Motti
Jag har faktiskt så kallat juleljus kvar ute för jag tycker det är mysigt nu när det är snö.I USA bla har dom ju ljuskedjor året runt i trädgården men här i Sverige verkar ljus slingor vara förknippat med julen !Jag ska väl plocka ner dom endera dagen men det är ganska trevligt att ha dom när mörkret faller på rolleyes.gif särskillt här ute på landet när det blir så väldigt mörkt på kvällarna.

Mvh Motti
Pia L
Runt altanräcket sitter det kvar, sambon ville ta in dom efter jul men jag sätter gränsen när det inte finns någon snö kvar

(en tidigare hjärnblödning och kväll är en dålig stavningskombination)
Kitti
Vi har kvar våra ljusslingor ute i träden, det förknippar jag inte bara med julen utan med den mörka årstiden. Jag har också 2 st stora blomkrukor med belysning på trappen. De är kopplade till en timer så det lyser välkomnande när man kommer hem. Men snart ska de in i förrådet, dagarna blir ju ljusare och ljusare.
blomkronan
Här sitter ljusslingorna kvar smile.gif Så länge det är mörkt på kvällarna får dom sitta.
Monaxe
Nej, jag är hopplöst gammalmodig, vid trettonhelgen tas allt ljus ner såväl ute som inne.
Att det sedan är beckmörkt ute och svintråkigt svart, det får man bara genomlida. Juleljus hör julen till, inte någon annan tid.
Monica M zon 4
Mina sitter kvar ute men vi har släckt dem. Har inte varit riktigt läge att ta in dem än. Min jobbarkompis har massor av slingor kvar än.
Chamomille
Jaa... Dessutom har vi en gran med lysen i växthuset... sleeping.gif
Aqvakul
Jag fick ha kvar ljusslingan på balkongen januari ut - sen krävde hustrun (med allvarlig rösst) att den skulle städas bort...
anne-li i olofstorp
Här lyser det fortfarande i äppleträdet, det inger värme och hopp till en vårlängtande ljuslängtande och trött själ..... shy.gif
Gita
Ljusslingorna tog jag in sista januari, just slingorna tycker jag känns lite för juliga. Belysning, spottar, riktade på ett utvalt träd och en utvald buske har jag däremot året runt.
Jo jag har ju en ljusslinga kvar, med klarblå lysdioder, gömd under en gran så den bara kan anas. Väldigt snyggt och lite futuristiskt faktiskt!
Gita
emmas matte
Några hänger kvar hela året ,men släktes i slutet av januari. De hänger kvar på grund avatt de är svårt att taa bort
skogstroll
ne här försvinner allt i januari... hur ska man annars få vårkänslor? confused.gif
Peztis
Det flerfärgade nätet sitter kvar i äppelträdet men jag drog ur kontakten krig första mars när jag insåg att alla andra i socknen har släckt sina...
Fast sedan såg jag att grannen mittemot faktiskt har kvar sina tända!

Men det är klart att med flerfärgat så är det juligare än med vitt ljus.

Gita: bra idé det där med att lägga in en sådan där ljusslinga inne i en barrväxt. Slingorna är ju annars oftast fasansfullt fula, bara som en mask i ett träd ungefär.
MariaS
vi har en tomte som lyser i skogen och bredvid den står en bock av granris med ljusslinga. Sen har vi ljusslinga över bron i dammen, ljusslinga på glasverandan och whistling.gif adventsljustakarna lyser visst fortfarande där också...

Ja ja. Sista söndagen i mars går vi över till sommartid, då tar vi ner ljusslingorna...
Eva i Höga
Julen varar ju till påska .... Men hos oss åker allt bort till trettonhelgen sen får det väl vara mörkt och trist ett tag.
embees
Hos grannen mittemot sitter julslingan uppe och lyser ......... året runt....... thumbdown.gif

Motti
Skönt att höra att jag inte var ensam om att ha ljus slingor kvar ute.Lustigt att är det små lycktor på dom eller hjärtan osv då kalas det för Partyljus confused.gif Vädligt bra tips det där att man kan läga ljuslangar inne under träd tummenupp.gif Ser nog väldigt läckert ut !
Motti
embees
CITAT (emmas matte @ 15-03-2009, 14:53) *
Några hänger kvar hela året ,men släktes i slutet av januari. De hänger kvar på grund avatt de är svårt att taa bort

Annars tycker jag det är en bra idé att ha kvar dem hela året, om än inte tända. Då är det bara att plugga i kontakten till advent och dra ut den till trettonhelgen. Samtidigt måste man förstås tänka på att man inte klipper i dem när man beskär.
Myosotis
CITAT (embees @ 15-03-2009, 22:34) *
Annars tycker jag det är en bra idé att ha kvar dem hela året, om än inte tända. Då är det bara att plugga i kontakten till advent och dra ut den till trettonhelgen.

Tyckte jag också var smart en gång. Det felet gör jag inte om. Tallen växte ju blink.gif så både ljusslingan och en hel del tallgrenar blev förstörda när vi till slut avlägsnade den med våld.
pejori
Mina är nedtagna sedan månadsskiftet, men ljusslingorna kan väl igentligen sitta uppe två veckor till. tummenupp.gif
Då tycker jag det är tråkigare att se alla stjärnor och adventsstakar som fortfarande tänds på kvällarna. nono.gif
tepa
Nä, inte är du ensam, Motti. Vi har nog våra kvar, men vi har inte haft dem på sen trettondan...

Hälsn Tepa
Motti
Jag har en så kallat ljusgardin som hänger på vindskivorna på verandan och på baksidan har jag diodlampor som lyser lite ljusblått.Orsaken till att vi har dom kvar är att vi inte fått upp all utebelysning än och så bor vi som sakt på landet och det blir väldigt mörkt på kvällarna runt om,en del är nerplockat i alla fall och adventsljustakarna är nerplockade för länge sedan plus allt annat "juljus " rolleyes.gif Jag har set runt om att det är en del som har kvar sina ljuslingor men inte så många .Men som sakt nu börjar det bli ljusare på kvällarna så det är väl dax att ta ner dom kanske confused.gif
Chamomille
Nu är slingorna släckta, men hänger kvar. Sen har jag några tomtar kvar på loftet sleeping.gif
Myosotis
rotfl.gif
Chamomille
Ja, skratta du. Dom sitter där och små-ler åt mig... sleeping.gif

smile.gif
Uggi
CITAT (Chamomille @ 16-03-2009, 14:21) *
Nu är slingorna släckta, men hänger kvar. Sen har jag några tomtar kvar på loftet sleeping.gif

[attachment=32057:loftet_19520278.jpg]
Var är tomtarna, jag ser dom inte?
Chamomille
biggrin.gif
Motti
Ja nog har man alla till mans Tomtar på loftet giggle.gif bäst man går upp och tittar whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon