Vi har två st jättestora äppleträd på vår baksida som skymmer solen så att den inte kan komma in i vårt vardagsrum, så nu tänkte vi klippa ner dessa.
Finns det någon risk att klippa dom nu, kan dom dö av det?
Jag vet tyvärr inte vad det är för sort för träden fanns här när vi flyttade in...
//Nina
Hannele
28-09-2003, 10:42
Är ni nyinflyttade, ska du vänta med all beskärning ett år.
Ta det varligt med all trädgårdsarbete första året.
Lär känna din trädgård och dina växter först. Skugga, zoner, jord, allt.
Äldre äppelträd går bra att beskära nu på hösten efter bladen ramlat ner.
Annars är vårvinter den bästa tiden.
Eva i Västerås
29-09-2003, 11:28
Gick trädvårdskurs i fredags och fick lära mig att bästa beskärningstiden är juli, augusti, september, och att det gäller ALLA lövfällande träd.
Tidigare, på vår och försommar stiger saven så häftigt att "blödningen" kan skada trädet. Senhöst och vinter vilar trädet och läkningen börjar inte förrän till våren. Världens chans för svampsporer att gro, alltså.
Under sensommar och förhöst är trädet i såpass tillväxt att läkningen börjar direkt.
Dessutom tar du kraft av trädet när du skär medan löven är gröna. Det blir mindre näring som går ner till rötterna, dvs mindre vattenskott året efter.
Vattenskott som redan är ska man rycka bort (med en speciell knyck, kan tyvärr inte visa den här, men det gick jättelätt) för att förhindra att det blir 2-4 nya skott runt varje skott man tar bort.
Det där med beskärning på vårvintern baserar sig tydligen på att trädgårdsmästarna gick sysslolösa i februari-mars. "Beskära träd kan dom väl göra i alla fall."
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 13:11
Men det var ju SUPER info Eva!
Trala ala - wow!
Hälsar Ingrid
Tackar för era svar
Det är ju alltid lite svårt när man inte vet vad som finns i sin nya trädgård...
Förresten är det någon som har någon bra firma att rekomendera för att fräsa sönder tallrötter? Helst i Göteborgsområdet.
Vi hade nämnligen tre halvdöda tallar på baksidan som vi har tagit ned, men rötterna finns ju kvar

, och nästa år skall min köksträdgård ligga där tänkte jag...
Hälsningar Nina
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 20:46
Nina - jag hade exakt samma problem när vi flyttade hit och lösningen heter efter nedhuggning av tallarna upphöjda odlingsbäddar. Så slipper man fräsa och gräva bort rötterna åsså får Du alla fördelar med en köksträdgård i upphöjda odlingsbäddar :-D
Hälsar ingrid
Jahaaaa, det låter ju som en idé, "problemet" är att det är redan upphöjt... Halva trädgården är vanlig gräsmatta, sedan har vi gamla slipers som ligger ut mot vägen, det är ca 80 cm i höjdskillnad och om jag skulle höja det ännu mer så skulle det nog se dumt ut tror jag
Men man kanske inte måste höja så mkt? Vad tror du??
/Nina
Ingrid på Västkusten
30-09-2003, 06:09
Aha - Du menar upphöjt på upphöjt?
Why not - Du ser ju väl sällan det ifrån vägen utan ser det 'inifrån' då det bara är upphöjt en gång, eller har jag förstått Dig fel?
20 cm räcker för e otrolig bra upphöjd bädd - gärna 30 cm också ;-) för ytterligare en växel!
Om det är 80 cm ifårn vägen sett så gör ytterligare 30 cm ingenting. Iofs är det inte kul med gamla slipers alls, de har en förmåga att kollapsa när man minst vill det speciellt om de är gamla - stod träden i denna upphöjning?
Hmm - fräseriet lät onekligen lockande åsså bort med slipersarna åsså göra nytt fräscht, men det är et HELT företag det :-) men är det en fin solplätt i söder/övsterläge så är det ju värt allt jobb :-)
Hälsar Ingrid
Ja, om det bara är 20 cm som man behöver höja så gör det ju inte så mkt.., vi har faktiskt planer på att lägga fina kantstenar utanför slipersen, dom är ju redan 30 år gamla, så dom sjunger nog på sista versen;-)
Tallarna stog i upphöjningen, och innan hade vi också järnek där, men den har vi lyckats ta bort, den hade fått växa vilt i ca 15 år, så det var fullstädigt igen växt där
Hälsningar Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.