ett av dem kom det fram tre små plantor. Alla sex lever fortfarande.

Detta var de goda nyheterna. Nu till problemen:
Baobabträdet ser ganska ynkligt ut nu. Bladen är bleka och flera har fallit av. Är det så det ska vara? Vill den alltså ha vintervila? Jag har inga höga förhoppningar om att den ska kunna bärga livet över vintern. Vi får se hur det går. Är tacksam för tips.

Mina Cascabelor har helt slutat växa och tappar nu en hel del blad. Bladen faller av lite här och var. Inte de äldsta bladen först utan några gamla blad och några som inte ens vuxit ut helt än. Några kvistar har blivit svarta och torra också. En av dem planterade jag om för ett par veckor sedan. Jag tänkte att det kunde hjälpa (de står ganska trångt i sina krukor), men man kan inte se någon förändring än. Man ser aldrig att de slokar eller ser vissna ut. Vare sig de är torra eller har fått vatten ser de likadana ut.

PS
Tack Fny för tipset om tråden med exotiska frön!

Här kommer några bilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon