Full version: Gissa valpen!
Kitti
Den här lilla filuren är 2 veckor på bilden. Jag hämtar hem henne när hon blir 8 veckor. Kan någon gissa vilken hundras det är? confused.gif Lite hjälp på vägen, det är ingen jättevanlig ras........

Valp 1

PS: Jag la till min signatur efter att man hade gissat rätt på rasen!
storm
Vilken sötnos wub.gif wub.gif kanske en lunnehund eller norsk buhund!
Eva-Helene
Direkt tänkte jag "Eurasier"! men...hmmm...Akita?
Piccante
tänkte oxå på Akita.
Kitti
Otroligt! Här trodde jag att det skulle ta låååång tid innan någon kom på att det är en Akita! Grattis till rätt svar.
Här är Mitsu med mamma och systrarna. Storm var också inne på rätt spår, en spets.

Valp

Mammas flicka!

Kajsa i Arvika
Vilken sötnos! wub.gif Gratulerar!
zaaritha
Men; är inte akita en "svår" ras?
Kitti
Ja, du har helt rätt Zaaritha. Akitan är ingen nybörjarhund, man ska känna till rasen och veta om dess speciella egenskaper. Samtidigt, så har akitan ett oförtjänt dåligt rykte. I rätta händer är den världens finaste hundras. Det samma gäller givetvis alla raser.
Som exempel: Jag har haft 2 Finska Spetsar som båda blev väldigt gamla och vilka fördomar folk hade mot dem! Många var livrädda för dem för de var ju bitska och lömska....... ALLA kände någon som hade blivit biten av en Finnspets! help.gif Och mina som var livliga, skälliga (som de ska vara för att kunna användas i jakt, de är skällande fågelhundar!) men dumsnälla mot allt och alla! SUCK!
Tyvärr hamnar vissa hundar i fel händer, där man inte har rätt kunskap om rasen. Där har de seriösa uppfödarna ett stort ansvar när de väljer ut valpköpare.
Jag är i allafall fullt medveten vad det är för valp jag har köpt! rolleyes.gif
Här en ny bild på henne, det är hon som sitter i mitten. Nu är valparna 5 veckor.

Sirpa
Akitor är speciella happy.gif

(fast deras jaktinstinkt och att hanarna ofta är hanhundselaka kan uppfattas
som jobbigt om valpköparen inte är medveten om det)
zaaritha
Jag är inte så hundvan, tyvärr--fast jag är ganska beläst på hundar!
Tessi--som vi har nu; är ju korsning av norsk buhund o schäfer o hon har vart helt underbar!
Lydig, intelligent, lättlärd!
Men, eftersom hon nu har en tumör i buken--som enligt veterinär-- ej plågar
henne: svans i topp!
Men, det lär ju bli avlivning i år, tyvärr.............
Vi har ej råd att köpa mina "önskehundsraser", efter Tessi-tyvärr!:
Finsk lapphund, vit herdehund eller rohdesian ridgeback.
Man får hoppas att det finns en hund på djurhem, kattvan;, vaktig ,
lydig o trevlig--som vi kan få ta hand om--när T lämnat oss!
Men; så väl---är det väl inte..............
Kitti
Några nya bilder på Mitsu. På torsdag får jag äntligen hämta hem henne från Finland!

Kitti
Liten blir stor.....
På den övre bilden är Mitsu 8 veckor, bilden under är tagen förra veckan då hon fyllde 6 månader.

Mitsu är en underbar hund! Hon är glad, snäll och otroligt vänlig mot både människor och andra hundar. En finare valp hade jag inte kunnat önska mig.
Oj vad roligt det är att ha hund igen, trots att det också är mycket jobb med en valp.
flouee
Så söt wub.gif Jag vill också ha en hund... fast en border collie, appråpå speciella raser.... crazy.gif
TheLan
Gud vilket litet charmtroll!!! Man vill ju bara burra in ansiktet i den härliga pälsen o gosa dom sönder o samman wub.gif

Får hålla med dig ang. det du skrev om att hundraser får dåligt ryckte. Själva har vi en 9 månaders Jack Russel / Border Terrier korsning och jag vet inte hur många gånger vi har fått höra från folk som har satt näsan i vädret att "ja se där där har ni tagit er vatten över huvudet", "ja dom e ju som dom är dom där terrierna", "Jahaaaa en terrier *fnys* jaja" osv osv osv.... Och man blir gott trött på att höra dom här förutfattade meningarna från folk som man sen får reda på att dom aldrig har ägt en terrier eller ens umgåtts med nån mer än kanske 30 min. Våran pojk är en helgo kille som inte är agressiv, älskar barn, människor, hundar, katter och hästar. Visst har han energi men så länge han får sin dagliga dos av att springa så är han en mycket harmonisk hund både inomhus och utomhus.

Grattis till ett superlyckat valp köp tummenupp.gif Hoppas ni får många fina och roliga stunder tillsammans!!
Kitti
Tack TheLan och flouee för era fina och kloka ord! Mitsus äventyr kan följas på hennes hemsida
I morgon åker vi till en akitaträff utanför Lindesberg, och på söndag ska "lillvalpen" ställas ut i Stockholm.
Mer om dessa händelser kommer på hennes hemsida. Ha en trevlig helg!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon