glader
Hej hej, Jag skulle vilja veta hur man vattnar orchidéer. Ska de doppas ned i vatten och sedan rinna av eller ska man vattna ovanifrån som med andra växter. Hur ofta ska man ge dem orchidée-näring? Sen vissnar ju stänglarna ovanifrån emellanåt och blir fula och skrumpna, ska man inte ta bort det? När jag frågat andra får jag olika svar och nu hittade jag denna toppensidan på nätet. Hoppas någon kan ge mig lite tips.
Tack på förhand
//Glader
MariaS
Välkommen hit.

Svaret på din fråga blir en ny fråga... VAd har du för orkidé? Olika orkidéer vattnas olika.
glader
Jag har inte en aning men det är den vanligaste typen tror jag, de har vita blommor lite gula inuti. Jag har fått 3st och de är ju bara så fina när de blommar.
//Glader
Kom på att det sitter kvar en sådan där "info" i ena växten och de heter Phalaenopsis. smile.gif
MariaS
Då är det förmodligen brudorkidé/ Phalaneopsis du har.

Den sköter du bäst så här:

Ställ den i en ytterkruka ca tre storlekar större än orkidé krukan. Lägg natursingel (sjösten) eller leca i botten så orkidén kommer upp till kanten. VAttna så vattnet rinner igenom komposten och ställer sig i lecan i botten. Detta höjer luftfuktigheten utan att rötterna blir blöta. Låt orkidén stå så ljust som möjligt, men ej i direkt sol.

När blomman blommat över, byter du kompost. Klipp inte av någonting! Ställ den lite mörkare och svalare och dra ner på vattningen. Efter tre månader tar du fram den igen och vattnar enligt ovan.

När du tar fram den, kan du klippa bort eventuellt helt intorkade stjälkar, men är de fortfarande gröna låter du em vara kvar. Snart kommer nya blomstjälkar och blommor.
glader
Tusen tack.
Ska bli kul och hoppas jag lyckas, har inte varit så himla intresserad men har upptäckt nu att det är riktigt kul med växter.

Meriona
Jag är bekväm av mig, tar den ur ytterkrukan en gång i veckan och spolar Mkt snabbt igenom den med kranvatten. Låt rinna ur och sätt tillbaka. Inget hokuspokus med regnvatten som det skickas med skötselråd om. Funkar alldeles utmärkt de lever och frodas år efter år och blommar om så snällt så. Norrfönster funkar för mej. Gödning tror jag aldrig de fått.
Bassam
Tack för frågan

när såg dom torka,du ska lägga dom i stora kruka som har vatten minst tio minuter .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon