|
Trampendal
15-03-2009, 01:54
Häromdagen berättade en granne för min man, att en katt troligen blivit tagen av en räv. Hans beskrivning av den päls han hittat stämde ganska bra in på en av våra katter. Sonen och jag tog en promenad för att kolla om det kunde stämma. När vi inspekterat "matplatsen" var vi fortfarande osäkra, men katten var borta sen ett dygn så en viss olustkänsla inträdde.
Efter ett par timmar promenerade den "uppätna" katten uppför trappan och ville in. Puh!
Men jag undrar, hur vanligt är det att rävar dödar katter? Jag har fått mig itutat att en räv inte kan ta en vuxen, frisk katt, men det är kanske fel? Den här räven är, enligt grannen, väldigt stor och jag oroar mig nu varje kväll när mina tre katter är ute liiite för länge. Känner mig lite nojig, faktiskt! Nån som kan upplysa (och förhoppningsvis lugna) mig?
Trampendal
Huggorm
15-03-2009, 02:09
Den kan ta en katt, men föredrar lättare byten
En räv attackerad en av mammas gäss för många år sedan, tog henne rätt över halsen i ett nafs, mitt på blanka dagen. Mamma som var ute och räfsade löv hann dit med räfsan och motade bort räven. Nu var inte detta en frisk räv utan en stackars skabbräv som var väldigt hungrig och desperat. Han/hon sköts senare, vilket var en välgärning för stackarn. Gåsen ja, hon överlevde, och blir 17 år till sommaren. Men nu sjunger hon på sista versen.
Lite så apropå vad rävar vill ta och kan ta alltså...
Rävar kan ta många djur, men brukar inte "slåss" för att ta sina offer. Byten är oftast ovarsamma, handikappade, eller sjuka "bytesdjur", som möss o sorkar, fåglar och hönsfåglar(inklusive gäss), rådjurskid om de snubblar på ett, och så vidare.
Inga av dessa är särskilt bra på att försvara sig fysiskt, utan överlever på kvickhet, skyddsfärg, doftlöshet (rådjurskid), skygghet och extrem vaksamhet.
Nog kan en räv ta en katt, om det vill sig illa, men knappast i första taget.
Jag har själv haft många katter genom åren, och de har varit ute på nätterna, och det finns och har alltid funnits många rävar här. Jag kan garantera att de har "träffat varandra".
På samma vis som hästarna i hagen känner älgarna. :-D Det ser jag på spåren i snön.
Inte så att de är "vänner", men de vet mycket väl vilka de är, från båda håll. Gäller både hästar - älgar, och katter - rävar.
Jag har aldrig varit med om att en katt har blivit tagen/skadad/dödad av en räv. Rävar klättrar ju inte heller i träd ;-), om det nu skulle behöva bli nödvändigt att fly.
Det sägs ju att en räv som en gång testat att ta en katt, aldrig gör om det. Faktum är att en katt som är duktig på att försvara sig kan ta ihjäl räven! Visst händer det att katter tas av räv, men jag tror inte det är särskilt vanligt, det är nog mest kattungar och små, svaga katter isf. Iaf tvivlar jag på att den räven som varit på din katt försöker en gång till...
Det händer att räven försöker ta katter, men det är som det redan beskrivs, sjuka rävar eller sjuka och skadade bytesdjur.
Själva upplevde vi en vinter här, där räven slagit sig ihop med en vildkatt istället, för att gemensamt jaga. Det är med rävar som med andra rovdjur, de anpassar sig till situationen.
Att gå och oroa sig för att räven ska ta katten är bara onödigt. Det finns lika många skrönor som rävar... Rävens huvudsakliga föda är annars, möss, sork, ödlor och faktiskt... bär när det finns tillgång. Tänk på räven som en hund, de är faktiskt inte helt olika i beteende och leverne.
Eva-Helene
15-03-2009, 11:28
För några år sedan såg min mamma - som bor i princip inne i skogen - något lustigt: hennes två katter var ute på gårdsplanen och lekte med en räv. Lekte alltså, dom slogs inte. Min mamma som är j ättenojig när det gäller hennes katter lät dom hållas - ett bevis så gott som något på att dom bara lekte
Rävar är mycket mindre än man tror, de väger normalt bara en 3-5 kilo. Svenska rekordet var en räv som vägde 11 kilo, den bodde under min morfars lagård och hade blivit oformligt fet av att äta grisarnas mat.
De kan ta katter, men då skall det nog vara små katter eller väldigt stora rävar, en stor norsk skogkatt är nog mer trolig att ta räven än tvärtom.
Jag personligen betraktar nog lösspringande hundar och lodjur som betydligt större hot mot våra katter.
Chamomille
15-03-2009, 14:29
Hade en katt när jag var liten (mindre  ) Den jagade iväg en räv på tomten hos mormor. Snacka om stolt hon var sen  Katten alltså.
Trampendal
16-03-2009, 00:50
Tack för alla svar! Nu känner jag mig lugn. Visste inte att rävar väger så lite, då är ju mina katter tyngre allihop och de är inte feta bara stora. Räven borde kanske passa sig då rå Trampendal
Känner ingen som förlorat katt till räv, däremot katter som jagar bort räv från tomten. Tror det är som många här säger, räven skulle kanske eventuellt kunna, men föredrar att låta bli.... Beror säkert på den specifika katten också...
Här är en liten historia som hände oss i höstas !vi har en stor kastrerad hankatt på 7 kilo ,en kväll frågade vår närmsta granne om vi set vår katt nyligen ?jo de hade vi han kommer hem varje kväll som vanligt,då hade grannen set vår katt sittandes uppe på en jordhög och Räven satt neranför och tittade på varan.I alla fall en kväll gick jag ut på Verandan för att ta ett bloss och katten följde med ut,där satt Räven och nosade på min tända utelyckte en meter i från mig ,katten satte sig ner på trappen och tittade på Räven och Räven tittade på oss,efter en halv minut reser sig katten upp och knallar i väg precis som Räven och han gammla vänner,räven gick bort en bit från mig och satte sig vid bilen och tittade efter katten.Vilket fall va det en härlig upplevelse och jag var alldeles till mig efter  Efter vad jag förstog träffas katten och räven emellanåt och respekterar varan utan några bråk,och som sakt räven är inte stor han var ju inte mycket större än vår katt men han var längre ,skulle en räv ta en katt så är det nog i så fall kattungar eller väldigt små katter .Vi har två rävar här som stryker omkring den enne är som sagt lite mindre folkskygg.Så man kan nog känna sig rätt trygg med att ha räv runt knuten när man har katt
Katter och rävar är små rovdjur i ungefär samma viktklass, så de ser nog inte varandra som mat, utan de bråk som kan bli är nog mest om mat och revir (katter är starkt revirhävdande, och kan ge sig på lite vad som helst). Lodjur och lösspringande hundar är en helt annan femma. Har man lodjur i närområdet är det nog läge att hålla katten inne på natten.
Som jag fick det förklarats för mig så kan rävar ta katter, framför allt då sjuka, gamla eller kattungar.
Men när det gäller vuxna, ger den sig inte på en kaxig katt som försvara sig och står kvar, men om katten blir rädd och börjar springa så triggar det igång rävens jaktinstinkt och tar upp jakten, och eftersom katter springer rakt fram och inte slänger sig åt sidan som ex hare så hinner räven lätt ikapp och kan ta den över nacken vilket kan sluta väldigt illa för katten.
CITAT (Anic @ 16-03-2009, 18:21)  men om katten blir rädd och börjar springa så triggar det igång rävens jaktinstinkt Kan vara så, särskilt om katten blir överraskad ute på ett öppet fält så den inte kan ta sig upp i nåt träd.
Trampendal
16-03-2009, 23:49
Jag vet inte riktigt hur mina katter beter sig, men jag kan tänka mig att den ena springer som tusan, medan de andra två kaxar sig rejält, burrar upp sig och går så där bredbent och "tungt", som jag sett dem göra ibland. Eller så är det så att de redan "känner" och "umgås" med alla rävar i grannskapet sedan flera år, vad vet man.
Kanske mer troligt att det är grannens lösspringande jakthundar som käkat vad det nu var som blev käkat. Var det därför grannen var så oerhört påstridig om att det MÅSTE ha varit en räv, trots att jag hade vissa invändningar, men detta var en extremt stor räv sa han. Hmmm,*lutar mig tankfullt tillbaka och låter konspirationstankarna flöda fritt*.
Trampendal
CITAT (Trampendal @ 16-03-2009, 23:49)  Jag vet inte riktigt hur mina katter beter sig, men jag kan tänka mig att den ena springer som tusan, medan de andra två kaxar sig rejält, burrar upp sig och går så där bredbent och "tungt", som jag sett dem göra ibland. Eller så är det så att de redan "känner" och "umgås" med alla rävar i grannskapet sedan flera år, vad vet man.
Kanske mer troligt att det är grannens lösspringande jakthundar som käkat vad det nu var som blev käkat. Var det därför grannen var så oerhört påstridig om att det MÅSTE ha varit en räv, trots att jag hade vissa invändningar, men detta var en extremt stor räv sa han. Hmmm,*lutar mig tankfullt tillbaka och låter konspirationstankarna flöda fritt*.
Trampendal Var det ett större djur som hade blivit fällt, är det nog som du tror, grannens hundar. Om det inte är ett byte från ett fordon och resterna blivit rävmiddag.
CITAT (MariaS @ 17-03-2009, 10:16)  Var det ett större djur som hade blivit fällt, är det nog som du tror, grannens hundar. Om det inte är ett byte från ett fordon och resterna blivit rävmiddag. Bilar och gevärskulor är säkert de i särklass största hoten mot en frigående katt. Vissa hundar kan vara svåra på katter också, jag hade en arbetskamrat vars airdaleterrier dödade katter på löpande band.
Trampendal
18-03-2009, 00:33
CITAT (MariaS @ 17-03-2009, 10:16)  Var det ett större djur som hade blivit fällt, är det nog som du tror, grannens hundar. Om det inte är ett byte från ett fordon och resterna blivit rävmiddag. Nu vet jag ju inte om det var en katt eller nåt annat (hare?) men ganska stort var det iallafall, magsäcken (tror jag) som låg kvar i skogen var 10-12 cm, jag såg både slagplatsen och "restaurangen", eftersom det var snö och lätt att spåra blodet och det var inte en bil. Om det nu är grannens hundar kan jag bara hoppas att mina katter är tillräckligt kaxiga för att klara sig. De har ju gjort det hittills så det borde ju inte vara nåt problem. Trampendal CITAT (Azur @ 17-03-2009, 23:19)  Bilar och gevärskulor är säkert de i särklass största hoten mot en frigående katt. Vissa hundar kan vara svåra på katter också, jag hade en arbetskamrat vars airdaleterrier dödade katter på löpande band. Men hur beter sig en hund efter att ha tagit en katt, käkar de verkligen upp den, eller är de nöjda med att ha fångat den? Trampendal
Min arbetskamrats terrier bet bara ihjäl dem.
Ja katter kan vara väldigt revirtänkande !vet tuffa katter som jagat bort hundar också från sin tomt
Trampendal
20-03-2009, 00:00
CITAT (Azur @ 18-03-2009, 01:53)  Min arbetskamrats terrier bet bara ihjäl dem. Låte ju som det mest naturliga för en hund (åtminstone om den har ett hem där den får mat). CITAT (Motti @ 19-03-2009, 12:56)  Ja katter kan vara väldigt revirtänkande !vet tuffa katter som jagat bort hundar också från sin tomt  Fullt så tuffa är nog inte mina tyvärr. De går nog hellre och gömmer sig.
Huggorm
20-03-2009, 09:07
En honkatta med ungar att försvara backar inte, hon skulle ge sig på en varg om det krävdes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|