Full version: Ruda, hjälp!
amaira
Fanns ganska många såna här på isen på en frusen översvämmad äng nere i hagen. (Mälaröarna alltså)

Fanns både vinglösa och bevingade. Stora och små. Den stora var ungefär som en svart trädgårdsmyra i storlek, de minsta (som fanns flera av) var ner mot endast ett par millimeter.

En stekel. Men vilket släkte? Jag sitter fast, så jag frågar Ruda som alltid kan svara mig på alla mina frågor flirting.gif

Varför förstoras inte bilden i inlägget?

Lämnar en länk, som går att förstora!

fotot
Azur
Gallsteklar sägs ganska ofta ses på snö i början på året, och honorna saknar vingar. Hittade tillochmed en video på en hona på promenad:
http://www.youtube.com/watch?v=otpjko-kaI4

Grejen är bara att jag inte tycker din stekel ser ut som en gallstekel, jag tycker den ser ut som en parasitstekel.

EDIT: Släktet Gelis bland Ichneumoniderna påminner mycket om din stekel. Tydligen är det mycket sällsynt att hitta hanar (de med vingar).
Gossen Ruda
Hej Amaira, kul att se dig här igen. Trots att du gett mig huvudbry. Myrstekel, eller Sandjägarstekel som den numera heter var mitt första bud också. Men men, alldeles för långa antenner tycker jag så det lutar nog åt en parasitstekel. Fast säker är jag inte. Jag skall maila bilden till en parasitstekelsnubbe jag har haft kontakt med, han kan nog se på ett ungeför vad det är. Samtidigt skall jag fråga vad som händer bestämningsmässigt med dom djur jag skickade till honom i höstas. laugh.gif Vi hörs.

P.S. Fantastiskt fina bilder du tar, men det är inget nytt. D.S.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2009, 20:50) *
Jag skall maila bilden till en parasitstekelsnubbe jag har haft kontakt med, han kan nog se på ett ungeför vad det är.

Vilken titel! Parasitstekelsnubbe - undrar hur många såna det finns i världen... giggle.gif Inte elakt menat, men jag fick ett härligt skratt.... thanks.gif
amaira
Tack Azur för videon på gallstekeln. (Nån sån har jag faktiskt inte sett (än).) Det stämmer som du säger, det stämmer inte wink.gif , gallstekeln är lik men saknar min stekels rejäla midja.

Gelis verkar intressant, med taggen bak och allting. Vi får se vad Rudas parasitstekelsnubbe säger.

Ruda, kul att se dig också!! smile.gif

Är inte myrstekel en parasitstekel? Vad skiljer dessa åt? Nu är jag mer rudis än ruda själv blush.gif

Vad gäller storleken på steklarna på mitt montage, så är den vinglösa klart störst. Det är hon som är som en svartmyra i storlek. De vingade är allt från lite mindre till mycket mycket mindre. Ursäkta mitt oprecisa ögonmått. Jag brukar fota småkrypen på mitt finger, eller med fingret i bild, som jämförelse. Men tyckte "svartmyra" räckte här. innocent.gif

Gossen Ruda
"Snubben" har inte svarat än. biggrin.gif Beträffande myrsteklar och systematik är jag inte helt uppdaterad, grupperna är lite omflyttade. Den som tidigare kallades för myrstekel, Methoca ichneumonides, kallas som sagt numera för sandjägarstekel. Myrsteklar används istället om hela familjen Tiphiidae vilket är lite förvillande. Dom räknas i alla fall till gaddsteklarna, Aculeata, trots att dom har ett parasitiskt levnadssätt. Dom "riktiga" parasitsteklarna tillhör gruppen Parasitica.
amaira
Åh, tack. Jag har haft myror i huvudet omkring det här. Svartmyror yes.gif
Gossen Ruda
Nu har "snubben" svarat, så här i förtroende heter han Mattias Forshage. Helt klart en parasitstekel men lite mer tveksamt vilken art eller släkte. Azur är helt rätt med Gelis men det finns ett par små släkten till. Jag skall bolla vidare saken till en person som känner till dom här arterna, Lars Eldefors. Han är dock känd för att ta flera år på sig med att bestämma djur han får skickade till sig men det kanske går snabbare med en bild. biggrin.gif

Det kanske kan tyckas märkligt att det bara är vissa personer som känner till dom olika grupperna men det är ganska omöjligt att ha full kunskap om alla parasitsteklarna. Det finns många tusen arter i Sverige och många är små och mycket lika varandra. Förmodligen kan vem som helst av dom bestämma vilket djur som helst om man har rätt bestämningslitteratur och framför allt har djuret hos sig. Att bestämma från en bild kräver att man jobbat mycket med samma grupp. Jag klarar rovsteklar, bin och humlor, sociala getingar och en del grupper till men totalt rör det sig bara om några 100 arter men då krävs det tid och helst ett djur att titta på och vända och vrida.
amaira
Du är - precis som vanligt - helt ovärderlig Gossen Ruda!!! wub.gif rose.gif kompiskram.gif

Gossen Ruda
Jag har fått svar från Lars nu. Helt klart en Gelis, kanske Gelis fallax. Han har dom flesta av djuren i sin samling nerpackade så han var inte säker men funderar på att skicka vidare bilden till en kille i Salzburg som kanske kan träffa mitt i prick. Det finns ca 50 arter av släktet Gelis i Sverige.
amaira
Fantastiskt vad du lyckas med!

Och min lilla stekel är på resa genom Sverige, med risk att hamna utomlands av bara farten. Det skulle den veta om, när den fryser där nere bland vintergräset. biggrin.gif Snacka om dubbelliv.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon