Full version: retro TYG
Jowel
[attachment=31954:tyg.jpg]

Jag köpte detta tyg för ett år sedan på Samlarmarknad.
Jag tror det är slutet av 60, början av /0 talet som det är gjort, men ja är inte helt säker...

Någon som kan hjälpa mig att identifiera mina underbara gardiner, vill så gärna veta vem som gjort dom!!

Tack på förhand
anne-li i olofstorp
Kan vara ett "job" (eller en kopia av stilen)
Aqvakul
Jag utger mig inte för att vara någhon textilexpert, men jag tror inte att det är Lisbeth Job som ligger bakom detta. Hon gick bort redan 1961 och det här ligger formmässigt tio år senare i tiden. Dessutom så är Job mkt mer "stringent" i sitt formspråk.
*Stintan*
Det är ju inte bara Lisbeth Job som designat tyger i den familjen. Tror inte heller det är Jobstryck.
Josef Franck for genom huvudet men det är också tveksamt.

Får jag låna bilden så ska jag fråga på ett ställe där möjligtvis någon kan ha en åsikt?
Sussie F-Flower
CITAT (Jowel @ 15-03-2009, 00:21) *
[attachment=31954:tyg.jpg]

Jag köpte detta tyg för ett år sedan på Samlarmarknad.
Jag tror det är slutet av 60, början av /0 talet som det är gjort, men ja är inte helt säker...

Någon som kan hjälpa mig att identifiera mina underbara gardiner, vill så gärna veta vem som gjort dom!!

Tack på förhand

Prova att pm:a Blomkronan. Hon kanske vet efs hon har haft tyg/syateljé. dunno.gif
Gita
Inget jag känner igen, jag tror inte heller att det är Jobs eller Frank och inte heller Stig Lindberg.
Kan Du inte fråga Almedals eller Ljungbergs textiltryckeri, om det är någon mera känd formgivare så kan de med all säkerhet identifiera mönstret.
Gita
Eva-Helene
Testa att fråga på http://sysidan.se/ Vill du inte bli medlem där så kan jag vidarebefordra...
lena:-)
Finns även Borås Väverier som man kan kolla upp...men jag tror att detta är något "vanligare" tyg..inget "designat" eller vad det nu kan kallas..Men ett riktigt läckert 60-70talstyg måste jag säga! Grattis till det!
anne-li i olofstorp
Håller nog med! men det var kompositionen som fick mig att tänka på Jobs-tryck,
Men visst det kan vara annat. Troligen är det annat. coolgleam.gif
kram
Jowel
Oj vad många svar!

jag fick rådet att kolla på Ljungbersg textilier av min lärare i estetisk verksamhet, men jag kunde inte hitta någonting på deras hemida som var till någon större hjälp, det skulle vara om jag mailar dom. Givetvis får ni kopiera bilden och fråga runt! Jag vill så gärn veta vem och vilka som gjort detta underbara tyg!
Systygan är jag inte medlem i, men det ska nog gå att fixa!

tack för alla svar!, hoppas att mitt mysterium snart blir löst!
Piccante
Nu är man ju ingen expert på området men stilen känns som något Almedahls kan ha producerat.???
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-03-2009, 12:47) *
Prova att pm:a Blomkronan. Hon kanske vet efs hon har haft tyg/syateljé. dunno.gif

Tyvärr är det inget mönster jag känner igen sad.gif

Men det kan mycket väll, vara ett tyg från Almedahls som Marcus_H föreslog
Nostalgia
Du kan prova att lägga ut bilden av tyget på www.precisensan.com det är ett design, samlar och antikforum och där finns mycket kunniga och hjälpsamma människor.

Lycka till smile.gif
anne-li i olofstorp
Snälla du, om du får veta vad det är måste du skriva det här,.,,,,,,
Nyfikenheten är svår....
Anne-Li
Jowel
Nu har jag postat ett nytt inlägg på Sysidan.se, men typ ingen som vill svara..... vi får la se vad som händer, hittar jag ingenting där, så får jag nog ta och börja mejla olika företag...
anne-li i olofstorp
Lycka till!
Jag är lika nyfiken ännu!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon