susanneedgren

IMG_2279 (800x534).jpg

IMG_2280 (800x534).jpg

IMG_2281 (800x534).jpg

IMG_2282 (800x534).jpg

Tack på förhand!

/Susanne
Åsa, mälardalen zon 2
De översta är paradisbuske om du tittar på de torra fröställningarna och plockar bort dem en och en så ser de ut som nackade hönor/kycklingar. Även på bilden ser man hur kycklinglikt det är, med de där fötterna och den runda fluffiga kroppen.

Växten längst ner är en schersmin den har sån där rödbrun lite flagig bark och såna där fröställningar.
susanneedgren
Tack snälla Åsa!

Det blev lite bättre bilder den här gången!

Hälsningar

Susanne
Fågelvägen
Ett förslag till dig Susanne:
Också om du inte kan vara säker på buskarnas namn så tror jag det kan vara bra att glesa ut dem lite, allihop. Dvs ta bort 3-5 av de äldsta grenarna på varje buske ner till 10-20 cm över marken. Du kan dessutom ta bort sådana grenar som är avbrutna, skadade eller kapade på halva höjden. De äldsta grenarna brukar se gråaktiga ut jämfört med yngre grenar som har en livligare färgskiftning - gulaktig, rödaktig, brunaktig...
Vårvintern är en bra tid för detta, för de flesta prydnadsbuskar.
Har du svarta vinbär kan du ta en bladknopp och smula sönder den. Svartvinbärsdoften kan man inte missta sig på.

edit: PS till Åsa: vilken finurlig beskrivning av Kolkwitzians fröställningar! bravo.gif
susanneedgren
Tack Fågelvägen!

Det är definitivt svarta vinbär!
Pauline/Sthlm
Spännande säsong du har framför dig! Halvvårdad trädgård med för mycket barrväxter (hej hej motorsåg enligt mig, tycker vintergrönt är mer än överskattat) och okända buskar! Och vad med perenner du kan hoppas på... Nå de förra ägarna kanske inte brydde sig om blomst. Själv hittade jag flera rediga pionfång, till stor glädje för mig och för en gångs skull ingen för rådjuren ( mad.gif ). Lycka till med beskärning och klassificering.
susanneedgren
Pauline!

har hittat ett pionbestånd, massor med lavendel som definitivt måste beskäras, ett antal obestämbara saker i rabatterna och lökväxter jag aldrig sett som är på väg upp!

Barrväxterna står tack och lov bara ut mot gatan så där får dom nog stå. Har en sluttning ner mot gatan så jag är glad för minskad insyn.
susanneedgren
Behöver fortfarande hjälp med vissa saker!
kicki.p
Då är de två undre bilderna troligen schersmin....
Hmmmm...har tydligen svårt att läsa hela texten....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon