Full version: VÅREN har kommit
Bengt i Särö
Hej.
Nu har Bofinken Knut kommit till Särö,tio grader varmt och full SOL.
Vårhälsningar
Bengt i Särö
embees
I går eftermiddag passerade en stor flock tranor över Sjöbo på väg norrut. Förra söndagen siktades en vipa vinglande över fälten....!
I går krattade jag löv i rabatterna, satte på pumpen till bäcken och kunde konstatera att våren är definitivt här.

Vi hade +9 grader och nästan vindstilla. Soldis och med en mugg kaffe i ett vindskyddat hörn, vad mer kan man begära.
anne-li i olofstorp
"Vi hade +9 grader och nästan vindstilla. Soldis och med en mugg kaffe i ett vindskyddat hörn, vad mer kan man begära"

Kanske att våren kommer liiiiiite längre norrut, här är fortfarande dammen bottenfrusen, och i torsdags kom en dm snö som fortfarande är kvar på sina ställen. Enda positiva med snön var att jag kunde häva ut alla mina mattor och borsta dem i snö,,,,,,, Underbart!!!!
- Ja efteråt alltså, när golven är tvättade och mattorna på plats igen,,,,,
Ingela i Segersberg
CITAT (Bengt i Särö @ 15-03-2009, 11:56) *
Hej.
Vårhälsningar
Bengt i Särö

Äntligen!! Nu har Knut kommit till oss också! tummenupp.gif bravo.gif
skogstroll
I morse kom jag ihåg hur det var i våras och somras. En kvitterpippi i tallen ovanför fönstren i sovrummet... d010.gif
Meriona
CITAT (Bengt i Särö @ 15-03-2009, 11:56) *
Hej.
Vårhälsningar
Bengt i Särö

Här finns ett antal som stannar över vintern, så jag har inte en aning om de jag ser är nykomlingar eller inte. Men vårlikt är det idag, verkligen!
Monarda
Här i södra Dalarna får vi nöja oss med koltrasten, så länge.
+ grader och takdropp har vi dock haft hela helgen, äntligen kan man börja skönja våren!

P3110887d.jpg

Eva i Höga
Göteborgstrakten: hörde sägas att bofinken kommit men jag har inte sett den men jag har hört staren och vi har två tranor som går på åkern utanför vårt hus. Lungörten (den utan prickar på bladen) blommar!!!
anne-li i olofstorp
Lungörten skulle blommat här också, tyvärr hittade rådjursfamiljen den först,,,, ranting.gif
Eva i Höga
ajdå, blanda blodmjöl, ammoniak och vatten och doppa oasisbitar i det och sätt ut där rådjuren vill äta! Maria pratade ju om att man skulle peta ner vitlök också, var det mot rådjur eller var det mot nåt annat? wacko.gif
MariaS
CITAT (Eva i Höga @ 15-03-2009, 19:38) *
ajdå, blanda blodmjöl, ammoniak och vatten och doppa oasisbitar i det och sätt ut där rådjuren vill äta! Maria pratade ju om att man skulle peta ner vitlök också, var det mot rådjur eller var det mot nåt annat? wacko.gif

Vitlöken funkar på rådjuren när den har blast. Annars är den bra mot sork!
anne-li i olofstorp
Tack!
Hade vitlök för några år sedan bland mina rosor, löken var det enda som var kvar efter en trerättersmiddag (eller om det var till frukost rosona åkte med) Sork har jag inte sett till några ännu (ta i trä slap.gif )
Nu är rosorna inhägnade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon